Ojetina jako investice: Průměrný Superb meziročně navýšil hodnotu o 52.109 Kč
Podle dat se z ojetých vozů stává jedna ze zajímavých možností investování. Hodnota nejprodávanějších modelů meziročně rostla, u poloviny z nich byl procentuální růst dokonce dvouciferný. Kia Ceed meziročně navýšila svou hodnotu o 18,44 %, což je 42.549 Kč. Škoda Octavia jako nejprodávanější model zdražila průměrně o 20.602 Kč.
Nejvíc nových kusů najdeme u Škody Kodiaq, Octavií je o 4,9 % méně
Mezi desítkou nejnabízenějších modelů ojetin se i tentokrát s velkým náskokem drží na špici Škoda Octavia a Škoda Fabia. V TOP10 nyní najdeme i Škodu Kodiaq, nabídka tohoto modelu se meziročně rozrostla o 41,2 %, na trhu s ojetinami je jich tak téměř o polovinu více. Naopak nabídka Škody Rapid se propadla o 17,9 %. „Škoda Kodiaq patří mezi jednoznačně nejmladší modely. V nadcházejících letech tak můžeme očekávat další nárůst nabízených kusů,“ doplňuje Marek Knieža, ředitel TipCars.com. Mezi 25 nejnabízenějších modelů se nově dostaly i modely Škoda Karoq a Peugeot 308. Zatímco nabídka modelu Škoda Fabia konstantně roste, meziročně si polepšila o 2,9 %, modelu Škoda Octavia je na trhu o 4,9 % méně.
Nejprodávanější modely | |||
Model | Množství | Meziroční změna | |
1. | Škoda Octavia | 25 187 | -4,9% |
2. | Škoda Fabia | 18 570 | 2,9% |
3. | Škoda Superb | 7 974 | -0,3% |
4. | Volkswagen Golf | 7 365 | 5,8% |
5. | Volkswagen Passat | 6 689 | -2,9% |
6. | Ford Focus | 4 739 | -5,8% |
7. | Hyundai i30 | 4 085 | 15,1% |
8. | Škoda Rapid | 3 814 | -17,9% |
9. | Škoda Kodiaq | 3 355 | 41,2% |
10. | Volkswagen Touran | 3 354 | 10,4% |
11. | Volkswagen Tiguan | 3 164 | 38,3% |
12. | Ford Mondeo | 2 893 | -1,5% |
13. | BMW Řada 3 | 2 841 | -5,1% |
14. | Opel Astra | 2 813 | 15,5% |
15. | Renault Mégane | 2 794 | 11,0% |
16. | BMW Řada 5 | 2 609 | 0,5% |
17. | Škoda Karoq | 2 471 | * |
18. | Škoda Yeti | 2 378 | 28,3% |
19. | Kia Ceed | 2 291 | 23,1% |
20. | Dacia Duster | 2 248 | 38,1% |
21. | Škoda Scala | 2 231 | 26,2% |
22. | Renault Clio | 1 996 | 20,2% |
23. | Audi A4 | 1 977 | 2,0% |
24. | Peugeot 308 | 1 722 | * |
25. | BMW X5 | 1 693 | 0,5% |
Ojetiny zvyšují hodnotu o desítky tisíc korun ročně
Vysoká míra inflace dopadá na všechny trhy a ojetiny se zdají být vhodnou investicí, kam volné prostředky vložit. Naprostá většina modelů meziročně stoupla na ceně, u těch nejoblíbenějších vidíme narůst cen i o desítky tisíc korun. „Největší skok v absolutních číslech vidíme u modelů BMW, konkrétně Řady 3 a Řady 5. Tady průměrná cena meziročně stoupla o více než 60 tisíc korun,“ poukazuje Knieža. Jestliže se však podíváme na procentuální nárůst cen, na úplném vrcholu najdeme model Kia Ceed – tam se cenovka oproti minulému roku vyhoupla o obrovských 18,44 %, což znamená 42.549 Kč.
„Inflace působí na všechny trhy a člověk volné prostředky musí chránit. Nárůst cen ojetin pak může být skvělou příležitostí pro udržení hodnoty vlastních peněz,“ vysvětluje Knieža. „Je tu navíc i velký převis poptávky nad nabídkou, kdy je aut na trhu méně, což dovoluje prodejcům držet nebo zvyšovat cenu. To v konečném důsledku ještě více podporuje ojeté vozy jako vhodný cíl investic“ doplňuje.
Ostatně na průměrné ceně rostly automobily všech tříd i kategorií. Nejoblíbenější Škoda Octavia poskočila o 20.602 Kč (7,51 %), Škoda Fabia pak o 17.168 Kč (10,53 %). „Jestliže člověk přemýšlí o nákupu vozidla a má dostupné peníze, není na co čekat. S každým dalším měsícem ceny porostou dále a rozhodně nelze očekávat, že by po stabilizaci inflace klesaly ceny zpátky,“ varuje Knieža.
