1_duvdgj3oeqoxtsypw7ofya

Po zimě je třeba auto zkontrolovat. Jde hlavně o bezpečnost

26. 3. 2019 • Novinky

Zima končí a je na čase podívat se, jak se projevila na kondici a stavu našeho auta. V zájmu bezpečnosti nás, spolujezdců i ostatních účastníků provozu, ale i v zájmu zachování komfortu cestování, bychom po náročné zimní sezóně neměli kontrolu vozu vůbec podceňovat. Při jejím zanedbání nás totiž může třeba při cestě na letní dovolenou potkat nemilé překvapení.

Důležitá je jarní očista vozu. V zimě je na silnicích velké množství soli, která velmi urychluje korozi a přispívá k opotřebení dílů. Tomu zabráníme důkladným omytím a ošetřením karoserie, disků kol i podvozku. Pokud již nehrozí dlouhodobější mrazy a sníh, je dobré přezout na letní pneumatiky. Ty zimní totiž plní správně svou funkci pouze tehdy, když se průměrná teplota drží pod 7. V létě zimní pneumatiky naopak zvyšují spotřebu, omezují ovladatelnost vozu a pohodlí jízdy. Protože jsou konstruovány z měkčích materiálů, jsou při vyšších teplotách výrazně méně bezpečné a prodlužují brzdnou dráhu. Na to je potřeba pamatovat nejvíc. Doporučujeme také nechat seřídit geometrii řízení, protože její špatné nastavení přispívá k rychlému opotřebení pneumatik.

V zimě vlivem mrazu hodně trpí například stěrače. Stačí, aby hrana několikrát přejela tvrdý led, a už nefunguje na sto procent. Je tedy lepší je po zimě vyměnit. Kontrola by měla zahrnovat zjištění stavu chladicí a brzdové kapaliny, kontrolu brzd (včetně těsnosti brzdového vedení a hadiček) a tlumičů. Doporučujeme nechat zkontrolovat také dostatečné nabití akumulátoru. Nezbytnou součástí prohlídky je i zjištění stavu, případně výměna vzduchového a palivového filtru.

Velkou pozornost je třeba věnovat klimatizaci, která je již prakticky standardní výbavou nových i ojetých vozidel. Je nutné ji pravidelně kontrolovat a desinfikovat a zejména alespoň jednou ročně měnit kabinový filtr, případně doplnit chladící médium. Tímto základním servisem se dá předcházet nepříjemnostem v podobě stání v dlouhých prázdninových kolonách s nefunkční klimatizací.

Velké horko, zvláště trvá-li několik dní, se významně podepisuje i na kondici řidičů. Zvyšuje se podrážděnost, únava, ztrácí se koncentrace a prodlužuje se reakční doba. Vliv únavy z horka je tak podle odborníků srovnatelný s účinkem alkoholu, v některých případech až do intoxikace ve výši jednoho promile alkoholu v krvi. To s sebou nese až sedminásobně vyšší pravděpodobnost účasti řidiče na zaviněné dopravní nehodě.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz