Počet srážek se zvěří roste, vyšší jsou i škody. Víme, kde je riziko střetu se zvěří největší
Podzimní měsíce s migrující zvěří a výrazně dřívější dobou stmívání přinášejí zvýšené riziko srážky se zvěří, nejčastěji srnou. Poradíme, jak se této nepříjemné události vyhnout a co dělat, když už se přihodí.
Počty srážek se zvěří nejsou malé. Podle analýzy Centra Dopravního Výzkumu (CDV), došlo na základě policejních dat a matematického modelu na českých silnicích od dubna do září k 10 tisícům srážkám zvěře motoristy. Hmotné škody dosáhly zhruba 442 milionů korun. Počet sražené zvěře sice dle policejních statistik klesá, ve skutečnosti je ale mírně vyšší než v předchozím sledovaném období – ne všechny incidenty se totiž do statistik započítávají.
„Vzhledem k tomu, že střety se zvěří představují přibližně 50 procent všech dopravních nehod, které se stanou mimo obce, je přirozené, že pro Policii ČR je někdy výhodnější tyto události neevidovat v evidenci dopravních nehod, ale pouze prostřednictvím euroformuláře o dopravní nehodě. Neděje se tak centrálně, ale po jednotlivých okresech,“ vysvětluje praxi Michal Bíl, odborník na střety se zvěří z Centra dopravního výzkumu.
Z policejních statistik na každý pád vyplývá, že 57 procent nehod se zvěří se stane v noci, dalších 13 procent za svítání, respektive za soumraku. Pokud dojde ke srážce se zvěří, jde typicky o srnu (80 procent), divoká prasata se do statistik zapisují hodnotou 10 procent.
Průměrná škoda přitom osciluje kolem hodnoty 50 tisíc korun. V rámci takzvaného SRNA indexu patří mezi nejrizikovější okresy Benešov, dále České Budějovice a Mladá Boleslav.
Univerzální pravidlo, jak se vyhnout srážce se zvěří neexistuje. Dobré ale je přizpůsobit rychlost jízdy, a pokud jedete zejména v noci lesem, předvídat, že vám silnici přeběhne srnka oslněná vašimi světly. Pokud to podmínky dovolují, je lepší jet středem vozovky, spíše než v jejích krajích – budete tak mít více času i prostoru na reakci. To samé platí i pro brzké ranní cesty, kdy zvěř hledá potravu.
Ale pozor – na mokré vozovce pokryté listím nebo dokonce na zledovatělé silnici je dobré zvážit, zda má smysl prudký vyhýbací manévr, kdy riskujete, že skončíte mimo vozovku. Pro lesní zvěř je to kruté, ale někdy nemá smysl srážce zabraňovat – napáchali byste více škody než užitku. Ale základ pro řidiče již byl řečen výše – předvídat a zpomalit.
Co dělat, když dojde ke srážce? Zapněte varovné blinkry, vezměte si reflexní vestu (stejně tak všichni cestující v autě) a za vozidlo dejte výstražný trojúhelník. Dobré je, aby se všichni postavili za svodidla nebo do bezpečného prostoru mimo vozovku. Následně je nutné uvědomit Policii ČR, která dá vědět majitele příslušné honitby.
Sraženou zvěř si v žádném případě nesmíte nechat, jednalo by se o pytláctví. Zraněné zvíře také sami neodklízejte, může být agresivní.
Škodu na vozidle vám pojišťovna vyplatí pouze v případě, že máte sjednané havarijní pojištění, respektive připojištění střetu se zvěří. Povinné ručení se na tento typ nehod nevztahuje, jedinou výjimkou by byla situace, kdy auto v protisměru srazí například srnu, která dopadne na vaše auto.
.« Nedodržení povinnosti zimních pneumatik? Hrozí až 100% krácení plnění Zájem o elektromobilitu v Česku roste, zejména mezi firmami. Potřebám nákladní přepravy zatím nevyhovuje »