Nové Porsche 911 RSR pro Le Mans
Porsche nastupuje do závodní sezóny 2017 se svým zcela nově vyvinutým sportovním vozem třídy GT. Nová 911 RSR plně využila volnosti, kterou poskytují předpisy pro GT pro závod 24 hodin Le Mans. Vedle důsledně odlehčené konstrukce vsadila na nejmodernější plochý šestiválec s atmosférickým sáním umístěným před zadní nápravou. Čtyřlitrový maximálně lehký agregát s přímým vstřikováním benzínu se vyznačuje velmi vysokou účinností. Svou premiéru na závodní dráze oslaví nová 911 RSR v lednu 2017 ve 24 hodinovém závodě v Daytoně.
„Přestože jsme zachovali design typický pro 911, provedli jsme dosud největší evoluci v historii našeho nejlepšího GT modelu“, prozradil ředitel sportovního oddělení Porsche Dr. Frank-Steffen Walliser. Nová 911 RSR je skutečně zcela jiná: podvozek, karoserie, aerodynamika, motor a převodovka, to vše bylo zkonstruováno naprosto nově. Nová koncepce motoru konstruktérům umožnila instalaci obzvlášť rozměrného zadního difuzoru. V kombinaci se zadním přítlačným křídlem převzatým ze závodního stroje 919 Hybrid pro LMP1 tak výrazně zlepšuje přítlačnou sílu a aerodynamickou účinnost vozu.
„U 911 RSR jsme cíleně vsadili na obzvlášť moderní a lehký atmosférický motor, neboť našim konstruktérům při vyvíjení vozu poskytl velké pole působnosti“, vysvětluje Walliser. „Pravidla pro třídu LM-GTE ve své podstatě stanoví absolutní rovnost šancí různých koncepcí pohonů, protože se charakteristiky točivého momentu turbomotorů a atmosférických motorů vzájemně vyrovnávají“. Nový atmosférický motor dosahuje v závislosti na velikosti omezovače přibližně 375 kW (510 koní). Řazením pádly pod volantem se ovládá šestistupňová sekvenční převodovka s hořčíkovou skříní, která pohání 31 centimetrů široká zadní kola. Přechod na novou generaci motorů je tak kompletní. Po 911 GT3 R a 911 GT3 Cup se tak i hlavní představitel závodních aut Porsche třídy GT stal dalším členem rodiny využívající nejmodernější šestiválcové motory typu boxer.
V minulosti Porsche již jednou zcela posunulo hranice s konceptem 911 – bylo to v roce 1996 s 911 GT1 a slavilo velký sportovní úspěch. V roce 1998 si 911 GT1 v závodě 24 hodin Le Mans dojelo pro 16. celkové vítězství pro značku Porsche. Tehdy pocházela nejrychlejší vozidla z třídy GT1.
Poprvé se v závodním voze Porsche GT objevují špičkové asistenční systémy: nová 911 RSR je vybavena antikolizním výstražným systémem podporovaným radarem, tzv. „Collision Avoid System“. Tak lze na monitoru v kokpitu i ve tmě včas rozeznat rychlejší prototypy LMP a vyhnout se nedorozuměním. Rovněž nová koncepce bezpečnostní klece a nová, pevně přimontovaná závodní sedačka přispívají ke zvýšení bezpečnosti jezdců. Protože je sedačka nyní pevně spojena s vozidlem, může si jezdec posouvat pedály a vše tak přizpůsobit své postavě.
Výrazně se zlepšily i možnosti servisu nové 911 RSR: díky sofistikovaným rychlospojkám lze v neuvěřitelně krátkém čase kompletně vyměnit celé prvky kapoty z uhlíkového vlákna. Navíc lze mnohem rychleji a snadněji měnit nastavení podvozku.
Mimo to vykročila 911 RSR novým směrem v oblasti vzhledu polepů. Závodní stroj GT poprvé přináší nový tovární design, jenž dále rozvinul jasnou a dynamickou řeč designu závodních strojů značky Porsche Motorsport. Při pohledu shora je zřetelné naznačení siluety znaku Porsche. Základními barvami zůstávají bílá, červená a černá.
