Omezení naftových aut nepomohlo a emise dále rostou
Průměrné emise oxidu uhličitého v roce 2019 znovu narostly. Už třetí rok po sobě. Odborníci varují, že za to může i masivní honba na naftová auta a obrovský podíl vysokých SUV mezi novými auty. Elektromobily navíc nenaplnily očekávání a jejich reálný podíl v provozu je stále velmi malý. Úroveň CO2 roste a nesmyslně optimistické cíle politiků jsou v nedohlednu.
Podle údajů zpracovaných společností JATO Dynamics byla v roce 2019 úroveň průměrných emisí CO2 dosahovaných novými auty na vyšší úrovni než v roce 2015. Od roku 2016 soustavně roste, přičemž věci nepomáhají ani rozsáhlá legislativní opatření Evropské komise. Naopak, podle odborníků právě nepromyšlené zásahy a nařízení často stojí za tím, že emise CO2 spíše rostou i v době, kdy už měly teoreticky dávno klesat.
Naftu zakážeme, hned nám bude lépe
Průměrné emise CO2 nových automobilů byly v roce 2019 o celých 1,3 g/km vyšší než rok předtím. V roce 2017 byly nižší o dalších 2,4 g/km. A to musíme počítat i s tím, že podíl elektrických aut z roku na rok narůstá. Nebýt jich, celkové výsledky by byly ještě podstatně horší. Odborníci za tím vidí často i nesmyslnou honbu proti efektivním naftovým autům, za které není na trhu adekvátní náhrada.
Přeplňované benzínové motory nedokážou zastoupit roli naftových agregátů v každé situaci a často jsou méně efektivní, než auta spalující naftu. V praxi se pak rozdíl v produkci emisí CO2 mezi naftovými a benzínovými auty ještě prohlubuje. Jak se ukazuje, právě nahrazení naftových aut benzínovými žádný problém neřeší. Tedy alespoň do momentu, dokud se budeme soustřeďovat na CO2.
Elektromobily trn z paty nevytrhly
Specifickou kapitolou jsou elektrické vozy. Rozhodně nejde o spasení v takové míře, jakou předpověděli optimističtí politici. Reálný život ukazuje, že jsou pro lidi stále nedostupné a zdaleka nejsou dořešeny všechny aspekty života s nimi. Sledovaným průměrným emisím CO2 nedokázaly nijak radikálně pomoci k nižším číslům. Z pěti největších trhů pro elektrické země vede s podílem 2% Francie, všude jinde je zastoupení elektrických aut na prodejích nových vozidel ještě níže. Situaci pomohly spíše elektrifikovaná vozidla, jejichž podíl v provozu narůstá na úroveň, kdy začínají reálně pomáhat. V roce 2019 byla průměrná úroveň emisí CO2 elektrifikovaných aut (hybridy, mild-hybridy, plug-in hybridy) 63,2 g/km.
SUV to komplikují
Průměrná hodnota emisí CO2 nových SUV byla v roce 2019 až 131,5 g/km, což je o 9,7 g/km více než celoevropský průměr. Jen pro srovnání, městská auta produkovala průměrně 107,7 g/km, zatímco kompakty 115,3 g/km a sportovní vozy 131 g/km. Stále více zákonodárců proto nahlas volá po omezení prodejů SUV.
Odborníci vidí věci reálněji a je jim jasné, že dobrovolně lidí z SUV nikdo nevyžene. Řešením by tak byl vyšší podíl elektrických SUV. Na to začínají reflektovat i automobilky a připravují širší paletu takových aut. Problémem však zůstává jejich cena. Zdá se tedy, že eso v rukávu bude mít ten výrobce, který jako první nabídne cenově dostupné elektrifikované SUV nebo crossover. Podle JATO Dynamics se bez nich totiž Evropě snížit průměrné emise CO2 tak brzy nepodaří.
.« Francouzská vláda pomůže PSA i Renaultu a hovoří o znárodnění Test Peugeot 308 GTi aneb Konec jedné éry »