bez-nazvu282

Po zákazu stáčení tachometrů se stále objevují nabídky na jejich úpravu

12. 2. 2020 • Novinky

Před necelým rokem začala platit novela zákona 56/2001 Sb., která kromě řady jiných změn v oblasti provozu vozidel obsahovala i zákaz stáčení tachometru pod pokutou až půl milionu korun. Sdružení na ochranu vlastníků automobilů provedlo opakovanou inventuru počtu firem, které na internetu nabízejí nastavení nebo úpravu stavu tachometru.

Z výsledků průzkumu vyplývá, že nabídky úpravy tachometrů lze na internetu stále snadno najít. Zbyněk Veselý uvádí, že je nelegální provádět úpravy stavu tachometrů a také především nabízet s tím související služby nebo vybavení. Pan Veselý ze SOVA také dále uvádí, že jsou schopni poskytnout ČOI tipy na konkrétní firmy, které na internetu objevili a které se tak dopouští nezákonné činnosti.

Nabídky jsou v jasném rozporu s dobrými mravy i zákonem. Na internetu se stále objevují tvrzení, že počítadlo kilometrů není státem cejchovanou mírou, a proto je sním možné libovolně manipulovat a další podobná hesla, která hlásají, že „Tachometr upravujeme pouze osobám, které nemají v úmyslu vozidlo prodat, ale s úpravou tachometru sledují pouze svůj soukromý cíl.“ Alarmující je také počet nárůstu prodejců zařízení, která nastavení tachometrů umožňují.

Dle Veselého ze SOVA nejde při přetáčení tachometrů jen o hmotnou újmu, ale také o zvýšené riziko poškození zdraví či ohrožení života člověka. Automobilové díly jsou výrazně opotřebené, než by majitel podle stavu tachometru předpokládal. Nadále tak platí, že jediným účinným opatřením v boji proti stáčení je zřízení celoevropského systému.

Zhruba polovina ojetých vozidel prodávaných v EU má stočený odometr. Šizeni jsou předně zákazníci, důsledky těchto podvodů ale mají negativní dopad také na bezpečnost provozu a na životní prostředí. Ve čtvrtek 31. května proto europoslanci na plénu potvrdili zprávu z vlastní iniciativy výboru pro dopravu (TRAN) o nutnosti řešení problematiky. Hlasování Komisi zavazuje k připravení celoevropské legislativy za využití osvědčeného belgického systému zvaného Car-pass a speciálních aplikací přímo od výrobců, které mají znemožnit samotné stočení.

Průzkumy ukazují, že přetáčení kilometrů se týká zejména aut z dovozu. Zatímco u vozidel kupovaných přímo v zemi první registrace má upravený počet ujetých kilometrů jen zhruba 5 – 12 % z nich, u zahraničních prodejů tato pravděpodobnost strmě stoupá. Konkrétně v Česku je v takovém případě pravděpodobnost ošizeného tachometru až 80 %. „Snižování najetých kilometrů může podvodně zvednout cenu automobilu o 2 000 až 5 000 eur, při přepočtu na počet prodávaných ojetin na evropském trhu tak každoročně kupující přicházejí až o téměř 10 miliard euro,“ přibližuje rozsah problému se stáčením europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL), který se řešením problematiky dlouhodobě zabývá.

„V současnosti je stáčení zakázáno ve 25 členských státech. Ve Francii můžete dostat až dva roky vězení, v Německu vysokou pokutu a 1 rok vězení. Přesto se v těchto zemích stáčení objevuje u zhruba 30 % aut a řešení přes různé sankce lze proto označit za neúčinné. Jediné dvě země, kde už tyto podvody prakticky neznají, jsou Belgie se systémem Car-pass a Nizozemí s podobným systémem Auto-pass,“ doplňuje dále Zdechovský a připomíná, že k 20. květnu spustilo systém na stejném principu také Slovensko. Už úvodní čtyřměsíční testovací provoz verze pojmenované ODO-pass přinesl snížení podvodů o více než 26 %, kdy poměr stočených aut klesl z 34 % na 10,6 %.

U všech tří pass-systémů jde o to, že konkrétní vozidlo získá k technickému průkazu ještě speciální certifikaci ve formě průkazky, do níž se opisuje stav odometru pokaždé, když majitel auta navštíví STK nebo servis. Historie vozidla je tak snadno dohledatelná a auto bez průkazky neprodejné. Certifikace stojí od 3 do 7 EUR podle toho, jak podrobné údaje majitel vyžaduje. Další výdaje nejsou a nemusí se jezdit ani na žádné speciální kontroly jen kvůli odečtu. Administrativa navíc je tak minimální.

Komise by také dále měla vyžadovat po výrobcích, aby u automobilů rovnou využívali existující aplikace znemožňující stočení. Cena těchto systémů se pohybuje kolem jednoho eura. „Při hledání řešení jsme kladli maximální důraz na to, aby řešení byla levná a došlo jen k narovnání trhu momentálně deformovanému podvody,“ uzavírá Zdechovský a rozptyluje tak obavy některých lidí, že nová legislativa a její zavedení bude mít negativní dopad na růst cen automobilů.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz