Poptávka po automobilech před zimou roste: Přípravu na zimu by neměl podcenit žádný řidič
Blíží se zima, což pro spoustu rodin znamená odjezd za zimními radovánkami na hory. Proto také mnoho z nás v těchto dnech řeší obměnu svého vozu, což je znát i na zvýšené poptávce u největšího prodejce ojetých automobilů, kde se jen v říjnu prodalo 8 853 vozů, tedy nejvíce v celé, bezmála třicetileté historii společnosti. Vedle lyžařského vybavení bychom rozhodně neměli zapomenout také na zimní výbavu svého vozu, abychom mohli i v nehostinných zimních podmínkách v klidu cestovat.
„Dobré zimní obutí je klíčovým prvkem, který má velký vliv na bezpečnou jízdu v průběhu zimy. Zimní pneumatiky by měly mít dostatečnou hloubkou vzorku – zákonné minimum je 4 mm. Správné pneumatiky mají podstatně lepší záběr při rozjezdu na sněhu a ledu, lépe drží na kluzkém povrchu a výrazně zkracují brzdnou dráhu,“ upozorňuje Petr Vaněček, provozní ředitel sítě autocenter AAA AUTO. „To je také důvodem, proč jsme se rozhodli podpořit bezpečnost silničního provozu speciální kampaní, v rámci níž zákazník obdrží k vybraným vozům i sadu zimních pneumatik zdarma,“ dodává Vaněček.
V zimním období je obecně výhoda na straně aut s benzínovým motorem, protože benzín na rozdíl od nafty netuhne, ale hlavně se benzinová auta ve srovnání s diesely mnohem rychleji zahřejí a tudíž dříve topí. Pokud si pořídíte auto s naftovým motorem, počítejte s tím, že nafta je na mrazy velmi citlivá a s teplotami pod -10°C začínají potíže. Proto v bazaru před zimou u všech aut kontrolují palivový systém a doporučují do nafty přidávat zimní aditivum, nebo tankovat u těch čerpacích stanic, kde prodávají naftu uzpůsobenou na zimní provoz.
„V nabídce máme jen v České republice aktuálně více než 10 000 vozů, které průběžně kontrolujeme a obzvláště před zimou musíme automobily na nízké teploty připravit. Proto také mimo jiné měníme kapalinu v ostřikovačích a chladiči za nemrznoucí, ošetřujeme těsnění i karoserii vozu nebo pravidelně kontrolujeme dobití akumulátoru,“ říká Vaněček. Nemrznoucí směs do ostřikovačů by měla být alespoň na -10 stupňů. Chladící soustava by pak měla být naplněna směsí na -25 stupňů.
Gumová těsnění dveří a oken je vhodné před zimou ošetřit speciálním přípravkem proti přimrzání, což vám obzvláště po ránu ušetří spoustu časů a nervů, pokud parkujete celou noc venku. Odborníci doporučují nosit u sebe rozmrazovač, protože mohou zamrznout mechanické zámky, případně se přes noc může vybít baterie a pak nepomůže ani dálkové ovládání centrálního zámku.
Toto jsou jen základy přípravy na zimu. Je dobré nechat si zkontrolovat také stav akumulátoru, brzdy, olej, podvozek, skla, ošetření karoserie, osvětlení a povinnou zimní výbavu. Nutnou výbavou automobilu na zimu jsou především startovací kabely, sněhové řetězy, škrabka na sníh, lopatka a také deka na zahřátí. „Osobně doporučuji koupit si na delší cestu i zásobu jídla a pití, protože uvíznutí v koloně na více než 10 hodin nemusí být při kalamitní situaci žádnou výjimkou. V zimě se vyplatí udržovat dostatečnou hladinu paliva v nádrži nebo s sebou v kufru vozit kanystr s palivem na dolití. Stojící auto s nastartovaným motorem spotřebuje odhadem 2 litry paliva za hodinu,“ uzavírá Vaněček.
.« Letos výrazně klesl podíl prodávaných ojetých aut s českým původem Test Toyota Proace Nomad Wanderer: Komfort na divoko »