jean-philippe-imparato-stellantis-2024_01-clanokw

Pokud lidé nezačnou více kupovat elektrická auta, snížíme výrobu těch se spalovacími motory, tvrdí šéf Stellantisu

25. 10. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Od roku 2025 Evropská unie sníží současný flotilový emisní průměr, platný od roku 2020, ze 116 gramů CO₂/km na 93,5 gramu. To znamená, že auta by měla mít průměrnou spotřebu asi čtyři litry paliva na 100 kilometrů. Samozřejmě, technologicky je to nereálné. Z hlediska pokut však ne. Za každý gram nad limit u každého prodaného auta Brusel udělí pokutu 95 eur.

Stellantis je však nyní první automobilkou, která oficiálně oznámila, že v příštím roce sníží výrobu aut se spalovacími motory, aby „nevyčnívala“ z emisního průměru a nemusela platit stamilionové až miliardové pokuty. Jeho šéf zároveň evidentně věří, že pokud Stellantis omezí výrobu spalovacích aut, lidé budou muset kupovat elektromobily. Tento přístup se mu však může vymstít. Poptávka po koncernových vozech totiž letos výrazně klesá, především kvůli neatraktivní nabídce, když se Stellantis snaží lidem vnutit dražší auta s vyšší marží.

Stellantis je tedy připraven snížit výrobu aut se spalovacími motory příští rok, aby splnil své emisní cíle EU na rok 2025 a vyhnul se pokutám za emise. Omezení výroby by mohlo začít již 1. listopadu, uvedl Jean-Philippe Imparato, který byl 10. října v rámci rozsáhlé změny managementu jmenován provozním ředitelem pro evropský region, zahrnující Eurasii a Turecko. Imparato byl předtím generálním ředitelem Alfa Romeo a před fúzí Stellantis v lednu 2021 generálním ředitelem Peugeotu ve skupině PSA.

„Pokud prodeje elektrických vozidel zůstanou na současné úrovni, evropský automobilový průmysl bude možná muset zaplatit 15 miliard eur na pokutách nebo se vzdát výroby více než 2,5 milionu aut,“ řekl šéf Renaultu Luca de Meo rozhlasové stanici France Inter 7. září. Automobilky a sdružení evropských výrobců automobilů proto chtěly, aby emisní průměr zůstal příští rok nezměněn. Proti této iniciativě se však jednoznačně postavil Stellantis a jeho šéf Carlos Tavarez.

Aby automobilka vyhověla novým emisním kvótám, měly by v příštím roce elektromobily tvořit 20 až 25 procent jejího prodeje. Aktuálně je však pod 13 procenty a zájem o elektrická auta navíc klesá, takže splnit tento cíl je téměř nemožné.

Ve Stellantisu to však vidí jinak. Imparato v rozhovoru z 14. října na veletrhu v Paříži uvedl, že Stellantis bude muset v příštím roce zdvojnásobit podíl elektromobilů na 24 procent z celkového prodeje, aby splnil emisní cíl v roce 2025. Pokud se to nepodaří, jedinou možností, jak dosáhnout cíle a vyhnout se pokutě, bude snížit produkci spalovacích aut, dodal Imparato. Dále zmínil, že má několik způsobů, jak zvýšit prodeje elektromobilů, přizpůsobených jednotlivým evropským trhům podle podílu elektrických aut. Například prodejci ve Španělsku a Itálii, kde je podíl elektromobilů nižší než 5 procent, nebudou muset příští rok prodávat 20 procent elektromobilů, ale prodejci v Nizozemsku možná budou muset dosáhnout 50 procent.

Tímto krokem však Stellantis staví zákazníky tak trochu do pozice rukojmích, což se mu nemusí vyplatit. Ti se totiž mohou snadno odklonit od koncernových značek směrem k japonským automobilkám, které nabízejí efektivní mild hybridy, nebo dokonce k čínským značkám, čímž by se jejich pozice na evropském trhu dále posílila.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz