Loading energy of an electric car

Pokles zájmu o elektromobily v Evropě začíná strašit výrobce

26. 4. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Vysoké náklady, špatná infrastruktura a rušení dotací na nákup elektromobilů začínají dávat výsledky. Zájem spotřebitelů o elektrická auta v Evropě klesá.

V březnu klesly prodeje elektrických aut v Evropě o 11 %. Snížení prodeje se však projevilo i v prvním čtvrtletí roku 2024. Menší zájem o elektrická auta, s výjimkou BMW, hlásí Volkswagen, Mercedes-Benz, Stellantis i Tesla, tedy největší hráči na trhu. Podle webu Europe Autonews jde o bolestivý důkaz toho, že trh není připraven na přijetí elektromobilů bez vládních podpor. Přebytek elektromobilů je patrný v přeplněných přístavech i v továrnách, které omezují výrobu. Jednoduše řečeno, bez dotací nemá vlastnictví elektrického auta pro spotřebitele ekonomický smysl. Opravy, pojištění a nedostatečná nabíjecí infrastruktura dále přispívají k jejich nespokojenosti.

A pak jsou tu další aspekty. Rychlý technologický pokrok a cenová válka spuštěná Teslou způsobují rychlou ztrátu hodnoty bateriových elektromobilů. „Ztrácíme dynamiku,“ řekl Mattias Bergman, generální ředitel švédské automobilové průmyslové skupiny Mobility Sweden, kde se prodej v prvním čtvrtletí propadl o téměř pětinu. „Trh již neroste a podíl elektrických aut na trhu ve skutečnosti klesá,“ dodal. Aby průmysl otočil kormidlo zpět ke spalovacím motorům, je však už pozdě. Koncerny jako Volkswagen, Mercedes-Benz či Stellantis investovaly miliardy eur do elektrifikace a připravují nové modely.

Největší pokles byl zaznamenán v březnu v Německu, Švédsku a Itálii, kde se prodej elektromobilů zhroutil o 30 %. Spouštěčem této „apokalypsy“ byly změny v dotacích. Německo například zrušilo dotaci loni v prosinci, prakticky bez varování. Podobně postupovalo Švédsko, kde měly elektromobily loni podíl na prodeji aut až 39 %. Švédsko navíc snížilo daň z uhlíkovodíkových paliv, čímž se auta na benzín a naftu stala ještě atraktivnějšími. „Lidé prostě nevydělají tolik, aby si mohli koupit elektrická auta,“ řekl Laurent Favre, generální ředitel francouzského dodavatele OPmobility.

„Mezi nabídkou a poptávkou je propast a dotace nebudou trvat věčně. Realita nás dohání,“ dodal Favre. Toto jsou špatné zprávy pro evropské ambice zakázat od roku 2035 prodej aut se spalovacími motory. Proto už někteří výrobci začali lobbovat za zmírnění nebo odložení tohoto plánu. Alexandre Marian, partner a výkonný ředitel poradenské společnosti AlixPartners, tvrdí, že pro úspěšný přechod od spalovacích k elektrickým autům potřebuje Evropa kontinuitu v pravidlech dotací. „Spotřebitelé v Evropě jsou momentálně zmatení, protože vlády příliš často mění pravidla hry,“ řekl.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz