auto_bourka-1

Pozor na zatopená ojetá auta, po povodních je jich vždy plný trh

19. 9. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Sdružení na Ochranu Vlastníků Automobilů (SOVA) varuje před blížící se zvýšenou nabídkou ojetých vozů se zatajenou historií škod. Po záplavách, které výrazně postihly Českou republiku a přilehlé státy lze očekávat zvýšenou nabídku ojetých vozů poškozených vodou a bahnem.

“Bylo tomu tak vždy, v letech 1997, 2002, 2009 i 2013. Jen co opadla voda, spousta soukromých majitelů začala nabízet svá zatopená auta jako běžně opotřebené ojetiny a samotné zatopení zatajovala či jeho rozsah bagatelizovala,” říká Zbyněk Veselý, předseda SOVA.

Soukromí prodejci a menší, nerenomované autobazary se k těmto nekalým praktikám uchylují nejčastěji. “Na naše sdružení se často obracejí lidé, kteří byli oklamáni při koupi ojetiny na první pohled ve velmi dobrém stavu, která po kontrole kódu VIN a technické prohlídce ukázala poničení přírodní kalamitou,” říká předseda sdružení SOVA Zbyněk Veselý a dodává:” Je důležité mít na paměti, že se to netýká jen automobilů z Česka, ale i z ciziny, z míst zasažených záplavami. Záplavy nejsou jen Česku, ale i v okolních zemích.”

Poničení vodou je pro automobil jedním z nejhorších typů poškození. Zpozornět byste měli při kontrole toho, kam až se voda do vozu dostala. Pokud vyšplhala až do samotného interiéru vozu a k motoru, dá se očekávat, že došlo k poškození válců a pístů, což vede k zásadnímu poškození celého motoru.

Je potřeba dát pozor i na elektroniku. Voda může poškodit senzory, řídící jednotky, počítače, a další elektronické komponenty. Tyto součástky mohou přestat fungovat
Elektronika a kabelové svazky mohou být vystaveny korozi, která se nemusí projevit ihned, ale může vést k postupným problémům v budoucnu. Voda může proniknout do brzdového systému, což vede k poškození brzdových destiček a dalších součástí.

Jak si zkontrolovat ojetinu při podezření na poškození povodní:

1. Zaměřte se na zápach a plísně – pokud vůz nebyl řádně vysušen, zápach vlhkosti a plísně zasažení vodou spolehlivě odhalí.
2. Elektrické systémy – zkontrolujte, zda všechny elektronické prvky fungují: světla, okna, klimatizace, rádio, stěrače apod.
3. Zaměřte se také na podvozek a motorový prostor – koroze a rez na kovových částech jako jsou: šrouby, podvozek a celkově koroze na neobvyklých místech indikují, že vozidlo bylo ponořeno ve vodě.
4. Kapalinové systémy – Zkontrolujte, zda nejsou v kapalinových systémech, jako je olej a chladicí kapalina, přítomny známky vody. Pokud je v oleji voda, bude mít mléčně zakalenou barvu.
5. Vyhněte se neprověřeným prodejcům – soukromníci, malí prodejci, malé autobazary převážně s komisním prodejem

Zbyněk Veselý na závěr radí: “Pokud máte podezření, že vozidlo mohlo být poškozeno povodní, je nejlepší nechat jej zkontrolovat odborníkem nebo mechanikem, který má zkušenosti s identifikací povodňových škod. Vždy si kontrolujte vozy ještě před koupí. Všímejte si detailů, prověřte vůz přes kód VIN a soustřeďte se na solidní autobazary, které vám dají záruku původu a stavu automobilu.“

.

«

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz