Odhalení aut s nejčastěji stáčenými kilometry: Dominance prémiových německých vozů
Podvody s najetými kilometry jsou jedním z nejčastějších problémů na trhu s ojetými vozy. Tyto podvody nezákonně navyšují cenu ojetého vozidla a kazí tak zážitek z vlastnictví vozu. Jak odhalila nedávná studie, nejvíce ohroženi koupí vozu s pozměněnými údaji na tachometru jsou kupující prémiových německých vozů.
Analýza více než 700 000 reportů s historií ojetých vozů, vytvořených v období od listopadu 2020 do listopadu 2021, s cílem sestavení seznamu vozů s nejčastěji stočenými kilometry. Analyzováno bylo osmnáct různých trhů, včetně Polska, Rumunska, Maďarska, Francie, Slovinska, Slovenska, České republiky, Litvy, Lotyšska, Estonska, Ukrajiny, Bulharska, Srbska, Německa, Chorvatska, Ruska, Spojených států a Itálie.
Z údajů o počtu najetých kilometrů vyplývá, že vozem s nejčastěji stáčenými kilometry je BMW M5. Bylo zjištěno, že něco málo přes třetinu kontrolovaných modelů mělo s největší pravděpodobností stočené kilometry. V tomto seznamu dominují vozy BMW:
Polovinu seznamu TOP 10 tvoří vozy tohoto výrobce. Koreluje to s poptávkou po ojetých vozech BMW na různých trzích. Z údajů také vyplývá, že drahé vozy mají častěji stočené kilometry, což je třeba brát v potaz při hledání ojetého vozidla. Právě zde se hodí kontrola najetých kilometrů.
Na druhém a třetím místě se umístily vozy BMW řady 7 a Subaru Outback s 33,4 %, resp. 31,8 % pravděpodobností na stočené kilometry. Audi A8 bylo pátým nejčastějším vozem se stočeným stavem, zatímco jeho sportovnější sourozenec A7 obsadil desáté místo s o něco více než čtvrtinou (25,8 %). Právě u těchto vozů v rámci studie došlo k nejvyššímu stočení počtu najetých kilometrů.
Přítomnost vozů prémiového segmentu mezi nejčastějšími vozidly se stočenými kilometry je důvodem vyšších zisků. Stáčení tachometru je relativně levný a jednoduchý proces, který poskytuje neférovým prodejcům automobilů dodatečný peněžní příjem.
Auta s nejčastěji stáčenými kilometry podle roku výroby: starší auta mají častěji pozměněný stav tachometru
Jak už vyplývá z průzkumu, při koupi ojetého vozu je nutné zkontrolovat stav najetých kilometrů, zejména pak u starších vozidel. Nejoblíbenější modely s nejvyšším počtem stočených kilometrů byly vyrobeny v letech 2006 až 2016. Odborník na automobily, Matas Buzelis, však zdůrazňuje, že existuje souvislost mezi pravděpodobností podvodu a třídou vozu:
Seznam vozů s nejčastěji stáčenými kilometry se skládá převážně z vozů prémiové třídy, ale jsou zde i modely ekonomické třídy. Setkáváme se tady s nižším podílem na celkovém počtu modelů se stočenými kilometry. Vozy Subaru, Ford a Volkswagen patří do stejné věkové skupiny jako vozidla vyšší třídy. Zdá se, že vozy s nejčastěji stáčenými kilometry jsou staré 5 až 15 let.
Nejnovějším modelem na tomto seznamu je Ford Mustang. Budoucí majitelé šesté generace tohoto výkonného Mustangu by měli dbát zvýšené opatrnosti a ověřit si historické údaje o počtu najetých kilometrů na internetu. Majitelé BMW M5 z roku 2006, řady 5 z roku 2007 a modelu X5 by měli rovněž prověřit, zda má jejich vůz skutečně uvedený počet najetých kilometrů.
U nejnovějších modelů může být změna stavu tachometru poněkud složitější. U novějších vozů je také méně pravděpodobné, že budou vybrány pro stáčení kilometrů kvůli stavu najetých kilometrů, které ujely od doby, kdy byly zcela nové. Nemá smysl stáčet kilometry u vozu, který má na tachometru řekněme 50 000 nebo 80 000 kilometrů. Kupujícím se ale vždycky vyplatí zkontrolovat, zda jsou tyto údaje na tachometru skutečné nebo ne.
Modely automobilů s nejčastěji stáčenými kilometry podle typu paliva: dieselové vozy bývají stáčeny častěji
Většina modelů automobilů se stáčenými kilometry je vybavena vznětovými motory. Jak zdůrazňuje automobilový odborník pan Buzelis, bylo tomu tak vždy. Dieselové automobily jsou konstruovány tak, aby ujely větší vzdálenosti, což znamená, že u těchto vozidel je větší pravděpodobnost podvodů s počtem najetých kilometrů. Situace se však může v budoucnu změnit, protože prodej dieselových vozů pozvolna klesá.
Pokud se podíváme na čísla, jasně vidíme, že obvykle téměř 80 nebo 90 procent modelů se stočenými kilometry, je typu diesel. Vezměme si například Volkswagen Phaeton – z deseti modelů, u kterých došlo ke změně stavu tachometru, je devět z nich vybaveno dieselovými motory a pouze jeden je poháněn benzínovým motorem.
Skupiny benzinových a naftových vozů BMW řady 6 jsou téměř totožné, ale benzinové verze jsou mnohem populárnější. V některých případech se v nabídce vybraných modelů dieselové motory nevyskytují dokonce vůbec. Zážehový typ paliva je jedinou možností pro BMW M5 a Ford Mustang.
Závěr: Podvody s počtem najetých kilometrů výrazně zvyšují hodnotu ojetého vozu a ruinují celkový zážitek z vlastnictví.
16,1 % vozidel zkontrolovaných během posledních 12 měsíců trpělo tímto neduhem. Vzhledem k tomu, že podvody s počtem najetých kilometrů jsou na trhu s ojetými vozy poměrně časté, je důležité používat online kontroly historie vozů, abyste se také nestali obětí tohoto podvodu.
Zatímco kupující vozů ekonomické třídy jsou vystaveni o něco menšímu riziku nepříjemných zkušeností s vlastnictvím, nejvíce ohroženi jsou ti, kteří si kupují dieselové vozy prémiové třídy staré 5 až 15 let. Právě u tohoto typu vozidel se stáčení kilometrů vyskytuje nejčastěji. Také u výkonných modelů se vyskytuje vysoký počet případů podvodů s počtem najetých kilometrů. Pořízení takového vozu bez ověření jeho historie na internetu může mít za následek finanční pohromu.
.« Test DS Automobiles DS9 Performance Line: Úhel pohledu Test ojetiny Škoda Octavia II: Spolehlivá klasika »