Ojetých aut na trhu meziročně přibylo, objevilo se víc superluxusních vozů
Závěr loňského roku přinesl tradiční obrázek, když český sekundární trh zaznamenal klasické přibrzdění. Celkově je však trend přesně opačný – v meziročním srovnání nabízených aut přibylo, zvýšila se také jejich cena – a to při prakticky stejném počtu najetých kilometrů a stáří. Vyplývá to z analýzy celého sekundárního trhu.
Co se týče samotného posledního měsíce loňského roku, v něm počet inzerovaných aut meziměsíčně výrazně klesl, a to o 20 tisíc kusů (108 vs 88 tisíc). Důvod je jednoduchý. „Pokles nabídky v prosinci je každoroční jev, způsobený primárně předvánočním obdobím, kdy je poptávka výrazně slabší – lidé se věnují přípravám na svátky a nákup auta řešit nechtějí. Soukromníci a drobní prodejci proto méně inzerují. Dalším faktorem je, že firemní klienti před koncem roku nakupují hodně aut s možným odpočtem DPH, což nabídku také zmenšuje,“ vypočítává důvody Karolína Topolová, generální ředitelka AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna v České republice.
V důležitějším meziročním srovnání – mezi prosincem 2022 a 2023 – však vidíme trend právě opačný. Zatímco předloni prodávající na sekundárním trhu nabízeli 83 393 automobilů, minulý měsíc jich bylo o pět tisíc víc, 88 164. Vyšší, a to o 12 tisíc korun, byla také střední (mediánová) cena, která se ustálila na hodnotě 212 tisíc korun. Zajímavé je, že kilometrový nájezd 156 000 i střední věk 10,4 roku zůstaly beze změny.
Ze statistických údajů vyplývá, že čeští spotřebitelé stále mírně preferují benzin před naftou (dieselů přibylo meziročně 2,8 %, benziňáků 7,5 %). Velmi mírně narostl i podíl vozů na LPG, auta na zemní plyn CNG už jen paběrkují, na prodej jich je zhruba 400 kusů, tedy zanedbatelné půlprocento celkové nabídky.
Zajímavý je ovšem vývoj u elektrovozů – za prvé jich v inzertních nabídkách bylo mnohem více než předloni (654 vs 433 ks), ale hlavně výrazně klesla jejich střední cena – z 929 000 na 849 000 Kč. „Stojí za tím zejména pokles cen u značky Tesla, který kopíroval snížení ceny u nových modelů. Takže zatímco v prosinci 2012 se Tesla Model 3 prodávala za 1,19 milionu korun, v posledním měsíci loňského roku to bylo jen 847 tisíc korun – pokles tak činí závratných 341 tisíc korun,“ uvedla konkrétní čísla Karolína Topolová. Pro srovnání, u Škody Enyaq nebyl tento rozdíl zdaleka tak výrazný (-194 000 Kč), celkově byly loni nabízené enyaqy s mediánovou cenou 1,2 milionu korun o dost dražší než Tesly. Mezi nejprodávanější elektrovozy patří také BMW i3, také u něj došlo k výraznému poklesu ceny ze 770 na 540 tisíc Kč.
Obdobný nárůst zaznamenaly statistiky i v nabídce hybridů – předloni jich v inzerci „viselo“ 751 kusů, loni v prosinci 1134, nárůst tedy činí nemalých 34 procent. Zajímavé ale je, že narozdíl od elektrovozů se mezi hybridy neobjevil žádný cenový „game changer“, takže jejich nabídkové ceny vzrostly z necelých 649 na 666 tisíc korun, a to přestože se zvýšil jejich nájezd (40 vs 45 tisíc km) i stáří (2,5 vs 3,1 roku).
Octavia stále vede
Nejvíce nabízeným autem je už tradičně Škoda Octavia (8 001 ks), která meziročně při prakticky stejném stáří 9,8 roku i nájezdu kolem 184 tisíc km poměrně výrazně podražila – předloni v prosinci byla střední nabídková cena 189 tisíc korun, loni v prosinci pak o 15 tisíc víc (194 050 Kč). Naopak u druhého modelu v pořadí oblíbenosti, Škody Fabia, zaznamenaly statistiky patnáctitisícový cenový pokles (ze 105 na 89,5 tisíce korun), o šest tisíc zlevnila i třetí Škoda Superb (na 369 tisíc Kč). Čtvrtý VW Golf se však zase nabízel dráž, a to o 10 tisíc (159 000 Kč), další v pořadí VW Passat přihodil stejnou sumu na 230 tisíc korun. Tabulky mimochodem ukazují, jak moc je český trh konzervativní – modely v první desítce jsou až na jedinou výjimku už několik let stejné – od šestého místa tam najdeme BMW 3, Ford Focus, VW Touran, BMW 5. Jen loni Škoda Kodiaq nahradila Audi A4, předloni pak v žebříčku místo A4 figuroval ještě Ford Mondeo. Meziročně se neliší ani TOP TEN značek, a až na prohození desátého a devátého místa dokonce ani pořadí – vede Škoda, následovaná Volkswagenem, Fordem, BMW, Mercedesem, Audi, Peugeotem a Renaultem – zbylé příčky si prohazují Opel a Hyundai.
Chiron za 144 milionů, Géčko za 14
Závěr loňského roku byl ovšem ve znamení podstatně zajímavější nabídky luxusních vozů – nejdražším autem nejen minulého měsíce, ale také celého roku, je bezesporu Bugatti Chiron z roku 2022 s nájezdem pouhé stovky kilometrů a cenovkou 144 milionů korun; tatáž společnost nabízí ještě další exemplář stejného modelu z roku 2019 a třemi tisíci km na tachometru za 90 milionů korun. Dalšími lahůdkami české inzerce jsou Ferrari Purosangue za 19,8 milionu korun, Lamborghini Aventador za 13 milionů, kabriolet Rolls Royce Dawn za 10,1 milionu (stáří 3,7 roku, najeto 24 tisíc km) či SUV Cullinan od stejné značky (8,5 milionu korun). Celkem se na sklonku roku nabízelo v české inzerci hned 17 aut s cenovkou nad pět milionů korun.
Sběratelským unikátem je také Mercedes-Benz G 500 Cabrio z nabídky autocentra AAA AUTO, který se prodává za 14 milionů korun. Do Česka připlul z Austrálie, pochází totiž ze soukromé sbírky zakladatele AAA AUTO Anthony Dennyho. Výjimečnost auta podtrhuje fakt, že jde o jeden z pouhých 200 vyrobených kusů takzvané Final Edition z roku 2013 a také jeho nájezd činí pouhých šest tisíc kilometrů.
.« Český supersport Tatra V8 MTX opět ožije, vznikne 10 kusů Huawei Aito M9: Vlajková loď výrobce mobilů útočí na německou prémii »