Test Opel Insignia GSi. Královna krásy
Označení GSi bylo vždy používáno pro sportovní vozy od Opelu. V posledních letech ale žezlo nejžhavějších aut převzala divize OPC a na kdysi slavné označení se tak nějak zapomnělo. Teď se karty znovu obrací, a vozy ocejchované znaky OPC už ve většině případů značí pouze optický paket – a po více než třiceti letech se v nabídce opět objevuje ono GSi. Je nová Insignia GSi předzvěstí návratu sportovních Opelů?
Určitě se k tomu dobereme, ale nejdřív se musím zastavit a říct: “Wow!”. Když přede mnou stojí Insignie v nádherně červeném laku, téměř jdu do kolen. To auto je neuvěřitelně krásné. Vyzývavě na mě hledí sportovně střižený sedan s karoserií čtyřdveřového kupé. Už standardní Insignia je povedená, ale s doplňky GSi je doslova uhrančivá. Nový je výrazný přední nárazník s nádechy vzduchu (bohužel jen krytky), sportovní prahy, obří dvacetipalcová kola, stylová odtrhová hrana kufru alá kachní ocas, a dvě masivní koncovky výfutku. Nádherná kombinace elegance a sportovní agrese. Vedle tohoto auta může obstát jen Peugeot 508. Postavte vedle Passat a budete uvažovat, jestli je u Volkswagenu designové centrum, nebo tam auta rýsuje automat, který zvládá jen rovné linky.
V interiéru mnoho změn nečekejte, ale vlastně ani nejsou tolik potřeba. Palubní deska je velice elegantně tvarovaná. Displej infotainmentu je natočen k řidiči a vše bylo důkladně očištěno od čudlíků – zůstalo už jen ovládání klimatizace a rádia. Vrcholná verze infotainmentu, která se ve verzi GSi dává jako standard, je opravdu povedená. Má skvělé rozlišení i podání barev a jeho reakce jsou bleskurychlé – navíc má perfektně zpracovanou navigaci. Pracoviště řidiče má skvělou ergonomii a po pár minutách víte přesně, kde co je. Pozice za volantem je dokonalá. Sedí se nízko, středový tunel je nezvykle vysoký a hrana okna začíná také vysoko – máte pocit, jakoby vás celý interiér obklopil a cítíte se v něm bezpečně.
K samotnému bezpečí jízdy také přispívá skvěle zpracovaný head-up displej promítaný přímo na okno. Jeho provedení je tak dobré, že téměř nepotřebujete budíky a ovládání je geniálně řešeno třemi tlačítky vedle volantu – tady by se ostatní automobilky mohly učit! Kde by se také mohly automobilky učit je v zobrazovaných údajích. Insignia vám najednou ukazuje teplotu vody i oleje – životně důležité údaje pro chod motoru. Oba ukazatele jsou součástí digitálního přístrojového štítu, který má krásné jemné rozlišení a můžete si na něj zobrazit cokoliv od navigace až po statistiku ekonomiky jízdy. K ovládání opět stačí dvě tlačítka na volantu – vše je jednoduché a intuitivní.
Nakonec si nechám prvky, díky kterým odlišíte verzi GSi od běžné. Tím prvním je výrazně tvarovaný volant, který je tak akorát velký a skvěle padne do ruky, jen škoda, že na něm není emblém GSi. Tím hlavním jsou ale fantastická sedadla. Už jsem si u Opelu zvykli na certifikát AGR (sdružení odborníků v oblasti bolesti zad), ale sedadla v GSi jsou opravdovým mistrovským dílem. Nejenže plní svou funkci, ale jsou naprosto fascinující i na pohled. Můžete si dofouknout bočnice, upravit délku sedáku, nastavit správnou oporu v bederní části, nebo pustit masáž. Jejich schopnost držet vás na místě, když jedete zatáčkou, je znamenitá a zároveň se v nich dá ztrávit celý den bez náznaku únavy. Bez debaty jedny z nejlepších sedadel v automobilovém světě, ne jen ve svékategorii.
Samozřejmostí je u auta této kategorie závratná nálož výbavy. Najdete zde veškeré myslitelné prvky, ale také některé věci, které úplně běžné nejsou -namátkou detekci chodců, nebo inteligentní světlomety, které pomocí pohyblivých segmentů zamezují oslnění protijedoucího řidiče. Můžu potvrdit, že jejich funkce je naprosto skvělá a předčí konkurenční systémy. Vyzdvihnout musím také hudební soustavu od BOSE, která vás dokáže kdykoliv přenést na koncert – hraje výborně!
Tak jo, dost už bylo popisu toho, co můžete vidět v galerii. Na začátku jsem nakousl sportovní geny označení GSi a určitě vás zajímá, kolik výkonu má Insignia GSi navíc. A je to přesně… chvilka napětí… žádný. Oproti běžné verzi nedostanete ani jednoho unaveného pouťového poníka. Máte na výběr dvakrát přeplňovaného dieselu o výkonu 154 kW a 480 Nm, nebo dvakrát přeplňovaný benzín 191 kW a 400 Nm. Mně do testu přistála první varianta s dieselem. Motor má dostatek výkonu a s autem hýbe důstojně a ani vás nezruinuje- v průměru si vystačí s nějakými sedmi a půl litry. Jeho výhoda je také v kultivovanosti. Díky dvojici turbodmychadel má minimální prodlevu a je téměř prost vibrací. Zkrátka dobrý společník na každodenní cestování. Společnost mu dělá osmistupňový automat od aisinu, který má oproti standardu kratší rychlosti, ale pořád se nedá označit za sportovní převodovku. Vždy řadí především do komfortu. Sladěn s motorem je ale velice dobře a nezastihl jsem ho při nějakém zmatkování.
Kde se ale paket GSi podepsal je podvozek. Ten byl celý přepracován – tužší jsou tlumiče i pružiny, auto nyní sedí o 10 mm níže k vozovce a nové je také uložení náprav. Tady je asi největší kouzlo „GSíčka“. Auto je standardně vybavené pohonem 4×4, který využívá systém Twinster – podobně jako Focus RS. Místo zadního diferenciálu zde najdeme dvě spojky, které umožňují rozdělovat kroutící moment i mezi levou a pravou stranu, ne pouze předek a zadek jak je tomu u Haldexu. Celý systém je také lehčí a připojování náprav probíhá rychleji. Díky přepracovanému podvozku se auto absolutně nenaklání a skvěle dokáže kopírovat povrch. I přes značnou délu má auto neuvěřitelnou chuť zatáčet a především v táhlých zatáčkách bude váš řidičák zelenat strachy. Navíc je krásně cítit, jak s auto opírá o zadek – 4×4 zde funguje opravdu výborně. Na limitu má auto sklon spíš k lehké přetáčivosti a je tak perfektně čitelné.
Při přehazování z jedné zatáčky do druhé jsou přenosy hmotnosti krásně cítit a dá vám to velkou porci jistoty – agilita pětimetrového auta je opravdu udivující. Díky vyladěnému podvozku je GSi jedno z nejlépe jezdících aut v kategorii. Skvělou zprávou je také to, že ani na obřích kolech a tužším podvozku nejste nijak ochuzeni o komfort jízdy a zůstaly zachovány všechny dobré vlastnosti standardní Insignie. I ve sportovním režimu je auto snesitelně tuhé, v režimu tour se jedná o ukázkově plavný koráb. Jediná škoda, že řízení není trochu tužší a rychlejší.
Díky famózní práci podvozku si ale za volantem užijete dostatek zábavy a budete se těšit na každou další jízdu, a pokud napadne sníh, můžete se také těšit na elegantní klouzání dveřmi napřed. S nastavením si inženýři opravdu pohráli a odvedli skvělou práci. Perfektní jsou také čtyřpísktové brzdy od legendární firmy Brembo o průměru 345 milimetrů. Schopnost zpomalit takový kolos je úctyhodná a na běžných cestách se nemusíte bát vadnoucího účinku, navíc se skvěle dávkují. Jízdně Insignii opravdu není co vytknout. Špičkové je také odhlučnění, ani v rychlostech kolem 150 km/h dovnitř neproniká žádný rušivý hluk.
Když se tedy naposledy vrátím na začátek – ne, Insignia GSi není tak úplně sportovní auto, spíš se jedná o zatraceně dobré auto se sportovním podvozkem. Ukazuje, že auto na každý den nemusí být nudná sterilní krabice, která vás svým jízdním projevem uspí, ale že cestou domů ze služební cesty můžete sjet z dálnice a upustit trochu páry na klikatých okreskách. Poměrně dlouho jsem nezažil auto, ve kterém bych se cítil tak příjemně a splňovalo prakticky vše, co od auta na každý den čekáte. Verze GSi startuje na 1.014.900 Kč. Možná si říkáte „Na Opel dost“ ale už v základu získáte biturbo, pohon všech kol, automat a naprosto strhující vzhled – kdo z konkurence tohle nabídne?
Opel Insignia GSi je překrásné auto, které vás zahrne výbavou a získá si vás dokonalým podvozkem. V kombinaci se skvěle fungujícím pohonem 4×4 se jedná o jedno z nejlépe jezdících aut ve třídě. Je to ukázka toho, že i auto na každý den může být zábava řídit.
Plus
Strhující design
Zpracování
Fantastický podvozek
Výbava
Jízda
Brzdy
Mínus
Příliš civilně nastavená převodovka
.
« Agresor nebo sváteční jezdec. Typologie řidičů je poměrně široka, najdete se v ní? Vrátí impérium úder? Volkswagen Golf opravdu dostane 420 koní »