2021-mercedes-benz_tridy_c-nova_generace-10

Nový Mercedes-Benz Třídy C se představuje

24. 2. 2021 • Novinky

Nová Třída C vstupuje do nového, ještě digitálnějšího a hospodárnějšího světa, ale současně nabízí zákazníkům značky s třícípou hvězdou komfortní zónu s důvěrně známou atmosférou. Nová Třída C je jako první klasická modelová řada kompletně elektrifikována díky částečně hybridnímu pohonu s 48V technikou a integrovaným generátorem s funkcí spouštěče nebo externě nabíjitelnému hybridnímu pohonu.

Verze Plug-in Hybrid, vybavené velmi účinným akumulátorovým systémem, nabízejí dojezd cca 100 kilometrů (WLTP) v režimu výhradně elektrického pohonu. Tato hodnota je v této třídě dosud bezkonkurenční.

Třída C stanovuje nová měřítka také v oblasti trvalé udržitelnosti. Vzhledem k tomu, že Třída C patří mezi nejprodávanější modelové řady společnosti, má důsledná elektrifikace značný vliv na celkové emise CO2.

Mezi technické lahůdky patří mimo jiné systém DIGITAL LIGHT a řízení zadních kol, dodávané na přání. Sedan a kombi slaví premiéru společně. Zákazníci je mohou objednávat od 30. března. Nová Třída C se objeví u autorizovaných prodejců v létě 2021.

Kombinace krátkého převisu karoserie vpředu, dlouhého rozvoru náprav a zadního převisu vytváří dynamické proporce již u stojícího vozu Třídy C. Nesmírnou touhu po rychlé jízdě umocňuje sportovní kapota motoru s podélnými vybouleními. Přední okno a prostor pro cestující jsou posunuty dozadu – v odborné angličtině se pro tyto klasické proporce používá označení „cab backward design“. Již předchůdce učinil velký krok vpřed z hlediska kvality interiéru. Nová Třída C jde v oblasti moderního luxusu ještě dál. Její interiér přebírá významné prvky z nové Třídy S a interpretuje je v kompaktnějším sportovním stylu.

2021-mercedes-benz_tridy_c-nova_generace-19

Z profilu vytvářejí složitě členěné plochy jedinečnou hru světla a stínu. Linie však designéři redukovali na minimum. O to výraznější je ramenní linie (tzv. „catwalk line“). Sportovní charakter karosářské varianty kombi zvýrazňuje klesající linie střechy v kombinaci se skloněným zadním oknem, aniž by to bylo na úkor funkčnosti. Dalším rysem sportovně suverénního vzezření jsou široké rozchody kol, která se dodávají s průměrem ráfku od 17 do 19 palců. Kola mají moderní design a plynule navazují na okolní plochy karoserie.

Příď charakterizuje maska chladiče v typickém stylu značky. Všechny modely mají centrální hvězdu a jejich masky chladiče se liší designem a charakterem v detailech. Základní model nese centrální hvězdu s lamelami. U verze Avantgarde jsou lamely doplněny ozdobnými prvky chromovaným rámečkem kolem masky chladiče. Rozpoznávacím znakem varianty AMG Line je chromovaná maska chladiče s diamantovými a hvězdnými motivy.

U sedanu je tvarové řešení zádě typické pro vozy Mercedes-Benz s tímto druhem karoserie. Velmi kvalitně působící zadní svítilny současně fascinují nezaměnitelným designem za světla i za tmy. U sedanu jsou tyto svítilny poprvé u Třídy C dvoudílné. Osvětlovací funkce jsou rozděleny mezi svítilny v bočních stěnách a na víku zavazadlového prostoru. Precizně tvarované vnitřní plochy splňují požadavky na mimořádně vysokou kvalitu i v detailech. Ozdobné prvky na zadním nárazníku, dodávané na přání, resp. standardně pro příslušné výbavové linie, završují esteticky vytříbené tvary zadní partie. Paletu barev rozšířily tři nové laky – modrá Spektral, stříbrná High-Tech a bílá Opalith.

Přístrojová deska je rozdělena na horní a spodní část: na křídlovité těleso s novými, menšími kruhovými výdechy ventilační soustavy, které připomínají čela gondol motorů proudových letadel, a opulentní plochu ozdobného obložení, která přechází bez přerušení ze středové konzoly do přístrojové desky. Ke sportovnímu charakteru přispívá její zaměření na řidiče. Přístrojová deska a centrální displej jsou mírně natočeny k řidiči o šest stupňů.

Zóna řidiče se vyznačuje displejem LCD s vysokým rozlišením. Volně postavený displej vyvolává dojem, že se vznáší před křídlovitým tělesem a ozdobnými plochami. Displej řidiče se tak odlišuje od tradičních panelů s klasickými kruhovými přístroji. Zákazníci mají na výběr verze s úhlopříčkou 10,25 palce (26,0 cm) nebo 12,3 palce (31,2 cm).

I u centrálního displeje je zřetelný přechod na digitalizaci. Funkce vozidla se ovládají prostřednictvím kvalitního dotykového displeje. Jeho svislý formát je mnohem výhodnější především pro navigaci. Rovněž dotykový displej vypadá, jako by se vznášel nad ozdobnou plochou. Stejně jako přístrojová deska je i plocha displeje mírně natočena směrem k řidiči. Centrální displej má ve standardní verzi úhlopříčku 9,5 palce (24,1 cm). Na přání se dodává větší verze s úhlopříčkou 11,9 palce, resp. 30,2 cm.

Středovou konzolu člení výrazná chromovaná lišta. Její zadní část, čalouněná měkkým materiálem, slouží jako loketní opěrka, zatímco přední zóna má lesklou, tmavě černou povrchovou úpravu. Z této trojrozměrné plochy vystupuje beze spár plynule navazující, zdánlivě se vznášející centrální displej.

Moderní, velmi minimalisticky navržené výplně dveří objímají přístrojovou desku. Prostřední část výplní dveří s integrovanou loketní opěrkou přechází z vertikální plochy do horizontální. Podobně jako u středové konzoly má přední část i zde podobu kovového prvku ve stylu high-tech. Z funkčního hlediska slouží jako madlo a nese ovládací prvky elektrického ovládání oken. Další dominantou je vznášející se ovládací panel s klikami dveří a ovládáním funkcí sedadel.

2021-mercedes-benz_tridy_c-nova_generace-17

Nevšední design na přání dodávaných avantgardních nebo sportovních sedadel nové Třídy C si hraje s vrstvami a zaoblenými plochami, což jim propůjčuje vizuální lehkost. Zcela nově jsou u nich tvarovány opěrky hlavy a jejich spojení s opěradly pomocí uzavřeného obložení, pod nímž je umístěn nastavovací mechanismus.

Pro Třídu C se dodává přístrojová deska a panely pod bočními okny potažené umělou kůží se vzhledem kůže Nappa (výbava na přání, standardně pro AMG Line). Nabídka ozdobného obložení zahrnuje inovativní povrchové úpravy. Mezi ně patří nové interpretace dýh s otevřenými póry v hnědých odstínech a černá dřevěná dýha s otevřenými póry a jemnými, tvarově přizpůsobenými intarziemi z pravého hliníku.

Displej řidiče a centrální displej nabízí ucelený estetický zážitek. Vzhled displejů lze individualizovat celkem třemi styly zobrazování (decentním, sportovním a klasickým) a třemi módy (navigace, asistenční systémy a servis). Například ve „sportovním“ stylu dominuje červená barva, centrální otáčkoměr má dynamickou podobu. Od výbavových linií (Lines) disponuje nová Třída C standardně dekoračním osvětlením se světlovody.

Stejně jako nová Třída S obdržela i nová Třída C druhou generaci informačního a zábavního systému MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Interiér je díky velkému vývojovému skoku v oblastech hardwaru i softwaru ještě digitálnější a inteligentnější. Brilantní zobrazení na displejích LCD usnadňují ovládání funkcí vozidla a jeho komfortních systémů.

Displej řidiče a centrální displej nabízejí komplexní, estetické zážitky. Zobrazování informací je strukturované a přehledně členěné. Mercedes-Benz vyvinul u Třídy S nové estetické pojetí zobrazování, které je základem i pro další modelové řady včetně nové Třídy C.

Vzhled displejů lze individualizovat celkem třemi styly zobrazování (klasickým, sportovním a decentním) a třemi režimy (navigace, asistenční funkce a servis). Navigační systém s celoplošným zobrazováním mapy byl převzat z Třídy S a nabízí řidičům za jízdy nejlepší možnou orientaci.

Díky důsledné elektrifikaci a inteligentnímu downsizingu stanovuje nová Třída C měřítka v oblasti hospodárnosti. Nabídka motorů zahrnuje výhradně čtyřválcové agregáty z aktuální rodiny modulárních motorů Mercedes-Benz FAME (Family of Modular Engines). Paleta motorů tak zásadně přispívá ke zvýšení flexibility mezinárodní výroby a současně reaguje na požadavky elektrifikace.

Jak vznětové, tak i zážehové motory disponují kromě přeplňování prostřednictvím výfukového turbodmychadla poprvé také inteligentním zvyšováním točivého momentu v oblasti nízkých otáček integrovaným generátorem s funkcí spouštěče (ISG) v rámci částečně hybridního pohonu druhé generace. Výsledkem je vynikající výkonová charakteristika.

ISG je součástí elektrické sítě s napětím 48 V, která umožňuje funkce setrvačné jízdy, zvyšování výkonu nebo rekuperace kinetické energie, jejichž přínosem je znatelné snížení spotřeby paliva. Kromě toho probíhá spuštění motoru velmi rychle a komfortně. Funkce start-stop je díky tomu pro řidiče téměř nezaznamenatelná, což platí i pro přechody mezi setrvačnou jízdou s vypnutým motorem a intenzivní akcelerací. Inteligentní souhra ISG a spalovacího motoru přispívá rovněž k mimořádně klidnému a kultivovanému volnoběhu.

Nový motor OM 654 M vybavený integrovaným generátorem s funkcí spouštěče (ISG) druhé generace obdržel řadu dalších inovací zvyšujících hospodárnost. Část elektrické sítě vozidla proto pracuje s napětím 48 V. Hospodárnost motoru zvyšuje rekuperace kinetické energie a možnost setrvačné jízdy s vypnutým motorem.

V nové Třídě C slaví premiéru zážehový čtyřválec (M 254) vybavený integrovaným generátorem s funkcí spouštěče (ISG) druhé generace. ISG poskytuje dodatečný výkon až 15 kW a poskytuje točivý moment 200 N.m. Tato zážehová jednotka je velmi hospodárná díky rekuperaci kinetické energie a možnosti setrvačné jízdy s vypnutým motorem. Mercedes-Benz v motoru M 254 poprvé kombinuje všechny inovace modulární rodiny zážehových a vznětových čtyřválců a šestiválců. Mezi ně patří povrchová úprava pracovních ploch válců NANOSLIDE, honování válců CONICSHAPE a systém dodatečného čištění výfukových plynů umístěný přímo u motoru.

2021-mercedes-benz_tridy_c-nova_generace-20

Zcela nové je segmentové turbodmychadlo s propojeným prouděním, které je dalším zdokonalením technologie Twin Scroll (dva oddělené kanály pro přívod výfukových plynů k turbodmychadlu). Jeho přínosem jsou ještě spontánnější reakce systému přeplňování na sešlápnutí pedálu plynu. Zcela nově vyvinuté segmentové turbodmychadlo je produktem intenzivní spolupráce oddělení vývoje turbodmychadel Mercedes-Benz a týmu Formule 1 Mercedes-AMG Petronas. Zavedení této technologie do sériové výroby umožnilo stanovit nová měřítka ohledně výkonu v kombinaci s nejvyšší úrovní hospodárnosti. U modelu C 300 (kombinovaná spotřeba paliva: 7,0-6,6 l/100 km, kombinované emise CO2: 159-150 g/km)2 lze navíc krátkodobě zvýšit výkon až o 20 kW.

Převodovka 9G-TRONIC byla optimalizována pro použití se systémem ISG a nalézá uplatnění u všech modelů Třídy C. Elektromotor, výkonová elektronika a chladič převodovky jsou uloženy ve skříni převodovky, resp. na ní. Některé dosud nezbytné prvky vedení bylo možné eliminovat, což zmenšilo požadavky na prostor a snížilo hmotnost. Navíc se zvýšila účinnost převodovky. V porovnání s předchůdcem se mimo jiné podařilo optimalizovanou souhrou s dodatečným elektrickým olejovým čerpadlem snížit průtok mechanického čerpadla v porovnání s předchůdcem o 30 procent, což má pozitivní vliv na hospodárnost. Nová konstrukce navíc využívá novou generaci zcela integrovaného řízení převodovky s vícejádrovým procesorem a nové uspořádání spojové techniky. Kromě zvýšeného výpočetního výkonu byl drasticky snížen počet elektrických rozhraní a hmotnost řídicí jednotky převodovky klesla o 30 procent v porovnání s předchůdcem.

