adac-hvo100

Použitý kuchyňský olej je čistější palivo než nafta. Zachrání dieselové motory?

20. 8. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Biopalivo HVO100 se vyrábí z rostlinných nebo živočišných tuků a může plně nahradit motorovou naftu. Použít se dá ve starších i novějších dieselových motorech. Jeho výhodou jsou nižší škodlivé emise, nevýhodou je však vyšší cena.

Hydrogenovaný rostlinný olej, zkráceně HVO, je biopalivo vyráběné z obnovitelných zdrojů, které lze považovat za syntetickou naftu. Vyrobit se dá z rostlinných a živočišných tuků, ale nejlepší surovinou pro výrobu HVO je použitý kuchyňský olej. Neobsahuje aromatické uhlovodíky a má velmi vysoké cetanové číslo.

V některých zemích se již prodává pod názvem HVO100, ale jde spíše o velkoobchodní prodej pro velkoodběratele. Nelze proto přesně určit jeho maloobchodní cenu, ale odhaduje se, že je o 25–50 % dražší než motorová nafta. To je však asi jediná nevýhoda tohoto biopaliva. Pokud jde o spotřebu a využití, lze jej bez problémů nahradit naftou.

Německý autoklub ADAC se rozhodl otestovat HVO100 od firmy Neste ve čtyřech vozidlech a výsledky porovnat s použitím nafty typu B7. Jako testovací modely sloužily BMW 520d Touring, Mercedes-Benz třídy E220d kombi, Škoda Superb kombi 2.0 TDI a Volkswagen Caddy 2.0 TDI. Během testu zařízení měřila spotřebu paliva, emise oxidu uhličitého, emise oxidů dusíku a množství vypuštěných pevných částic.

Měření potvrdila, že HVO100 je z hlediska vypouštěných emisí šetrnější k životnímu prostředí, přičemž spotřeba je oproti naftě B7 pouze minimálně vyšší. V novějších autech není patrný rozdíl ve výkonu či kultivovanosti motoru, zatímco u starších jsou obě vlastnosti mírně lepší při spalování HVO100.

Pokud výrobci dodrží standardy udržitelnosti výroby, je biopalivo HVO100 možným řešením, jak udržet spalovací motory v provozu a přitom nezvyšovat vypouštění skleníkových plynů do ovzduší. Důležité je, aby se k výrobě použily odpadní oleje a tuky a aby se nesázely plantáže na pěstování rostlin, z nichž by se oleje získávaly jen pro výrobu paliva.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz