Konečně dostupné normální auto. Nový Citroën C3 přichází do Česka: Překvapuje nízkou cenou, praktičností a příjemným vzhledem
Elektrická verze bude dostupná za cenu pod půl milionu korun i bez dotací. Na výběr však zůstává i zážehový motor, a to s manuální nebo dvouspojkovou převodovkou. Nový Citroën C3 je postaven na zcela nové platformě. Nabízí dostatek prostoru, pohodlí díky standardním tlumičům PHC a velmi dobrou výbavu.
První generace Citroënu C3 byla uvedena na podzim roku 2001 a ihned získala na popularitě. V této modelové řadě se dosud prodalo více než 5,6 milionu vozidel – každý třetí prodaný Citroën je právě model C3. Velký úspěch zaznamenala také třetí generace, které se od roku 2016 prodalo přibližně 1,5 milionu kusů. Nyní přichází Citroën C3 ve své čtvrté generaci, zcela přepracovaný.
Citroën nezapomíná na příznivce spalovacích motorů. Zpočátku bude model C3 k dispozici s dobře známým tříválcovým motorem 1.2 PureTech/74 kW s manuální šestistupňovou převodovkou (od 380 000 Kč) a v elektrické verzi ë-C3 s baterií 44 kWh, výkonem 83 kW a dojezdem 326 km (od 630 000 Kč). Později bude dostupná i mild hybridní verze s elektromotorem integrovaným do dvouspojkové převodovky e-DCT a menší ë-C3 s baterií 35 kWh, dojezdem 200 km a cenou pod půl milionu korun. Tento rodinný elektromobil tedy nakonec přichází do Evropy z Trnavy, nikoli z Číny nebo od Volkswagenu.
Nový Citroën C3 má řadu stylových prvků inspirovaných konceptem Citroën Oli z loňského roku. Tento model stanovuje nový designový styl značky, což potvrzuje i první použití nového, minimalistického loga, které odkazuje na historii Citroënu. Zajímavé jsou i velké čelní sklo a krátká, vyvýšená kapota. Díky své karoserii připomíná spíše model C3 Aircross, což znamená, že C3 je nyní crossover s vyšší stavbou a plastovými prvky kolem lemů blatníků a prahů. Výjimečné jsou také vodorovné kontrastní prvky na předním nárazníku a ve sloupcích C, které lze snadno měnit a přizpůsobit tak design podle vkusu majitele.
Citroën C3 je postaven na zcela nové platformě, kterou interně nazývají Smart Car Platform (SCP). Platforma SCP bude v budoucnu použita i pro některé modely Opel a Fiat. Podle obchodního ředitele Citroënu Federica Goyreta byla platforma SCP navržena s ohledem na optimální poměr mezi cenou a užitnou hodnotou. Obsahuje modifikované vzpěry MacPherson vpředu a vlečená ramena vzadu. Na rozdíl od eCMP má SCP jednotný plochý akumulátor připevněný pod podlahou, což snižuje světlou výšku, ale zachovává rovnou podlahu. Akumulátor LFP (lithium-železo-fosfátový) neobsahuje nikl ani kobalt, což snižuje náklady a umožňuje rychlé nabíjení s menším poklesem kapacity. Citroën ë-C3 je prvním modelem koncernu Stellantis s touto baterií, i když platforma SCP není uzpůsobena pro pohon zadních kol.
Interiér Citroënu C3 je jednoduchý a příjemný. Výběr je zjednodušený na čtyři verze pohonu (dva benzínové a dva elektrické) a vyšší výbavy Max, přičemž základní verzi You. Pracoviště řidiče připomíná model C4 Cactus, i když airbag spolujezdce se přesunul z horní části na běžné místo v palubní desce. Přístrojový štít s digitálním rychloměrem je umístěn před řidičem. Nová platforma přinesla i inovované ovládací prvky na volantu a páčky, které jsou kompaktní, mechanické a snadno ovladatelné. Benzínové verze mají na palubní desce pouze jeden USB-C port, zatímco elektrické verze mají další dva vzadu. Přední sedadla jsou měkká, pohodlná, s kratšími sedáky, ale dostatečně vysokými opěradly. Na zadních sedadlech se pohodlně usadí i vyšší osoby.
Citroën C3 je novým, cenově dostupným kompaktním automobilem pro Evropu. Překvapuje svým robustním a příjemným vzhledem, aniž by působil lacině. Na rozdíl od jiných modelů koncernu Stellantis jde o zcela nový design. Novinka je už k vidění u autorizovaných dealeru značky Citroën, kteří přijímají objednávky.
« Mnoho kritiky, ale žádné zkušenosti: Většina Čechů v elektromobilu nikdy nesedělo, přesto na ně nadává Říjnové prodeje osobních automobilů byly letos nejvyšší od roku 2017 »