Poptávka po ojetinách roste kvůli obavám z covidu i u seniorů, kteří ještě donedávna auto nechtěli
Za poslední rok vzrostl počet starších řidičů se zájmem o koupi ojetého vozu. Hlavní příčinou trendu je fakt, že se mnoho starších lidí bojí vzhledem k pandemii cestovat hromadnou dopravou. Často se tak i přes chybějící řidičské zkušenosti rozhodují nově usednout za volant. Poptávka po autech vzrostla ve věkové kategorii nad 55 let především u žen. Za novější vůz jsou navíc senioři letos ochotni utratit o 13 % více než v loňském roce.
Dopady pandemie COVID-19 na chování jsou patrné i na trhu ojetých vozů, kde se po loňském propadu v prodejích ojetin naopak rapidně zvýšila poptávka. „Zájem o ojeté vozy roste i u starších řidičů, kdy velká část z nich před pandemií ani o pořízení vozu neuvažovala. Často jde o řidiče, kteří nákup vozu původně ani nezvažovali, ale obava z onemocnění a naopak vyšší bezpečnost individuální dopravy je k nákupu vozu přesvědčila. Většinu starších zákazníků tvoří ženy,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka autocenter AAA AUTO.
Na silnicích tak přibývá nových řidičů, kteří co do silničního provozu čelí minimálním zkušenostem, a poradit si navíc musí i s novými technologiemi, které pro ně představují jistou komplikaci. Přesto mnoho seniorů vnímá cestu vlastním autem jako bezpečnější variantu než pobyt v hromadných dopravních prostředcích, které v době pandemie vnímají jako hrozbu pro své zdraví. „Méně zkušeným starším řidičům bych doporučila vybírat modely s vyšším posezením, které umožňuje jednodušší nastupování i vystupování. Ještě před pořízením auta by si měli ověřit, zda jsou v okolí jejich bydliště servisy i pro vozy zvoleného výrobce. Pro zánovní auta je lepší mít po ruce autorizovaný servis, pro ta starší postačí menší s univerzálními dílnami,“ doporučuje Topolová a dodává: „Není překvapením, že seniorům jsou bližší auta na benzín, s jednoduchým ovládáním a jen základní technologickou výbavou.“
To ostatně potvrzují i analýzy. Auto jako „mobilní roušku“ si senioři pořizují nejčastěji na tradiční benzinový pohon (64 %), zatímco alternativní pohony nevyhledávají. Co do karoserie je u této skupiny zákazníků nejpopulárnější hatchback (31 %), kterému ale šlape na paty SUV (28 %), a to v souladu s obecně vyšší poptávkou po těchto robustnějších vozech. Třetím nejoblíbenějším typem je kombi (18 %). Překvapivě však vzrostla poptávka i po pro seniory nepříliš typických vozech, což dokládá i 67 % nárůst zájmu o kabriolety, 33 % o offroady a 10 % o sportovní vozy.
Oproti roku 2020 zaznamenal letos trh s ojetými vozy také vzestup zájmu seniorů o auta s automatickou převodovkou (17 %), na 14 % poskočil také podíl prodaných aut s pohonem na všechna čtyři kola. Překvapením není skutečnost, že starší motoristé-senioři si nejčastěji z druhé ruky pořizují modely značky Škoda, které tvoří více než čtvrtinu prodaných vozů, 9 % pak tvoří značka Hyundai a 8 % Volkswagen.
Nejprodávanější modely ojetých automobilů seniorům:
2021 | 2020 | 2021 | 2020 | ||
1 | Škoda Fabia | Škoda Fabia | 6 | Volkswagen Tiguan | Kia Sportage |
2 | Škoda Octavia | Škoda Octavia | 7 | Hyundai i30 | Škoda Superb |
3 | Škoda Yeti | Škoda Yeti | 8 | Volkswagen Passat | Hyundai i30 |
4 | Dacia Duster | Volkswagen Passat | 9 | Ford Focus | Dacia Duster |
5 | Hyundai ix20 | Hyundai ix20 | 10 | Kia Sportage | Volkswagen Golf |
« Test ojetiny Mercedes-Benz A druhé generace Test Subaru XV 2.0 iL e-Boxer: Vzorový příklad »