Nové Porsche 911 GT3 R
Automobilka Porsche postavila na základech sériového modelu 911 GT3 RS zákaznický závodní vůz pro světovou sérii GT3, automobil nese označení 911 GT3 R. Při vývoji závodní 911 s výkonem více než 368 kW (500 k) se konstruktéři zaměřili především na nízkou hmotnost, lepší aerodynamiku, nižší spotřebu, lepší obratnost, ještě vyšší bezpečnost, stejně jako na snížení servisních nákladů a cen náhradních dílů.
Od svého sériového příbuzného si 911 GT3 R vypůjčila typickou střechu se dvěma vybouleními a prodloužený rozvor, který v porovnání s předchozí generací narostl o 8,3 centimetru. Delší rozvor znamená ve srovnání s předchozí GT3 R lepší rozložení hmotnosti mezi nápravy a předvídavější chování v rychlých zatáčkách. Systematickým snižováním hmotnosti karoserie, aerodynamickými prvky a modifikovaným podvozkem se v porovnání s předchozím modelem inženýrům povedlo výrazným způsobem optimalizovat těžiště vozu. Lehká karoserie sériového modelu 911 GT3 RS, vyznačující se propracovanou hliníkovo-ocelovou kompozitovou konstrukcí, se ukázala jako ideální základ pro závodní automobil. Střecha, přední kapota, blatníky, dveře, boční partie, zadní část, stejně jako víko motoru jsou vyrobeny z mimořádně lehkého uhlíkového kompozitu (karbonu). Všechna okna, a tentokrát i to čelní, jsou vyrobena z polykarbonátu.
Porsche 911 GT3 R pohání moderní čtyřlitrový plochý šestiválec, z velké části shodný s motorem, který se nachází za zadní nápravou vysoce výkonného produkčního modelu 911 GT3 RS. Přímé vstřikování paliva, které pracuje s tlakem až 200 baru, stejně jako variabilní časování ventilů zajišťují mimořádnou účinnost této pohonné jednotky. Kromě toho, atmosféricky plněný motor nabízí podstatně lepší modulaci síly a širší pásmo využitelných otáček. Výkon motoru je na 310 mm široké zadní pneumatiky přenášen pomocí šestistupňové sekvenční převodovky Porsche. Stejně jako u silničních derivací modelu Porsche 911, i zde řidič řadí pohodlně pomocí páček umístěných na volantu.
Také aerodynamika 911 GT3 R čerpá z předlohy v silničním modelu. Výrazné otvory v blatnících nad podběhy předních kol zvyšují přítlak vozu na přední nápravě. Aerodynamickou vyváženost zajišťuje dva metry široké a čtyřicet centimetrů dlouhé zadní přítlačné křídlo. Od svého většího bratra, modelu 911 RSR, si GT3 R vypůjčilo koncept uprostřed umístěného chladiče. Odstraněním chladičů v bocích vozu se zlepšilo těžiště, přičemž centrálně umístěný chladič je také lépe chráněn před poškozením při soubojích.
Změnami prošel také brzdový systém vozu 911 GT3 R. Díky zvýšené tuhosti a citlivějšímu chování systému ABS se ještě více hodí pro náročné vytrvalostní závody. Mimořádný brzdný účinek na přední nápravě zaručují šestipístkové hliníkové závodní třmeny v kombinaci s vnitřně chlazenými a drážkovanými ocelovými kotouči o průměru 380 mm. Zadní náprava je osazena čtyřpístkovými třmeny a kotouči s průměrem 372 mm.
Při vývoji GT3 R byl vysoký důraz kladen také na bezpečnostní prvky. Objem zesílené palivové nádrže FT3 se zvýšil o 12 litrů a nyní pojme 120 litrů paliva, přičemž hrdlo nádrže je vybaveno bezpečnostním palivovým ventilem. Dveře a boční okna lze snadno odstranit a střešní únikový poklop je nyní větší. Nové skořepinové sedadlo poskytuje pilotům v případě nehody lepší ochranu.
Nové Porsche 911 GT3 R lze již nyní objednat v autorizovaném Porsche Centru Praha a Porsche Servisním Centru Brno za cenu 429 000 eur bez DPH. Majitelům budou vozy dodávány od prosince 2015.