V sezóně 2017 se má nová 911 RSR zúčastnit 19 závodů, což představuje více než 140 hodin jízdy. V mistrovství světa ve vytrvalostních závodech FIA World Endurance Championship (WEC), včetně závodu 24 hodin Le Mans a amerického seriálu IMSA Weathertech Championship, budou značku reprezentovat vždy dva stroje. Svou premiéru oslaví nový vůz hned v nejtvrdších podmínkách 28. a 29. ledna při zahajovacím závodě sezóny IMSA v Daytoně. „Jsme na to velmi dobře připraveni“, říká Marco Ujhasi, hlavní projektový manažer továrního závodního programu GT. „Od prvního představení vozu ve Weissachu v březnu 2016 jsme najeli již více než 35.000 kilometrů při testovacích jízdách na závodních okruzích v Evropě a Severní Americe – to je více než při vývoji jakéhokoli jiného závodního stroje třídy GT naší značky.“
Technické údaje pro Porsche 911 RSR modelový rok 2017
Hmotnost cca 1.243 kg (základní hmotnost podle pravidel)
Délka 4.557 mm (bez splitteru, zadního křídla a difuzoru)
Šířka 2.042 mm (přední náprava) / 2.048 mm (zadní náprava)
Rozvor náprav 2.516 mm
Motor
Vodou chlazený šestiválec typu boxer, umístěný před zadní nápravou; 4.000 cm3, zdvih 81,5 mm, vrtání 102 mm; cca 375 kW (510 koní) v závislosti na omezovači; čtyřventilová technologie; přímé vstřikování benzinu; mazání se suchou klikovou skříní; jednohmotový setrvačník; omezení výkonu omezovačem; elektronická škrticí klapka.
Převody
Sekvenční šestistupňová převodovka s přímým ozubením; 2 podélné hnací hřídele s kuželovým převodem; řazení elektronickým řadicím válcem, pádly pod volantem; převodová skříň z hořčíku; samosvorný lamelový diferenciál s visco jednotkou; tříkotoučová karbonová závodní spojka.
Karoserie
Surová karoserie s optimalizovanou hmotností, kompozitová konstrukce z hliníku a nerezu; odnímatelný střešní únikový poklop; nádrž FT3 vpředu; přivařená bezpečnostní klec; sedadlo podle FIA 8862-2009, pevně spojené s karoserií; šestibodový bezpečnostní pás s použitím HANS; podélně seřiditelné pedály; rychle vyměnitelné upevňovací prvky z plastů vyztužených uhlíkovým vláknem; zadní křídlo s napojením typu labutí krk; čtyřsloupový pneumatický zvedák s bezpečnostním tlakovým ventilem; elektronický hasicí systém; vyhřívané čelní sklo.
Podvozek
Přední náprava: dvojitá vidlicová náprava; čtyřcestný tlumič vibrací; dvojitá šroubová pružina (hlavní a pomocná pružina); oboustranně stavitelný stabilizátor; elektrohydraulické servořízení
Zadní náprava: integrovaný zadní pomocný rám s dvojitou vidlicovou nápravou; čtyřcestný tlumič vibrací; dvojitá šroubová pružina (hlavní a pomocná pružina); oboustranně stavitelný stabilizátor; tripod hnací hřídele.
Brzdy
Dva nezávislé brzdné okruhy pro přední a zadní nápravu, regulovatelné pomocí vahadlového systému.
Přední náprava: jednodílné hliníkové šestipístové pevné čelisti s rychlospojkami; ocelové brzdné kotouče s vnitřním chlazením vzduchem o průměru 390 mm; závodní brzdové obložení; optimalizované vedení vzduchu.
Zadní náprava: jednodílné hliníkové čtyřpístové pevné čelisti s rychlospojkami; ocelové brzdné kotouče s vnitřním chlazením vzduchem o průměru 355 mm; závodní brzdové obložení; optimalizované vedení vzduchu.
Ráfky/pneumatiky
Přední náprava: jednodílné kované ráfky z lehké slitiny, 12,5J x 18 ET 25 s centrálním uzamykacím mechanismem; hladké pneumatiky Michelin Slick 30/68-18.
Zadní náprava: jednodílné kované ráfky z lehké slitiny, 13J x 18 ET 37 s centrálním uzamykacím mechanismem; hladké pneumatiky Michelin Slick 31/71-18.
Elektrická zařízení
Centrální zamykání Cosworth; multifunkční volant z polymerů vyztužených uhlíkovým vláknem s integrovaným displejem, rychloupínák a řadicí pádla; antikolizní systém; regulovaný alternátor s LiFePo4 akumulátorem; LED hlavní reflektor; zadní světla a světla do deště v LED technologii; osvětlení startovních čísel a systém leader light; černé světlo v kokpitu; elektricky nastavitelné vnější zrcátko s paměťovou funkcí; systém kontroly tlaku v pneumatikách; pitný systém; klimatizace; clona rukojeti řadicí páky na středové konzole s fluorescenčním nápisem.
« TEST BMW 218i Active Tourer Sport Line – Úplně jiné BMW! Policie má nová speciální vozidla AUDI S6 za 22 miliónů »