Car exhaust pipe, which comes out strongly exhaust gases in Finl

Paříž už loví diesely: Zakázal prodej nafty na čerpacích stanicích

11. 10. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Paříž auta nemá ráda. Nedávno jsme přinesli zprávu, že parkování na šest hodin vyjde turisty v této metropoli na 225 eur. A nyní přichází další neuvěřitelná informace. Pařížská radnice v čele s Anne Hidalgovou zakázala od 1. října prodej nafty na čtyřech velkých čerpacích stanicích ve městě.

Jde o stanice společnosti TotalEnergies. Dvě se nacházejí na Porte d’Aubervilliers, jedna na Quai d’Issy-les-Moulineaux a další na Porte d’Orléans. Tedy na vnitřním městském okruhu, který je doslova dopravní tepnou Paříže.

Na těchto čerpacích stanicích motoristé natankovali tři čtvrtě milionu plných nádrží ročně. To má představovat polovinu spotřeby nafty dieselových aut registrovaných v Paříži. Je to však jen začátek, protože francouzská metropole se chce do roku 2030 úplně zbavit dieselových aut a rozšířit zákaz prodeje nafty na všechny čtvrti, kde žije více než 12 milionů obyvatel. Přitom právě Francie a její automobilky, jako Peugeot, Citroën či Renault, patřily k největším průkopníkům úsporných dieselových aut. Naftové motory montovala velká francouzská trojka i do úplně malých vozidel – Peugeotu 208, Citroënu C3 či Renaultu Clio. Dnes je však nafta „na odstřel“. Paříž tvrdí, že dieselové motory jsou ročně zodpovědné za 8 000 úmrtí na respirační choroby.

TotalEnergies se obává chaosu. Absence nafty na čtyřech mega čerpacích stanicích totiž způsobí přesun zákazníků na jiné čerpací stanice, které na to nejsou dimenzovány. A pravdou je i to, že naftu používají doručovací společnosti, hasiči, záchranné služby či autobusy. Přestože oznámení o zákazu prodeje nafty viselo na pumpách už několik týdnů, mnoho motoristů bylo překvapeno. “Nevěděl jsem o tom, takže je to nepříjemné překvapení. Jsem na rezervě a jedu do centra města. Není to sice daleko, mělo by to být v pořádku, ale není to příjemné,” řekl pro Europe1 motorista Pierr.

Do „pasti“ padla i další zákaznice Cindy. „Na obchvatu už není nafta, bydlím na předměstí, jezdím na naftu a nemohu si dovolit koupit nové auto,“ komentuje rozhořčeně situaci. David Belliard, zástupce dopravy na pařížské radnici, tváří v tvář nespokojenosti však stále trvá na správnosti tvrdého opatření. „Dieselové motory vypouštějí mikročástice, z nichž onemocní především ty nejzranitelnější, tedy děti. Chceme se posunout k čistším motorům,“ vysvětlil. Odvrácenou stranou však může být to, že přesměrování dieselů na jiné čerpací stanice povede nakonec k větším zácpám na městském okruhu a více ujetým kilometrům aut tankujících naftu.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz