Podvodným stáčením kilometrů lze nelegálně zvýšit hodnotu ojetého vozu až o 25 procent
Řidiči z různých zemí mají tendenci vyměňovat svá auta za nové každých 3 až 5 let. Znamená to, že během jednoho desetiletí mohou prodávat stará a kupovat novější modely dva až třikrát. Problém stáčení tachometru a ujetých kilometrů je tady s námi již poměrně dlouho a lidé kvůli tomu přicházejí o spoustu peněz.
Podvody se stáčením kilometrů jsou jedním z největších problémů na trhu s ojetými vozidly na celém světě. Je poměrně komplikované identifikovat pachatele, odpovědného za stáčení tachometru a ujetých kilometrů, z právního hlediska. Avšak vzhledem k tomu, že tento znepokojivý trend je tady stále s námi, nefér majitelé vozidel pokračují i nadále v umělém zvyšování hodnoty svých vozidel tím, že dělají to samé – snižují počet najetých kilometrů.
Největší platforma pro kontrolu historie automobilů carVertical provedla výzkumnou studii, aby zjistila, která auta mají nejčastěji stočené kilometry. Pro získání nejpřesnějších výsledků bylo analyzováno více než 570 000 zpráv o historii automobilů. Výzkum naprosto přesně odhalil, kolik peněz noví majitelé vozidel utratí při koupi automobilu se stočenými najetými kilometry.
Nejčastěji jsou kilometry upravovány u dieselů
Ze všech zpráv o historii automobilů, provedených v roce 2022, byla většina podvodů s najetými kilometry zaznamenána u automobilů s naftovým pohonem – diesely. Tvoří téměř tří čtvrtiny (74,4 procenta) všech zpráv o historii automobilu s evidentními korekcemi najetých kilometrů. Dieselové motory jsou obvykle volbou pro řidiče, překonávající denně větší vzdálenosti. To je taky hlavní důvod, proč hlavně tato auta na trhu ojetých vozidel vykazují nejčastěji falešné hodnoty počítadel ujetých kilometrů.
U ojetých vozů na benzín je méně pravděpodobné, že dojde k podvodu s ujetými kilometry – jen asi 25 procent všech vozidel eviduje “stáčení” ujetých kilometrů. Trend se však může v budoucnu rapidně změnit, protože podíl naftových a benzínových motorů v prodeji zcela nových automobilů se za poslední roky dramaticky změnil.
Mezi nejvzácnější případy stáčení patří elektromobily a hybridy s falešnými údaji z tachometru s ujetými kilometry, kde došlo pouze k 0,6 procenta případů podvodného zjištění počtu najetých kilometrů.
Malý zločin, významné zisky (nebo ztráty)
Jedním z hlavních důvodů, proč jsou podvody s ujetými kilometry tak neslavně známé mezi nekalými prodejci automobilů, je poměr náklady/výkon. Počítadlo ujetých kilometrů může stočit již za pouhých pár stovek eur a to i při dobře zabezpečených vozidlech s moderním softwarem. Ale škoda pro společnost je mnohonásobně vyšší.
Jak odhalil výzkum společnosti carVertical, v závislosti na věku a stavu ojetého vozu by stočení tachometru a najetých kilometrů mohlo uměle navýšit cenu vozu až o 25 procent. Data ukazují, že ceny vozidel, pocházejících z importu z USA, se obvykle mohou uměle zvýšit až o lákavých 180 000 Kč. A to je dosažitelné jenom pouze umělým a nelegálním snížením stavu počítadla kilometrů.
Bez povědomí a informací o historii automobilu můžete jako kupující přeplatit až 50 000 Kč a víc.
Čím starší auto, tím více stočených kilometrů
Podle průzkumu jsou nejčastěji “stáčenými” případy vozidla, vyrobena v letech 1991 až 1995. Vozidla této věkové skupiny vykazují počet stočených najetých kilometrů s průměrnou hodnotou 80 000 kilometrů na jedno vozidlo.
Žádná překvapení, protože starší vozy jsou z technického hlediska levnější a jednodušší. V takovém případě je doopravdy hračkou změnit hodnoty počítadla kilometrů.
U vozidel vyrobených v letech 2016 až 2020 došlo ke změně naměřených hodnot počítadla kilometrů směrem dolů – v průměru “jenom” o 36 000 kilometrů. Vzniklé škody při takových podvodech však můžou být několikanásobně vyšší než u automobilů z mnohem starší generace.
Výzkumná studie taky zjistila, že podvody s najetými kilometry mohou někdy dosáhnout až hodnotu 200 000 nebo dokonce 400 000 stočených kilometrů.
Co dodat na závěr
Mnoho kupujících ojetých automobilů neví o historii vozidla, o které se zajímají, absolutně nic nebo jenom velmi málo. Někteří prodejci navíc ani netuší, čím auto prošlo. Zpráva o historii automobilu může odhalit některá fakta, díky kterým se nestanete novým majitelem špatně udržovaného a servisovaného vozu. Může vám také poskytnout výhodu při zjednávání ceny.
Dvacet pět procent hodnoty automobilu se může zdát jako doopravdy dobrý důvod ke kontrole historie online.
.« Ojetá auta v Česku: 1 ze 4 poškozeno, tachometry stočené o 61 tisíc kilometrů Český trh nabídl meziročně více aut, za posledních devět let byly ale nejdražší a nejstarší »