Největší změny průměrné ceny | ||||
Model | Průměrná cena (Kč) | Meziroční změna | Meziroční změna (Kč) | |
1. | Kia Ceed | 273 247 | 18,44% | 42 549 |
2. | BMW Řada 3 | 469 453 | 15,37% | 62 531 |
3. | Volkswagen Passat | 357 265 | 14,22% | 44 466 |
4. | Opel Astra | 202 919 | 13,62% | 24 328 |
5. | Volkswagen Golf | 241 136 | 12,53% | 26 850 |
6. | Volkswagen Tiguan | 460 167 | 12,32% | 50 473 |
7. | Škoda Superb | 496 854 | 11,72% | 52 109 |
8. | Škoda Yeti | 268 054 | 11,15% | 26 899 |
9. | Volkswagen Touran | 267 441 | 11,12% | 26 766 |
10. | Škoda Fabia | 180 241 | 10,53% | 17 168 |
11. | BMW Řada 5 | 734 487 | 10,30% | 68 579 |
12. | Audi A4 | 302 859 | 9,39% | 26 002 |
13. | Hyundai i30 | 311 175 | 7,78% | 22 459 |
14. | Škoda Octavia | 294 949 | 7,51% | 20 602 |
15. | Škoda Scala | 477 273 | 7,07% | 31 511 |
16. | Škoda Kodiaq | 902 139 | 6,66% | 56 369 |
17. | Dacia Duster | 336 787 | 6,19% | 19 643 |
18. | Škoda Rapid | 266 843 | 5,04% | 12 794 |
19. | Ford Focus | 173 207 | 3,76% | 6 270 |
20. | Renault Clio | 192 272 | 1,43% | 25 271 |
21. | Ford Mondeo | 221 504 | 0,16% | 2 702 |
22. | BMW X5 | 1 301 082 | 0,00% | 347 |
23. | Renault Mégane | 200 154 | -1,03% | -2 082 |
Škoda Karoq | 676 941 | * | * | |
Peugeot 308 | 242 393 | * | * |
Mezi pětadvaceti nejprodávanějšími modely klesala cena pouze u modelu Renault Mégane, a to spíše symbolicky (-1,03 %). Naopak cena rostla u všech dalších modelů, které se minulý rok objevily v TOP25. Největším skokanem jsou v tomto směru modely Kia Ceed (+18,44 %), BMW Řady 3 (+15,37 %) a Volkswagen Passat (+14,22 %). V absolutních číslech jsme pak největší skok zaznamenali u modelů BMW Řady 5 (+68.579 Kč), BWM Řady 3 (+62.531 Kč) a Škody Kodiaq (+56.369 Kč).
Spolu s cenami rostl i průměrný nájezd ojetin
V historii se navíc ukazuje neobvyklá věc, na ceně totiž rostou i modely, které jsou oproti loňskému porovnání starší či s vyšším nájezdem. Nelze se tak bavit o tom, že by do růstu cen zasahoval fakt, že se na trhu objevují novější či méně opotřebované automobily. Mezi dvaceti pěti nejprodávanějšími modely rostl nejvíce průměrný počet najetých kilometrů u relativně nových modelů, jako jsou Škoda Kodiaq (+38,3 %), Škoda Scala (+38,1 %) nebo Škoda Rapid (+35 %). Průměrný nájezd se však týkal i nejnabízenějších modelů, jako jsou Škoda Octavia (+10 %), Škoda Fabia (+5,8 %) nebo Škoda Superb (+ 4,3 %). „Jednou z příčin je i snížená výroba nových vozidel, lidé si tak vozidla nechávají o něco déle, čímž logicky roste i průměrný nájezd ojetin. Pouze tedy zopakuji, že nejlepší čas na nákup vozidla je teď,“ uzavírá Kniěža.
Největší změny průměrného nájezdu | |||
Model | Průměrný nájezd (km) | Meziroční změna | |
1. | Škoda Kodiaq | 55 968 | 38,3% |
2. | Škoda Scala | 18 134 | 38,1% |
3. | Škoda Rapid | 86 446 | 35,0% |
4. | Dacia Duster | 49 709 | 16,8% |
5. | Renault Clio | 80 104 | 13,7% |
6. | Hyundai i30 | 71 759 | 10,6% |
7. | Škoda Octavia | 147 270 | 10,0% |
8. | Renault Mégane | 115 039 | 6,7% |
9. | Ford Mondeo | 171 629 | 6,0% |
10. | Škoda Fabia | 110 588 | 5,8% |
11. | Ford Focus | 144 575 | 5,6% |
12. | BMW X5 | 105 369 | 5,1% |
13. | Škoda Superb | 131 778 | 4,3% |
14. | Volkswagen Golf | 137 384 | 3,7% |
15. | Volkswagen Touran | 165 563 | 2,2% |
16. | Opel Astra | 126 911 | 2,0% |
17. | Audi A4 | 180 207 | 1,4% |
18. | BMW Řada 5 | 141 901 | 1,3% |
19. | Volkswagen Tiguan | 113 735 | 0,8% |
20. | Škoda Yeti | 131 469 | 0,7% |
21. | Volkswagen Passat | 156 154 | -0,7% |
22. | Kia Ceed | 86 783 | -2,6% |
BMW Řada 3 | 152 049 | * | |
Škoda Karoq | 34 710 | * | |
Peugeot 308 | 119 088 | * |
U deseti nejnabízenějších modelů klesl průměrný nájezd pouze u dvou zástupců, a to téměř zanedbatelně u Volkswagenu Passat (-0,7 %) a u Kia Ceed (-2,6 %). U naprosté většiny nabízených modelů se pak průměrný nájezd zvyšoval, až na 7 modelů se tak hodnota překlopila přes 100.000 najetých km. V tomto ohledu jsou mají nejvíce Audi A4 (180.207 km), Ford Mondeo (171.629 km) a Volkswagen Touran (165.563 km).
.« Nezaplacené povinné ručení se může prodražit. Jak vysoké pokuty vám hrozí? První jízda s Hondou Civic: Hybrid pro nadšené řidiče »