bez-nazvu5

Obchod s ojetinami je hlavně matematika

23. 5. 2019 • Novinky

Základní pravidlo obchodu velí: koupit levně, prodat dráž. S rostoucí konkurencí na trhu a většími nároky zákazníků ale tato jednoduchá poučka už dávno nestačí. Zejména v obchodu s ojetinami je tak důraz na efektivitu a technologický pokrok čím dál silnější. Stále větší důležitost sledování trendů, analýzy dat a následná predikce dělá z obchodu s ojetinami čím dál složitější matematický úkon, se kterým stále více pomáhá umělá inteligence.

Proměnných, jež musí prodejce zohledňovat, je totiž celá řada a jejich vzájemné sladění je na celém obchodu nejnáročnější. Začínáme hned u výkupu, kdy si kromě technického stavu ověřujeme, jak dlouho pravděpodobně bude trvat, než auto znovu prodáme, a jaká je jeho potenciální cena. Pomocí datové analytiky jsme schopni tyto hodnoty určit velmi přesně.

Při výpočtu vycházejí z aktuální poptávky a nabídky daných modelů, ale zohledňují i potenciální zbytkovou hodnotu vozu, tedy za kolik jej zákazník může prodat po několika dalších letech provozu. Pokud si hodnotu drží dobře, můžeme je prodat za vyšší cenu, protože zákazník je stejně dobře může zpeněžit později. To se týká třeba vozů Škoda, Volkswagen nebo Toyota.

Do rovnice pak vstupují i náklady na údržbu naskladněných vozů a jejich přípravu k prodeji. Každé auto vychází co do nákladů na řádově desítky korun denně. Ovšem když máte na skladě tisíce aut, je to nezanedbatelná částka. Proto s těmito úlohami již téměř rok pomáhá umělá inteligence vyvinutá v AuresLabu, která zefektivněním přinesla úspory v řádech několika procent.

Aplikace dokáže například v reálném čase zohledňovat zmiňované proměnné a porovnávat je s aktuální situací na trhu a následně dynamicky upravovat cenu jednotlivých vozů. Pokud bychom na podobné množství operací měli najímat lidi, potřebovali bychom novou budovu plnou matematických expertů. S pomocí moderní technologie přitom stačí menší tým IT specialistů. Umělá inteligence řídí i skladové zásoby, při čemž reaguje a předpovídá aktuální poptávku na jednotlivých pobočkách a podle toho přesunuje vozy.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz