buy-used-cars-lineup-720x405

Ojetých aut na trhu dále ubylo, jejich ceny stagnují

4. 6. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Po razantním nárůstu na počátku letošního roku začíná na tuzemském trhu ojetých automobilů ubývat. Meziměsíčně poklesl počet vozů, nabízených na českých inzertních serverech, o pět procent – na květnových 113 040 z dubnových 118 674, oproti březnu je nabídka nižší o devět procent. Trend poklesu je zjevný: v meziročním srovnání činí úbytek dokonce procent 11 procent – v květnu loňského roku se v české inzerci vyskytovalo 125,5 tisíce vozidel.

Nabídkové ceny na inzertních agregátorech se meziročně mírně snížily (o pět procent) na mediánových 200 tisíc korun, a také meziměsíčně jsou stále nižší, byť o zanedbatelné půlprocento. Ani kilometrový nájezd a věkový medián se téměř neliší – kolem 158 tisíc kilometrů a 11,1 roku. Znamená to tedy, že na prodej jsou parametrově stále velmi podobná auta.

Co se týče skladby motorizací, s výjimkou stoupajícího podílu elektroaut se podíl inzerovaných   motorů výrazněji nemění – v květnu 2024 tvořily diesely 55,2 procenta, benzinové motorizace pak necelých 39,3 procenta, o rok dříve byla obě čísla o 0,3 % nižší.

Elektromobilů sice neustále přibývá, celkově ovšem stále tvoří poměrně zanedbatelnou část trhu – před rokem v květnu jich bylo v nabídce 900 kusů, tedy 0,9 procenta všech vozů, letos v květnu pak 1,1 procenta (984 kusů). Také meziměsíčně nabídka elektromobilů meziměsíčně mírně vzrostla, a to o čtyři procenta (39 kusů).

Hybridy ukusují z nabídkového koláče přece jen o něco větší část – oproti loňským 1461 kusům (1,4 % trhu) jich letos v květnu v české inzerci figurovalo 1641, tedy 1,8 procenta.

Česká jednička AAA AUTO však i přes úbytek aut na trhu zpomalení prodejů nehlásí. „V síti našich autocenter AAA AUTO a Mototechna už pět měsíců v řadě evidujeme nejlepší prodejní výsledky za 32 let historie naší společnosti,“ říká Petr Vaněček, co-CEO (společný generální ředitel) AURES Holdings. „Vyšší zájem o bateriové elektromobily se propisuje i do našich prodejních výsledků. Za celý loňský rok jsme na českém trhu prodali 300 elektromobilů, z toho za prvních pět měsíců 101 kusů. Zato v letošním roce se jich za stejnou dobu v našich českých pobočkách prodalo 202 kusů, což představuje přesně stoprocentní nárůst,“ komentuje situaci na elektrotrhu Petr Vaněček z AAA AUTO.

U elektromobilů také sledujeme neustálý pokles nabídkových cen – meziměsíčně o 5,5 procenta na 829 tisíc korun. Meziročně pak například Škoda Enyaq spadla o 33 procent na 1,039 milionu korun, Tesla Model 3 o 26 % na 702 tisíc Kč. Zatímco u enyaqu však došlo k nevýraznému meziměsíčnímu nárůstu ceny (+10 tisíc Kč), populární americký elektromobil pokračuje v cenovém sešupu, od minulého měsíce ubral dalších 37 tisíc korun.

Pokud se vrátíme ke klasickým spalovacím motorům, v meziročním srovnání zlevnila i česká jednička Škoda Octavia, a to poměrně výrazně (-7,2 %) na mediánových 180 tisíc korun, druhá v žebříčku nejnabízenějších vozů, Škoda Fabia, ubrala dokonce 11 procent na 80 tisíc korun, třetí Škoda Superb pak pět procent na 351 tisíc korun. Zmiňovaných modelů je v nabídce i meziročně méně, ve všech případech zhruba o tisíc kusů. „Průměrné octavie už mívají poměrně dost najeto, přičemž situace se meziročně zhoršuje – zatímco loni byl medián najetých kilometrů 184 tisíce, letos v květnu to bylo už 190 tisíc; stáří je přes 11 let. U fabie je to dokonce přes 15 let,“ doplňuje Petr Vaněček.

Co se týče karosářských variant, na trhu meziročně nejvíc ubylo hatchbacků (18 vs 14 tisíc kusů), počty populárních SUV zůstávají stejné, u typů (kombi, sedan) je úbytek úměrný celkovému počtu; žádné výrazné anomálie se tedy v tomto směru neobjevují.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz