TEST PORSCHE CAYENNE diesel – Elegán na úrovni
Vycházím z pražské kanceláře pobočky Autojournalu a před vchodem už na mě čeká zaparkovaná bílá bestie, která si nechává říkat PORSCHE CAYENNE. Vzhledem k tomu, že jsem do této doby žádné podobné auto této kategorie netestoval, řekl jsem si, že si jak já, tak Cayenne zasloužíme nejdříve menší vzájemné představení. Přicházím tedy blíže a teprve až teď si uvědomuji jak je to auto obrovské. Ano, Cayenne je nevyšší modelovou řadou této prémiové značky srovnatelné například s Infinity FX a dalšími špičkovými a stylovými SUV či crossovery. Snad jako první můj zrak přitahují obrovské 20“ kola, které na auto jak svým rozměrem, tak designem vyloženě padnou. Jak jistě všichni víme, jedno motoristické přísloví říká, že „kola dělaj auto“ a tohle vypadá na velmi zajímavý den, kdy si na sebe budeme muset oba hodně rychle zvyknout. Nicméně po důkladném prozkoumání disků a pneumatik (zatím se slušným vzorkem) mě v prostoru podběhu zaujaly docela nenápadné brzdiče. V celkové kompozici s designem disku působí sympaticky, ale upřímně jsem zvědavý na jejich účinnost a moment překvapení, kdy začnou brzdy takříkajíc vadnout.
Ačkoliv svírám v dlani opravdu krásné a ergonomicky navržené klíče, tlačítko na klice dveří bohatě postačí k tomu, aby mi Porsche dovolilo nahlídnout blíž. Otvírám tedy dveře a jako první ucítím, jak později zjišťuji, pro Porsche typickou vůni jeho luxusního interiéru. Při usednutí za volant se opět můj zrak střetává již s tradičním znakem, který vám dává pocit, že jste „něco víc“. Přehlédnu tedy multifunkční volant s „pádly“ a ikonami funkcí, na které jsem vyloženě natěšený. Budíky a středový ovládací panel s velkou spoustou tajemství a velký dotykový monitor, který sahá až na vrchol palubní desky, což také leccos napovídá. Těžce stylové oválné hodiny ukazují, že je nejvyšší čas vyrazit a já tedy hledám tlačítko s tím nejzajímavějším názvem – tlačítko START. Zbývá provést poslední „předletovou kontrolu“. Sedačka nastavena – sezení je příjemné a se svými 182 centimetry výšky mám všude spoustu místa. Volant – zamčen v poloze, která pilotu mé kategorie vyhovuje. Takže zbývá poslední… připoutat a jdeme na to!
START! A je tady to překvapení. Nezapomínejme! „Sedíme“ v revolučním dieselu ze Stuttgartu. Dieselový agregát o objemu 3000 ccm „vznícen“ a běží! Než se ukazatel teploty přiblíží provozní teplotě, máme čas zkontrolovat systémy. Kdyby vedle mě teď seděl palubní inženýr, řekl by „všechny systémy fungují, pane“, ale tohle auto to zvládne samo. Jsme tu jen my dva, Porsche a já.
Moje noha se tedy připravuje na „podání ruky“. Přišlápnu plynový pedál a nejen ze zadní části vozu, ale naprosto odevšud se ozve všemocný zvuk, který mi nahání husí kůži. Myslím, že audiosystém BOSE, který jistě značí kvalitu, bude jistě po celou dobu testu v režimu ON.
Začínáme s režimem komfort a řadím proslulé „D-opředu“. Letmý pohled do zpětného zrcátka – volno a jedeme. Auto se svými bezmála 300 koňmi se sebralo jak pírko a jsme v provozu. Rychlost nezadržitelně roste a řazení je hladké, sedmistupňový automat ani nepocítíte. To Porsche vážně umí! Ale pozor, jsme v obci, takže všichni víme, co to pro nás znamená a plán je tedy jasný. Musíme pryč z města! Vyjíždím tedy směrem na západ a naším cílem je dát tomuto „drobečkovi“ pořádně za uši. Serpentýny a výšková převýšení mohou v kombinaci s touto bujnou čtyřkolkou nabídnout ten pravý požitek z jízdy.
Za pár minut jízdy s tímto „drobečkem“ mohu říct, že si rozumíme. Řízení je příjemné a to se promítá i do předvídatelného chování vozu.
Neváhám ani vteřinu a přepínám z režimu COMFORT na režim SPORT a v tom se jako na potvoru blíží rovinka, která si o to vyloženě říká. Plyn jde na podlahu, následuje podřazení. Otáčky jdou nahoru a s nimi stejně úměrně rychlost. Ale mám takové tušení, že tomu ještě něco chybí… A mám to! To je to, co jsem hledal. Ten krůček k naprosté nadvládě nad časoprostorem. Režim řazení… cvak, MANUAL! Když mluvím o nadvládě časoprostoru, tak věřte, že vím, co říkám.
A jsme na místě. V oblasti, kterou dobře znám a můžu tedy Cayennu dát co proto. Série zatáček střídají přehledné rovinky s předjížděním a podřazením klidně o dva rychlostní stupně. Plný plyn náhle přechází v plné brzdy a ostré nájezdy do zatáček. Jestli jsem si brzdami nebyl při seznámení s tímhle obrem jistý, tak teď už vím, že se na ně můžete plně spolehnout! Porsche prostě jen tak něco nepřekvapí. Auto sedí, jede, brzdí a padne Vám do ruky. Dokonce existovaly momenty, kdy se naše přátelství ještě prohlubovalo. Byly to momenty, kdy auto spíše řídilo mě a svým skvělým nastavením mě vážně podrželo. Za což bych mu touto cestou rád ještě jednou poděkoval.
Závěrem je tedy nutno shrnout, co tento model od proslulé značky Porsche nabízí. Určitě je to nezaměnitelný styl. A určitě je to skvělý pocit z řízení a celkové ovladatelnosti vozu, který je navíc podtržen naprosto skvěle fungujícími asistenčními systémy, které ve městě zaručeně oceníte.
Chcete si splnit svůj sen a řídit toto auto nebo desítky dalších supersportů? Navštivte web firmy DREAM- CARS a přeměňte svůj sen v realitu!
Motor | ||
---|---|---|
Konstrukce | vidlicový šestiválec | vidlicový šestiválec |
Palivo | motorová nafta | benzín |
Rozvod | DOHC | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem | atmosférické sání |
Uložení | vpředu podélně | vpředu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 2967 | 3598 |
Kompresní poměr | 16,8 : 1 | 11,7 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 83,0 x 91,4 | 89,0 x 96,4 |
Převodovka | osmistupňová automatická | osmistupňová automatická |
Poháněná kola | všechna čtyři | všechna čtyři |
Výkon a spotřeba | ||
---|---|---|
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 176 / 240 v 4000 – 4400 ot./min. | 220 / 300 v 6300 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 550 Nm v 2000 – 2250 ot./min. | 400 v 3000 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 114,3 | 147,8 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 218 | 230 |
0-100 km/h (s) | 7,8 | 7,8 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 8,7 / 6,6 / 7,4 | 13,2 / 8,0 / 9,9 |
Objem nádrže (l) | 85 | 85 |
Rozměry a hmotnosti | ||
---|---|---|
Délka (mm) | 4846 | 4849 |
Šířka (mm) | 1939 | 1939 |
Výška (mm) | 1705 | 1705 |
Rozvor náprav (mm) | 2895 | 2895 |
Provozní hmotnost (kg) | 2100 | 2030 |
Celková hmotnost (kg) | 2860 | 2800 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 3500 | 3500 |
Zavazadlový prostor (l) | 670 – 1780 | 670 – 1780 |
Ceny | ||
---|---|---|
Základní cena modelu | 1 636 000 Kč | 1 524 000 Kč |
« Body-kit pro E-Klasse od Prior-Design Citroën DS5 pózuje s Concordem »