Pro varianty s pohonem všech kol byl zdokonalen systém 4MATIC. Nový systém přenosu hnací síly na přední kola je schopen přenášet vyšší točivý moment, což umožňuje dosáhnout z hlediska jízdní dynamiky ideálního rozložení zatížení náprav. Další výhodou je značné snížení hmotnosti oproti příslušné části konstrukce předchozí modelové řady s odpovídajícím příspěvkem ke snižování emisí CO2. U rovněž nové podélné rozdělovací převodovky se podařilo technikům snížit třecí ztráty. Ta navíc disponuje uzavřeným olejovým okruhem a nevyžaduje žádná dodatečná opatření pro chlazení.

Brzy po uvedení Třídy C na trh budou následovat externě nabíjitelné hybridní pohony čtvrté generace. Základní spalovací motory jsou stejné jako doposud, ale v oblasti elektrifikace byl učiněn další velký krok. Elektrická část pohonu poskytuje nejvyšší výkon 95 kW (129 k) a zásoba elektrické energie umožňuje dojezd na jedno nabití cca 100 kilometrů (WLTP) s výhradně elektrickým pohonem. Třída C ve verzích Plug-in Hybrid bude proto jezdit v mnoha případech a v mnoha dnech pouze s elektrickým pohonem, bez použití spalovacího motoru. Tím je dvoulitrová varianta velmi moderního čtyřválce M 254. Celková poháněcí soustava je nejen velmi hospodárná, ale umí být také vysloveně sportovní. Hybridní sedany a kombi s možností vnějšího nabíjení a se vznětovým motorem budou následovat.

Nový vysokonapěťový systém je kompaktnější a výkonnější. Počet vysokonapěťových rozhraní byl výrazně minimalizován. Začlenění výkonové elektroniky do skříně převodovky zmenšuje požadavky na prostor a usnadňuje montážní procesy ve výrobním závodě. Kromě toho zvýšením systémového napětí vzrostl výkon elektrického pohonu, aniž by bylo nutné používat kabely většího průřezu.

Vysoké výkonové hustoty hybridní poháněcí jednotky bylo dosaženo použitím synchronního elektromotoru s vnitřním rotorem a trvalými magnety. Maximální točivý moment elektromotoru 440 N.m je k dispozici od první otáčky a způsobuje vysokou agilitu při rozjezdu a dynamické jízdní výkony. Maximální elektrický výkon je k dispozici až do rychlosti jízdy 140 km/h, poté následuje pozvolný zásah omezovače.

2021-mercedes-benz_tridy_c-nova_generace-14

Vysokonapěťová sada akumulátorů je výsledkem vlastního vývoje společnosti Mercedes-Benz AG. Jedná se o produkt rodiny akumulátorů čtvrté generace, která vznikla důsledným zdokonalením předchozí generace. Akumulátorová sada je sestavena z 96 článků v tenkém fóliovém pouzdru. Její celková kapacita dosahuje 25,4 kWh. Výsledkem je výrazné prodloužení dojezdu na cca 100 kilometrů. Vzhledem k vysoké hustotě výkonu je vysokovýkonná sada akumulátorů vybavena vnitřním chlazením. Elektronické řízení chladicí soustavy reguluje provozní teplotu nezávisle na klimatizování interiéru. Tím je umožněn trvalý provoz v zemích s horkým nebo chladným klimatem. Dalším přínosem je možnost rychlého nabíjení stejnosměrným proudem. Dokonce i kompletní nabití zcela vybité sady akumulátorů lze uskutečnit za 30 minut, pokud je použita na přání dodávaná stejnosměrná nabíječka o výkonu 55 kW. Pro nabíjení z domácí elektrické sítě se střídavým proudem je standardně k dispozici 11kW nabíječka (v závislosti na trhu) pro třífázové nabíjení z nástěnného zdroje.

Umístění sady akumulátorů ve vozidle se v porovnání s předchůdcem vyznačuje praktickými výhodami pro každodenní provoz. V podlaze zavazadlového prostoru už není zvýšená část, která byla součástí předchozích modelů. Navíc je k dispozici otvor pro přepravu dlouhých předmětů. Mimořádně velký je pokrok u karosářské verze kombi. Délka podlahy zavazadlového prostoru vzrostla o 63 mm na 1043 mm. Vysoké přepravky, například s nápoji, lze bez problémů naložit pod schránku s výsuvnou roletkou a sítí pro oddělení zavazadlového prostoru, protože výška zavazadlového prostoru vzrostla o 150 mm na 732 mm. Objem zavazadlového prostoru se oproti předchůdci zvětšil o 45 litrů na 360 litrů, při sklopených zadních sedadlech se do kombi vejde dokonce 1375 litrů zavazadel (plus 40 litrů). Sedany i kombi se standardně dodávají se vzduchovým odpružením a udržováním stálé světlé výšky na zadní nápravě.

Zážitky z jízdy mají výrazně intenzivnější elektrický charakter. Vzhledem k prodloužení dojezdu na elektrický pohon na cca 100 kilometrů mohou řidiči absolvovat naprostou většinu každodenních jízd v režimu elektrického pohonu. Díky rekuperaci získává vůz zpět kinetickou energii při zpomalování nebo jízdě v klesání. Proces rekuperace byl ve spolupráci s hydraulickou brzdovou soustavou rovněž vylepšen. Výkon rekuperace dosahuje více než 100 kW. Inteligentní provozní strategie na základě projížděné trasy využívá režim elektrické jízdy pro úseky, kde je nejvíce smysluplný. Systém zohledňuje mimo jiné data navigačního systému, topografii, omezení rychlosti jízdy a stav dopravy na celé plánované trase. Pokud chce řidič přímo ovlivnit výkon rekuperace, může páčkami na volantu přepínat mezi třemi stupni, a to ve všech jízdních režimech kromě módu SPORT. V provozním režimu D- je možné vůz ovládat jedním pedálem. Jakmile řidič uvolní pedál plynu, začne vozidlo zpomalovat s takovou intenzitou, že často vůbec není nutné používat hydraulické brzdy ovládané brzdovým pedálem.

2021-mercedes-benz_tridy_c-nova_generace-13

Zásadními komponenty nového podvozku s dynamickou charakteristikou jsou nová čtyřprvková náprava vpředu a zadní náprava s prostorově uspořádanými rameny, uložená v pomocném rámu. Nový podvozek tvoří základ pro komfort odpružení a akustický komfort, agilní jízdní vlastnosti a potěšení z jízdy. Nová Třída C se na přání dodává také s plynule nastavitelnými tlumiči a sportovním podvozkem. Verze Plug-in Hybrid v obou karosářských verzích sedan a kombi jsou standardně vybaveny vzduchovým odpružením zadní nápravy.

Nová Třída C s řízením zadních kol, dodávaným na přání včetně strmějšího řízení předních kol, je mimořádně agilní a současně stabilní. Úhel natočení zadních kol je až 2,5 stupně. Průměr otáčení se tím zmenší o 43 centimetrů na 10,64 metru. Řidiči kromě toho stačí na plný rejd menší počet otáček volantu. S řízením zadních kol nezávisle na konceptu pohonu stačí mezi krajními rejdy 2,1 místo 2,35 otáčky (pohon zadních kol s komfortním řízením), resp. 2,3 otáčky (verze 4MATIC s komfortním řízením). Při rychlosti jízdy méně než 60 km/h se zadní kola natáčejí v opačném směru než přední kola – při parkování je to až o 2,5°. V závislosti na jízdní situaci se tím virtuálně zkracuje rozvor náprav a vozidlo se chová obratněji a agilněji. Od rychlosti jízdy více než 60 km/h se zadní kola natáčejí až o 2,5° ve stejném směru jako přední kola. Tímto způsobem virtuálně prodloužený rozvor náprav nabízí citelné výhody v podobě zvýšené jízdní stability a bezpečnosti ve vysokých rychlostech, při rychlých změnách jízdních pruhů nebo náhlých vyhýbacích manévrech.

K dynamickým manévrům, například při jízdě na silnici mimo město, stačí navíc výrazně menší úhel otočení volantu – a vozidlo reaguje na povely řidiče sportovněji, což podporuje také integrované řízení jízdní dynamiky elektronicky řízeného stabilizačního systému ESP.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz