Octavia i Felicia se staly milníky v historii značky Škoda: Dvojice ikonických modelů slaví 65. výročí
Hned dvě ikonická jména mladoboleslavské automobilky slaví 65. výročí. V březnu 1959 se veřejnosti na autosalonu v Ženevě a následně v Lipsku ukázaly vozy Octavia a Felicia. Oba názvy nových modelů se pak dočkaly uplatnění i v novodobé historii značky. Novodobá Škoda Octavia uvedená na trh v roce 1996 si našla během čtyř generací přes sedm milionů zákazníků na více než 60 trzích.
Octavia: Osmá v řadě
V březnu roku 1959 představila mladoboleslavská automobilka Škoda na ženevském autosalonu své dva výrazně modernizované modely: uzavřený sedan Octavia a kabriolet Felicia. Novinky dostaly vedle řady jiných změn i přepracovanou přední nápravu, u níž bylo dosavadní odpružení listovým perem nahrazeno vinutými pružinami v kombinaci s teleskopickými tlumiči. Automobilku současně opustila číselné značení svých modelů a nahradila je slovními názvy. U uzavřeného modelu padla volba na jméno Octavia, jehož základ tvoří latinská číslovka octava, tedy osmá. Jednalo se totiž v pořadí o osmý mladoboleslavský model vyrobený od roku 1945, z technického pohledu byla Octavia završením konstrukční řady předchozích sedmi vozů s páteřovým rámem s nezávislým zavěšením předních kol a čtyřválcovými motory. Tato řada započala modelem Popular a z posledního „Spartaku“, tedy typu 440/445, byla následně odvozena právě osmá v pořadí Octavia.
Felicia jako symbol štěstí nadchla i New York
Kromě čtyřmístných modelů Octavia s uzavřenou karoserií byla hned na počátku roku 1959 zahájena i výroba atraktivního kabrioletu s názvem Felicia, odvozeným z latinského slova felicitas, znamenajícím štěstí. Škoda Felicia byla nástupcem otevřeného vozu Škoda 450, který byl určen převážně pro exportní trhy. Celkem bylo v letech 1958- 1959 vyrobeno jen asi tisíc kusů tohoto vozu, mimořádného potenciálu nového modelu Felicia si ale byli v automobilce dobře vědomi, a tak po výstavních březnových premiérách v Ženevě a Lipsku zamířily hned v dubnu 1959 tři nové kabriolety za „velkou louži“. Škoda Felicia se tam představila na newyorském autosalonu na výstavišti Colisseum, jehož se účastnilo téměř sedm desítek vystavovatelů z celého světa. Následný zájem o československý kabriolet byl velký, a to i díky společné propagaci s Miss USA 1957 Charlotte Sheffieldovou. Kariéra modelu Felicia nebyla dlouhá, ale zato mimořádně úspěšná. Až do roku 1964 bylo totiž vyrobeno téměř 15 tisíc kusů všech provedení této modelové řady trhy v Evropě, Jižní a Střední Americe či Africe.
Nejen nová náprava, ale i další technické inovace
Octavia i Felicia vzešly z rozsáhlé modernizace modelu přezdívaného Spartak, přičemž již zmíněná nová přední náprava byla sice nejvýraznějším vylepšením, nikoliv však jediným. Konstruktéři zapracovali na snížení přenosu vibrací, komfortu ovládání či zlepšeném mazání a chlazení motoru.
Základní verze modelu Octavia měla pod kapotou čtyřválcový motor o objemu 1,1 litru s výkonem 29,4 kW (40 k), který přes čtyřstupňovou převodovku poháněl zadní kola, přičemž vůz se rozjel na nejvyšší rychlost 110 km/h. Výkonnější pak byla Octavia Super s motorem o objemu 1,2 litru (33 kW/45 k), která dosahovala maxima 115 km/h. Otevřená Škoda Felicia využívala dvoukarburátorovou verzi čtyřválce 1089 cm3, jež byla naladěna na výkon 50 k (37 kW).
Obě jména součástí i novodobé historie
Symbolický i faktický význam obou jmen byl pro značku Škoda natolik silný, že se se obě dočkala opětovného představení. Dne 26. října 1994 se tak v pražském hotelu Atrium slavnostně představila veřejnosti nová Škoda Felicia ve verzi hatchback. Jednalo se nástupnický model vozu Škoda Favorit, který doznal spousty zásadních i dílčích modifikací, takže mohl být vybaven například i airbagy či protiblokovacím systémem ABS. V červnu 1995 se pak na brněnském autosalonu prezentovala praktická verze Felicia Combi.
Octavia se ve své novodobé podobě poprvé představila v roce 1996 a pro automobilku znamenala v její moderní éře zásadní milník, neboť se záhy stala nejprodávanějším vozem Škoda. Druhá generace přišla na trh v roce 2004, třetí následovala v roce 2012. Současná 4. generace byla uvedena na trh v roce 2019 a letos v únoru prošla modernizací. S více než 7 miliony prodaných kusů ve čtyřech novodobých generacích patří Octavia mezi deset nejprodávanějších vozů v Evropě a je stabilním pilířem portfolia automobilky Škoda.
« Potenciál elektromobility v ČR je velký, ale podpora státu je nedostatečná Nový elektromobil nabídne stejný zážitek jako spalovací motor, řekl šéf Ferrari »