Pozor na silnicích, přelom zimy a jara má své záludnosti
Jakmile se po zimě oteplí, řada řidičů začne podceňovat rizika. Právě příchod jara má ale podle společnosti Vindicia, která se specializuje na odškodnění, svá typická úskalí. Brzké stmívání a mlhy nahrávají střetům s divokými zvířaty, vozidla musí být stále přizpůsobena na zimní provoz, jinak hrozí krácení kompenzace. Komplikace v podobě štěrku po zimní údržbě navíc čekají i na první nedočkavé motorkáře.
Už tak mírná zima se již od poloviny února podobá spíše jarním měsícům. Právě přelom zimy a jara má ale svá specifika. „Loni policie ve svých statistikách zaznamenala v březnu 6 917 nehod, v roce 2022 dokonce 7 579 bouraček. Řidiči mnohdy podceňují, že se v tomto období začínají střetávat klasická zimní rizika, jako je náledí, s těmi, která jsou typická pro teplejší měsíce,“ uvádí Tomáš Beck, expert na odškodnění ze společnosti Vindicia.
Auto musí být přizpůsobené na zimní provoz
Jestliže účastník nehody nemá auto technicky připravené na aktuální podmínky, může to znamenat přinejmenším krácení kompenzace – a to i v případě nezaviněné nehody. V noci stále ještě mrzne, což řidičům přináší povinnost pořádně ráno oškrabat namrzlá skla. Rozhodně se nevyplatí tento krok přeskočit či udělat nedbale. „Je třeba, aby měl šofér dokonalý výhled. Pokud například nedostatečně oškrábe část předního skla před sedadlem spolujezdce, nemusí včas vidět a zareagovat na spoustu dopravních situací. Případný problém by pak byl k jeho tíži, i kdyby mu třeba chodec vběhl před auto,“ říká Beck.
Varuje rovněž před tím, aby majitelé příliš brzy měnili zimní pneumatiky za letní. Zima může s mrazy, náledím a sněhovými jazyky udeřit i v nížinách třeba na konci března.
Situaci komplikuje brzké stmívání a mlhy
Období, kdy stále brzy nastupuje tma, je kritické především z hlediska konfliktů s volně žijícími zvířaty. Ta vychází z úkrytů za potravou po setmění, takže se více prolíná aktivita zvěře a lidí, kteří se například vrací z práce. Riziko narůstá i kvůli častým mlhám.
Oba problémy dohromady skombinoval případ Vindicia z loňského předjaří. „Řidička večer projížděla lesem, když jí pod kola vyběhlo divoké prase. Po srážce žena zastavila o kus dál, oblékla si bezpečnostní vestu, protože už byla tma a šla zkontrolovat stav auta i zvířete. Přestože ona udělala vše správně, srazil ji řidič terénní čtyřkolky a velmi vážně ji zranil. Kromě tmy totiž panovala i značná mlha, takže ženu neviděl včas,“ vzpomíná Beck.
Motorkáři jsou na začátku sezóny ohrožený druh
Milovníci jedné stopy každým rokem netrpělivě očekávají slunce a vyšší teploty, které je konečně pustí na první vyjížďky. „Především po zahájení sezóny by ale měli být motorkáři dvakrát tak opatrní. Celá řada řidičů si na jejich společnost na silnici zase musí zvykat a více s nimi počítat. A i když pak bude vina za střet na šoférovi auta, motorkáři jsou velmi křehcí účastníci provozu a to, co při srážce dvou aut znamená jen odřené plechy, jezdci zaplatí těžkým zraněním či dokonce smrtí,“ zdůrazňuje Beck. Dalším nebezpečím, které na motorky číhá, jsou pozůstatky po zimní údržbě. Na okraji silnic dosud zůstává drobný štěrk, na němž lze snadno dostat smyk. A největší nedočkavci by neměli podcenit ani náledí, brzy ráno a v rizikových lokalitách se stále mohou objevit ledové plotny.
.« Prodáváte auto? Odborníci radí počkat do jara Ojetý automobil se vloni v Česku prodával nejčastěji 41 dní, mírný nárůst ovlivnila rostoucí nabídka »