letosni-rocnik-odstartoval-prezident-pavel

Ohlédnutí za 1000 mil československých 2024

20. 6. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Akce začíná stejně jako v dobách legendárního automobilového závodu. Opletalova ulice před Autoklubem ČR se ve středu 12. června změnila v depo soutěžních vozidel, k dobré náladě hrála swingová kapela, pro děti připravilo Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského soutěžní program Buď jako Eliška, připomínající královnu volantu Elišku Junkovou. Odpoledne vrcholilo módní přehlídkou dobových kostýmů Salonu první republiky. Večer proběhla ve Smetanově sále rozprava a aukce ve prospěch Nadace Terezy Maxové dětem, konkrétně na projekt To dáš, který podporuje zaměstnávání mladých lidí z dětských domovů. Aukce vynesla 136200 Kč.

Ve čtvrtek 13. června automobily startovaly v minutových intervalech, jedním ze startérů byl prezident Petr Pavel, který si prošel celé soutěžní depo, navštívil klubový dům a zapsal se do pamětní knihy Autoklubu České republiky.

Hned začátek úvodní etapy, která končila v Bratislavě, byl obtížný.  Za první průjezdní kontrolou areálem Eurovia v Kolíně trasu zkropil silný déšť, zejména v otevřených vozech byly posádky zcela promočené i kvůli dlouhému stání v koloně před dopravním omezením u Havlíčkova Brodu. „Ne nadarmo je ale podtitulem 1000 mil slogan, že jde o soutěž pro opravdové sportsmany. Přesto ale úvodní etapa ukončila účast hned několika posádkám,“ poznamenal Jiří Patočka, ředitel soutěže. Nakonec dvanáct ze sto dvaceti vozidel, které odstartovaly ve čtvrtek od budovy Autoklubu ČR, nemohlo být v soutěži pro odstoupení klasifikováno.

Historie a současnost závodu 1000 mil československých

Soutěž obnovuje tradici závodu 1000 mil československých, který byl pod záštitou prezidenta Tomáše G. Masaryka pořádán Autoklubem Republiky Československé v letech 1933, 1934 a 1935. Šlo o rychlostní závod cestovních automobilů na tehdy nejdůležitější domácí silniční trase Praha–Kolín–Německý Brod–Jihlava–Velké Meziříčí–Brno–Břeclav–Bratislava s tím, že účastníci závodu jeli z Prahy do Bratislavy a zpět do Prahy bez přerušení dvakrát. Celkem tedy téměř 1600 kilometrů ostré jízdy bez odpočinku. Slávu tohoto závodu oživil v roce 1970 Veteran Car Club Praha. Od roku 2015 jezdí historické automobily 1000 mil československých každoročně. Pořadatelem soutěže je dnes Spolek přátel 1000 mil československých společně se spoluorganizátory Autoklubem ČR, Veterán klubem Bratislava, Veteran Car Clubem Praha a Národním technickým muzeem. Hlavními partnery 1000 mil československých jsou ŠKODA AUTO a. s., EUROVIA CS, a. s.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz