Obchod s ojetinami: Před 30 lety papír, tužka a telefon, dnes on-line s dodáním domů
Tak jako všechny druhy podnikání, i první roky dnes největší středoevropské sítě autocenter AAA Aauto se musely před třiceti lety obejít bez internetu. Vozy se vykupovaly i prodávaly zejména prostřednictvím inzerce v tištěných inzertních časopisech a denících. Nejčastějším nástrojem kupujících i prodávajících bývaly papír, tužka a telefon. Způsob obchodování s ojetinami však zásadně změnil nástup internetu. První stránky bazaru byly spuštěny v roce 2000. Dnes tvoří webové prezentace páteř obchodního úspěchu celé skupiny.
První webové stránk vznikly v roce 2000, samotná doména byla zaregistrována v červenci stejného roku. Mobilní web vznikl v roce 2012 a před sedmi lety i vlastní aplikace. Za dobu své existence zaznamenaly webové stránky skupiny již přes 330 milionů návštěv. „V nějaké fázi nákupu či prodeje vozu některý náš web navštíví přes 90 % zákazníků. Rok od roku se návštěvnost přesouvá z desktopové verze webu na mobilní web a do aplikace. Je to dáno tím, že mobilní zařízení má dnes u sebe prakticky každý. V České republice tvoří návštěvnost z mobilu 65 %, na Slovensku a v Polsku dokonce přes 80 %,“ říká provozní ředitel AURES Holdings Petr Vaněček.
Nejnovějším rozšířením funkcionality webů v rámci skupiny je plnohodnotný on-line prodej ojetých vozů. „Původním plánem bylo umožnit výběr a nákup vozu z pohodlí domova s doručením auta na zadanou adresu. Nyní, po vyzkoušení v ostrém provozu během covidových lockdownů uplynulých dvou let, je to platforma, kde má uživatel možnost vůz on-line nejen vybrat, ale i rovnou zaplatit. V případě zájmu o online nákup si uživatel projde relativně jednoduchým formulářem, kde uvolí preferovaný způsob financování, vybere zda chce vůz doručit domů na adresu a nebo si jej vyzvedne v některém z autocenter v naší síti. Může si vybrat a zakoupit doplňkové služby a následně vybrat způsob platby – hotově na pobočce, bankovním převodem nebo platbu kartou,“ vysvětluje Vaněček.
Nejnovějším směrem rozvoje webu sítě AAA Auto a Mototechna je projekt Garáž, tedy zákaznická zóna, která pomáhá zákazníkům při výběru vozu, jeho nákupu i následné péči. „Uživatel si v Garáži může ukládat oblíbené vozy, oblíbená hledání, spravovat svůj účet, porovnávat oblíbené vozy, sdílet vozy s přáteli i prodejci na pobočkách, nastavovat takzvaného sledovacího psa na pokles ceny u konkrétních vozů nebo získávat upozornění na nová auta v nabídce splňující jeho kritéria výběru. Zákazník si také může zobrazit své objednávky. A po zakoupení vozu si může v Garáži vést elektronickou servisní knížku, a ke svému autu doplňovat informace o spotřebě paliva, servisních úkonech, či nastavovat různé notifikace,“ doplňuje Vaněček. Garáž je dostupná napříč všemi platformami, tedy jak na desktopových a mobilních zařízeních, i prostřednictvím mobilní aplikace, která je dostupná v obchodech Apple i Google. Interní webové oddělení na rozvoji Garáže stále pracuje. „Cílem je z Garáže postupně vytvořit systém, skrze který bude moci zákazník projít celým procesem nákupu vozu. Domluví si v ní schůzku s prodejcem, uvidí stav převozu vozu, systém mu oznámí, že je auto na pobočce, koupí vůz, a bude s v systému moci zobrazit i všechny doklady o koupi,“ uzavírá Vaněček.
.« 8 z 10 Čechů si pořídilo vůz z druhé ruky. Vyhozené peníze, myslí si o nových vozech třetina z nich Začíná výuka motorkářů v autoškolách: Řidiči na silnicích by měli být ohleduplní »