O zákazu spalovacích aut má rozhodnout trh a ne politici, tvrdí německý ministr financí
Zhruba před rokem se začalo opět výrazněji hovořit o plánovaném zákazu prodeje spalovacích aut po roce 2035. To vyvolalo novou vlnu nespokojenosti a v roli největšího kritika bylo celkem překvapivě Německo, které prohlásilo, že tento zákaz nepodpoří, pokud nedostanou výjimku pro spalovací motory využívající uhlíkově neutrální paliva – tedy de facto syntetická.
To jsou paliva vyráběná chemicky bez použití ropy. Vznikají chemickou reakcí vodíku a oxidu uhličitého. Pokud je při výrobě využita energie z obnovitelných zdrojů včetně tzv. zeleného vodíku, palivo se považuje za uhlíkově neutrální.
Tento krok začíná dávat smysl poté, co koncem minulého roku Němci zastavili dotace na nákup elektromobilů a plug-in hybridů, což vedlo k poklesu jejich prodejů na největším evropském trhu o desítky procent, a tento stav přetrvává dodnes. To německé politiky ještě více utvrdilo v názoru, že bez významnější podpory státu jsou – a ještě dlouho budou – elektromobily téměř neprodejné.
I na základě této zkušenosti před pár dny německý ministr financí Christian Lindner opětovně zpochybnil zákaz spalovacích motorů a prohlásil, že by o něm měl rozhodovat trh a ne politici. Výjimka udělená pro paliva vyrobená s použitím obnovitelné elektřiny a oxidu uhličitého zachyceného z atmosféry podle něj nestačí. “Měli bychom jít dál a všeobecně se zaměřit na technologickou otevřenost,” řekl Lindner novinám Augsburger Allgemeine, cituje ho server Autonews.com. Doplnil, že vedle syntetických paliv by měla po roce 2035 pokračovat i biopaliva.
Německý ministr dále prohlásil, že o tom, co je životaschopné a co si spotřebitelé přejí, by měl rozhodovat trh a ne politici. Na závěr dodal, že německá vláda podpoří v blízké budoucnosti syntetická paliva a i biopaliva daňovými úlevami.
.« Škoda Superb nyní dostupná s dalšími pohonnými jednotkami včetně nového plug-in hybridu Víme, jaké pokuty platily automobilky za porušení CO2 limitů: Jde o milióny z peněženek zákazníků »