005iobyvgy1hwss828978j32dc3iwx6r

Nové NIO ET9 má revoluční podvozek: V úžasu je i bývalý šéf Volkswagenu

27. 12. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Čínská automobilka NIO v sobotu ve své domovině uspořádala každoroční „NIO Day“. Tentokrát zároveň u příležitosti 10. výročí založení společnosti, když velkolepé již 2denní akce se celkově zúčastnilo rekordních více než 22 tis. uživatelů. Automobilka mj. oficiálně představila svůj sedan s označením ET9, který má zahrnovat mnoho inovativních technologií. Komfort vozu má zajistit inteligentní systém podvozku Skyride, který dokáže 1000krát za sekundu upravit točivý moment a nezávisle řídit všechna čtyři kola, aby vyhověl potřebám různých jízdních scénářů. Společně s integrovaným hydraulickým aktivním odpružením při jízdě nedojde k úhoně ani 5patrová pyramida se šampaňským. Komfort mají u tohoto 4místného vozu dále poskytnout například prostorná sedadla nabízející mj. masáž 16 „horkými kameny“.

ET9 automobilka prezentuje jako sedan, svou siluetou a výškou 1 620 mm spíše odpovídá SUV kupé. Do své nabídky NIO každopádně tedy přidává největší vůz s délkou přes 5,3 metrů, resp. šíří přes 2 metry. Limitovaná první prémiová edice 999 vozů byla po spuštění prodejů rychle pryč. K prvním zákazníkům se vůz dostane v březnu. Cena startuje na 818 tis. RMB (jüanů), tedy v přepočtu 112 tis. USD (2,7 mil. Kč). Vůz se 150 kWh baterií má dle čínské normy CLTC ujet 650 km, když spotřebu automobilka udává, vzhledem k velikosti vozu, vlastně na velmi solidních 16,2 kWh. Zrychlit z 0 na 100 km/h má ET9 za 4,3 vteřiny.

Jak známo NIO se úspěšně zhostila původně před lety konkurenční Teslou představené výměny baterií. Zatímco americká automobilka od záměru upustila, síť NIO Swap Station se během pár let rozrostla již na 2 800 míst. Řidiči tak vedle individuálního nabíjení celkově také již uskutečnili na 60 mil. výměn baterií. V tomto měsíci firma zaregistrovala denně již na 80 tis. výměn. Také u vozu ET9, který je již vybaven vysokonapěťovou 900V architekturou své elektrické soustavy, půjde baterii vyměnit. Avšak vzhledem k velikosti vozu jen u modernějších verzí těchto stanic. Zabere to jen přes 2 minuty, resp. 144 vteřin. Vedle výměny baterie každopádně dle NIO půjde při rychlém nabíjení (600 kW až při 765 A) dodat vozu za 5 minut energii na dojetí 255 km (u 120 kWh baterie).

Podobně jako jiné vozy automobilky rovněž ET9 půjde koupit bez baterie, resp. platit si následně její pronájem/služby (verze BaaS). U úvodní edice tak vůz vyjde v přepočtu o zhruba 420 tis. Kč levněji, resp. na 690 tis. RMB. Měsíčně pak řidič zaplatí 1 128 RMB (155 USD). Zákazník si ET9 bude moci vybrat z 9 barevných provedení, resp. interiér ze 3 kombinací. Zajímavostí je atypický obdélníkový volant, který není nijak mechanicky spojem s koly. Technologie drive-by-wire/steer-by-wire, používaná primárně v letectví se pomalu dostává i do automobilového sektoru. Vybavena je jím například Tesla Cybertruck. U ET9 asi Evropana překvapí i audiosystém se 35 reproduktory. Po vzoru třeba i některých luxusních evropských vozů má ET9 vedle hlavního 15,6palcového displeje infotainmentu také přes celou šíři úzký přístrojový panel. Doplnit lze, že následná běžná verze ET9 má cenově startovat na 788 tis. RMB (108 tis. USD), resp. BaaS verze na 660 tis. RMB (90 450 USD).

Každopádně řidiče jistě primárně zajímají jízdní vlastnosti. V úvodu zmiňované natáčení také zadních kol, umožňuje tomuto velkému vozu poloměr otočení 10,9 metru. Brzdná dráha ze 100 km/h je udávána na 35,2 metru. Napomoci k řízení má celkem na 31 pokročilých sensorů (včetně LiDARu), z nichž řada je patrná při pohledu na vůz. U exteriéru je zajímavostí i plovoucí středový náboj kol, který zajištuje, že logo NIO vždy směřuje vzhůru/neotáčí se.

Každopádně úchvatně působí prezentovaná jízda vozu přes nerovnosti, když na kapotu vozu je umístěna pyramida skleniček se šampaňským. Kam až Číňané v rámci prezentace svých vozů zašli, ukazuje účast bývalého dlouholetého šéfa koncernu Volkswagen, který byl odejit v létě před 2 roky. Herbert Diess se již dříve setkal se šéfem čínské automobilky (William Bin Li), tentokrát se přímo zúčastnil prezentace, i si sám vůz ET9 vyzkoušel.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz