Peugeot RCZ THP 156 – Předsudky stranou!
Ano, je to Peugeot. A jo, ten posledních pár let zapomenul na svou slavnou minulost a především na to, jak se staví dobrá auta pro řidiče. Naštěstí si vzpomněl a s modelem RCZ boduje na plné čáře! Nebudu to zastírat dlouze, toto auto je naprosto vynikající řidičský stroj a to prosím berte jako holý fakt. Během týdenního testu jsem se bohužel přesvědčil o tom, že přístup plný předsudků k tomuto francouzskému výrobci se nevyhnul ani tomuto modelu. K designu jsem výhrady nezaznamenal a efekt neokoukaných extravagantních tvarů funguje výborně a lidé se otáčejí a na parkovištích vám auto pochválí. Jenže pak dodají, že to je Peugeot a že určitě jezdí špatně a je poruchový… no znáte to.
Kdyby věděli, jak se pletou! Naštěstí pro potenciální kupce to znamená to, že je jich na silnicích opravdu málo a vždy to bude jistá rarita. Zpět k designu, RCZ totiž nedávno prodělalo facelift, který kompletně změnil přední část. Pryč je totožnost s modelem 308 a vše se nyní nese v novém designovém duchu moderních Peugeotů a musím konstatovat, že se to fakt povedlo. Není zbytečně agresivní, spíš se vůz usmívá, ale celková kombinace nové masky, světel a tvaru nárazníku posunula RCZ o ligu výš, než tomu bylo dříve. Velmi mě zaujal decentně fialový nádech skel na předních světlometech. Na tmavě šedém autě to vypadalo opravdu výborně a karbonový povrch střechy také nebyl vůbec špatný. Podstatným prvkem jsou také velká kola, které mají opravdu krásný design a dotvářejí sportovní vzhled auta.
A s potěšením oznamuji, že i po usednutí dovnitř studenou sprchu čekat nemusíte. Základní ovladače jsou pochopitelně sdíleny s ostatními modely, ale jde vidět, že na zbytku interiéru si dali Francouzi obzvláště záležet. Celá palubní deska je potažena kůží a doplněna o vkusné, oválné výdechy klimatizace a analogové hodinky. Ve stejném duchu se nese i kaplička s přístroji. Sportovní sedadla mají pohledný tvar, jsou také pohodlná a poskytují ideální boční oporu. Sportovní volant s plochou spodní částí padne do ruky přesně, je obšit jemnou kůží, která neklouže a navíc není vybaven zbytečnými tlačítky multifunkčního ovládání. To se posunulo pod volant. Podobně je na tom i krátká, kulatá hlavice řadící páky. Manipuluje se s ní příjemně a vůbec celé řazení je super – krátké dráhy a maximální přesnost, okořeněná o příjemný odpor celé kulisy.
Pod kapotou testované verze se skrývá benzínová čtyřválcová 1.6, plněná pomocí dvoukomorového turba a s výkonem 156 koní a 240 Nm. Motor byl vyvíjen ve spolupráci PSA s německou automobilkou BMW a věřte, že právě tato pohonná jednotka patří k tomu nejlepšímu v dané kategorii na trhu. O svých kvalitách přesvědčuje také ve vozech MINI, BMW řady 1 a Citroen. Na delších rovinkách samozřejmě výkon pocitově chybí, ale tohle není rozhodně disciplína pro RCZ. V zatáčkách, tam se cítí opravdu dobře. Výkon, jeho distribuce i průběh je na výbornou i přes absenci znatelné špičky a můžete ho využít do posledního koně.
Zvukový projev motoru je velmi příjemný a zejména v kabině jde hlasitě slyšet sání a výfuk. Může za to aktivní zvukový systém, který umí zvuk auta pořádně zesílit. Není to však nic umělého. Další součástí vozu zajišťující pohon, kterou je potřeba pochválit, je převodovka. Šestistupňový manuál má, kromě výše zmíněného dobrého ovládání, ideální odstupňování, aby se s ním dalo dosahovat přijatelné spotřeby a zároveň dostatečné zábavy na okreskách. Přijatelnou spotřebou mám na mysli průměr okolo 7 l/100 km při klidnější jízdě. Sportovnější tempo zajistí spotřebu zhruba 8.5 l/100 km.
Ideální pozice za volantem a skvělé sportovní sedadla dále zesilují skvělý pocit z auta. Řízení je navíc příjemně tuhé a velmi přesné. Už dlouho jsem neřídil moderní auto, které by bylo postaveno takto řidičsky. Napadá mě jen Mazda 6, MINI a Jaguar F-Type. Nezapomínejme, že se pořád bavíme o Peugeotu. Od doby 205 GTi je RCZ nejlepší sportovní vůz, který postavili. Tak dlouho jsme museli čekat na další pořádný Peugeot…
Na každý pohyb volantem reaguje RCZ s řádnou ochotou a je skutečná zábava jej proplétat sérií zatáček. Podvozek dovolí velmi rychlý nájezd a auto se absolutně nenaklání – zakousne se a drží stopu. Na nerovnostech i zaplácaných dírách skoro nemá tendenci odskakovat. Díky nízko položenému těžišti a širokému rozchodu auto velmi rychle reaguje na každý povel a je naprosto neutrální. U předokolky se většinou očekává výrazná nedotáčivost, ale RCZ prostě zatočí a jede dál. I přes slabší výkon motoru je tak v zatáčkách ohromně rychlé a efektivní. Navíc není záludné a vždy udělá to, co očekáváte. Při prudkém ubrání plynu umí hezky hodit zadečkem, a pak stačí jen decentní kontra a pokračuje se dále. Vlastně je to jedno z nejlepších aut s pohonem předních kol, které jsem kdy řídil. Brzdy jsou mimochodem citlivé, skvěle dávkovatelné a jejich účinek mírně poleví až po několika velmi ostrých kilometrech.
Tak si to tedy shrneme – RCZ vypadá skvěle, je dobře vybavené, kvalitně postavené a hlavně jezdí naprosto brilantně. Pokud hledáte sportovní coupé v ceně kolem 3/4 milionu korun, můžu toto auto s klidným svědomím doporučit a garantovat, že se budete bavit. Ano, jsou tu ještě silnější zadokolky, jako Hyundai Genesis nebo Toyota GT86. Ty však vyžadují jiný přístup a jiné řidičské nároky. RCZ tak na poli FWD coupé patří k absolutní špičce a lepší nabídku asi nedostanete.
Plusy
- Atraktivní design
- Velmi dobré jízdní vlastnosti
- Výkonný motor s pěkným zvukem a rychlými reakcemi
- Přesné řazení
- Komunikativní řízení
- Tuhý podvozek s relativně dobrým tlumením nerovností
- Brzdy
- Rozumná cena
- Spotřeba
- Praktičnost a velký kufr
Minusy
- Komfort
- Nepoužitelnost zadních sedadel
Technické údaje | |
---|---|
Motor | Peugeot RCZ 1,6 THP |
Typ motoru: | přeplňovaný zážehový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1598 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 115 / 5800 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 240 / 1700 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 235 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 7.5 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 9.1 / 5.6 / 6.9 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 321 / 639 |
Objem nádrže (l): | 55 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1297 / 483 |
Rozměr pneu: | 235/40 R19 |
« Subaru zvažuje masovou výrobu levnějších aut Honda Civic Tourer na obrázcích a videu »