bmw-i3-s-8

Pět nejlevnějších elektrických vozů, které stojí za to: Ideální volba pro každodenní dojíždění

28. 8. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Zatímco nová elektrická vozidla se teprve probojovávají na příčky prodejnosti, zájem o ojeté elektromobily stoupá. Starší elektrická auta, s jejich nízkými provozními náklady a jednoduchou údržbou, se stávají ideálním doplňkem pro domácnosti. Výběr pěti modelů od Carvago potvrzuje, že kvalitní elektromobil nemusí být finančně nedostupný.

„Elektrická auta dnes nabízejí velice efektivní řešení pro denní dojíždění na kratší vzdálenosti a je tak perfektní volbou pro druhé auto do rodiny. Ne náhodou segment levných ojetých EV v posledním roce stoupá na oblibě,“ říká Zbyněk Müller, obchodní ředitel Carvago.

BMW i3 (2011–2019)

BMW i3, se svým futuristickým designem a inovativní kompozitovou karoserií, předběhlo svou dobu. Tento elektromobil byl ve výrobě téměř dekádu a stále patří mezi nejprodávanější ojeté elektromobily. Nejdelší dojezd nabízejí modely vyrobené po roce 2018 s 120Ah baterií, což odpovídá 42 kWh.

„Varianta REX se spalovacím motorem prodlužujícím dojezd vypadá na papíře jako ideální způsob, jak se vyhnout vybití baterie mimo dosah nabíječky. V praxi ale REX přinesl dodatečné pořizovací i servisní náklady, v roce 2019 jej automobilka z nabídky vyřadila a my jej nedoporučujeme,“ říká Marek Dvořák, šéf výkupu ve společnosti Carvago.

Starší modely s 60Ah baterií zvládnou na jedno nabití zhruba 100 km, což je dostatečné pro denní dojíždění. Původní cena BMW i3 byla kolem 1,2 milionu Kč, dnes je průměrná cena ojetého modelu přibližně 450 000 Kč.

Hyundai Ioniq Electric (2016–2022)

Hyundai Ioniq Electric je známý svou excelentní aerodynamikou, která umožňuje dosáhnout zajímavého dojezdu i s menší baterií o kapacitě 28 kWh (po faceliftu 38 kWh).Faceliftovaný model nabízí výkonnější pohon a delší dojezd, přičemž rychlonabíjení bylo optimalizováno pro noční nabíjení střídavým proudem.

„Trakční baterie funguje spolehlivě, to spíš odejde startovací olověná. A někdy se při prověrkách setkáváme s hlučným chodem elektromotoru, způsobeným vadnými ložisky,“ vysvětluje Dvořák.

Původní cena modelu začínala na 850 000 Kč, dnes lze ojetý Ioniq pořídit za průměrnou cenu kolem 380 000 Kč.

Smart Fortwo EQ 453 (2017–2023)

Smart Fortwo EQ 453, kompaktní městský elektromobil, se vyráběl ve dvou karosářských variantách: Coupé a Cabrio. S baterií o kapacitě 17,6 kWh a reálným dojezdem okolo 100 km je tento model ideální pro městské prostředí.

„Při vyšším stáří a nájezdu musí zákazník počítat s reálným dojezdem kolem 70–80 km,“ říká Dvořák.

Přestože kosmetický stav ojetin nemusí být perfektní, spolehlivost elektromotoru a dalších komponent zůstává vysoká. Původní cena Smart Fortwo EQ byla kolem 600 000 Kč, nyní se průměrná cena ojetého modelu pohybuje kolem 250 000 Kč.

Volkswagen e-Golf (2014–2020)

Volkswagen e-Golf, elektrická verze populárního modelu Golf, patřil mezi průkopníky bezemisní mobility. S původní baterií o kapacitě 24 kWh a modernizací v roce 2017, která přidala dalších 12 kWh, e-Golf nabízí spolehlivost a dostatečný dojezd pro každodenní cesty.

„Stáří nejstarších kusů a pasivní chlazení baterie budí obavy, ale baterie funguje i po letech, pokud předchozí majitelé příliš často nevyužívali rychlonabíjení stejnosměrným proudem,“ uvádí Dvořák.

Výhodou je také příplatkové tepelné čerpadlo, které zlepšuje efektivitu v zimních měsících. Původní cena e-Golfu byla kolem 900 000 Kč, dnes se průměrná cena pohybuje okolo 320 000 Kč.

Tesla Model S (2012–dosud)

Tesla Model S, první masově vyráběný model této značky, se stal ikonou mezi elektrickými vozy. Nabízí luxus, výkon a působivý dojezd až 500 km s 85kWh baterií.

„Zákazník se musí připravit na množství drobnějších závad od zatékající panoramatické střechy přes rozvrzaný interiér, protože dílenské zpracování Tesly bylo dlouho opravdu katastrofální, až po stávkující elektrické kliky dveří. To hlavní, tedy elektrický pohon včetně baterie, však i ve velmi starých vozech obvykle funguje,“ vysvětluje Dvořák.

Speciálním benefitem je možnost bezplatného nabíjení v síti Tesla Supercharger pro vozy zakoupené do roku 2016. Původní cena Tesla Model S začínala na 2,5 milionu Kč, dnes lze ojetý vůz pořídit za průměrnou cenu kolem 550 000 Kč.

Nejlevnější nebrat

Přestože jde o přehled levných elektroaut, nejlevnější elektrovozy ve výběru chybí. Zařazeny byly jen modely, které lze komfortně používat jako běžné auto a u nichž není statisticky pravděpodobná nutnost extrémně nákladné výměny baterie. Proto zde chybí třeba originální dvoumístné vozítko Renault Twizzy, Mitsubishi i-MiEV (včetně sourozenců Citroen C-Zero a Peugeot iOn) nebo Nissan Leaf 1. generace. Ten sice v mnoha evropských domácnostech slouží ke spokojenosti majitelů, riziko selhání baterie je u něj ale příliš velké. Proto první Leaf nenajdete ani na Carvago, kde najdete až druhou generaci. “Notoricky nespolehlivé modely a motorizace totiž z nabídky vyřazujeme. I když prodáváme auta z druhé ruky, chceme nabízet jen vozy, u nichž můžeme předpokládat, že vám budou ještě dlouho a dobře sloužit bez nadměrných servisních výdajů,” uzavírá Müller.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz