Ojetá auta jsou v Česku výrazně dražší: Prodej škodovek se propadá
Průměrné ceny ojetých aut rostou v celé Evropě, ale z hlavních trhů pro online tržiště s ojetými vozy Carvago (ČR, Německo, Polsko a Itálie) zaznamenali nejvyšší nárůst cen zákazníci v České republice – dokonce vysoko nad aktuální mírou inflace. Nejvýše pětileté ojetiny byly v prvním čtvrtletí letošního roku o 22 % dražší než loni (medián ceny vzrostl z 499 000 Kč v roce 2021 na letošních 607 400 Kč), maximálně desetileté pak o 16 % (z 396 000 Kč na 459 000 Kč).
Na českém trhu také roste průměrný nájezd prodávaných ojetých aut – z 57 000 km v roce 2021 na 68 000 km v prvním čtvrtletí roku letošního. Mírně klesá zájem o vozy s dieselovým motorem (z 52 % na 48 %) a naopak mají zákazníci větší zájem o auta s automatickou převodovkou (z 39 % na 44 % vozů). Přibližně každý čtvrtý (26,8 %) ojetý vůz prodaný v Česku je typu SUV a zdaleka nejběžnější (13,7 % prodaných vozů) jsou auta s výkonem kolem 110 kW a více než polovina (58 %) má najeto do 100 000 km.
Společnost Carvago ve své analýze čerpá z obchodování s ojetinami na sedmi evropských trzích, kde v loňském roce zvýšila tržby o 600 % na tři čtvrtě miliardy korun. V letošním roce míří Carvago k dalšímu razantnímu růstu – až ke třem miliardám tržeb.
Růst cen ojetých vozů nadále souvisí především s poklesem výroby nových aut následkem nedostatku elektronických součástek a narušení dodavatelských řetězců způsobeného válkou na Ukrajině. Mění se ale i struktura automotive průmyslu, když se automobilky na úkor masové výroby nejdostupnějších modelů s nízkou marží soustředí spíše na profitabilnější, dražší modely aut.
Možná největším překvapením analýzy Carvago je propad tržního podílu ojetých vozů značky Škoda – z 35 % v prvním čtvrtletí roku 2021 na současných necelých 29 %. Vozy Škoda jsou ale stále jedničkou na českém trhu, následovanou značkami VW (10,5 % – meziročně beze změny) a BMW (nárůst na 5,7 % z loňských 4,9 %). Mezi ojetinami jsou stále nejprodávanější modely Octavia, Fabia a Superb, meziročně ale vzrostl zájem o SUV Kodiaq a Karoq.
.« Ojetiny na trhu jsou starší, přesto stojí víc než před rokem: Za 3 roky ceny stouply o 40 % Kvalitu vozů v autoškolách je v mnoha případech špatná »