Pouliční lampa jako solární i větrná elektrárna nabije elektromobil: První města je instalují
Nová pouliční lampa nazvaná BeamSpot využívá obnovitelné zdroje energie nejen k osvětlení ulic v noci, ale také k efektivnímu nabíjení elektromobilů. Lampa bude vybavena vlastní baterií, která si většinu potřebné energie dokáže sama vyrobit.
Jak by měla lampa fungovat?
Lampy BeamSpot, vyvinuté společností Beam Global, mají potenciál nahradit tradiční pouliční lampy a nabídnout možnost nabíjení elektromobilů pro ty, kteří nemají přístup k nabíječce doma, nebo pro řidiče, kteří si potřebují během parkování dobít baterii.
Každý BeamSpot bude vybaven nabíječkami druhé úrovně s jedním nebo dvěma nabíjecími porty, přičemž jejich výkon bude v rozmezí 3,7 až 17,2 kW. Solární panel by měl denně produkovat 1 kW energie, zatímco větrná turbína dodá další 1 kW. Vestavěná baterie bude mít kapacitu 15 kWh. Zařízení bude neustále připojeno k elektrické síti a celkově by taková lampa měla denně dodat energii pro přibližně 354 kilometrů jízdy elektromobilem.
Za jak dlouho dokáže nabít elektromobil?
Pokud například necháte dobíjet vůz jako Volkswagen ID.3, který má nízkou spotřebu a zároveň vysoký nabíjecí a motorový výkon, za necelou hodinu byste získali dojezd přes 100 kilometrů. Nejde o rychlonabíječku, ale spíše o záložní řešení pro ty, kteří nemají jinou možnost nabíjení nebo to pro ně zrovna představuje praktické řešení během zastávky ve městě během schůzky.
Lampa by měla být levnější než běžná nabíječka pro elektromobily
Přestože by se mohlo zdát, že výměna stávajících pouličních lamp za BeamSpoty bude nákladná, jde prý o ekonomičtější alternativu. Díky solárnímu panelu, větrné turbíně a baterii neustále připojené k elektrické síti poskytne lampa dostatek energie, aniž by bylo nutné zasahovat do stávající infrastruktury. Společnost také zvažuje možnost, že by si města mohla BeamSpoty jednoduše pronajímat. První demonstrační kusy BeamSpotu budou instalovány v San Diegu a Srbsku, s prodejem plánovaným na první čtvrtletí roku 2025.
Je otázkou, zda se lampy BeamSpot dostanou i do Prahy, kde už v některých lokalitách dochází k nahrazování tradičních pouličních lamp verzemi s nabíječkami pro elektromobily. Nicméně hlučnost větrné turbíny a jejich futuristický design by mohly být pro obyvatele a návštěvníky tohoto historického města problematické. Podle nás se lampy od Beam Global lépe hodí do modernějších čtvrtí, na veřejná parkoviště nebo do obchodních center.
Zdroj: Beam Global Unveils Streetlight EV Chargers (forbes.com)
« Při nákupu tradičních aut lidé volí ojetiny, elektromobily preferují spíše nové a předváděcí Test Hyundai Kona Electric: Elektromobil pro každý den »