Nová Škoda Superb: Normální motory, více pohodlí a výbavy
Škoda Auto představí čtvrtou generaci modelu Superb v listopadu 2023, tedy 90 let po uvedení historicky prvního modelu tohoto jména. Stejně jako předchozí generace kombinuje nový Superb výrazný design s vyspělou technikou. Nový vůz je bezpečnější a prostornější než kdykoli předtím a je připraven pokračovat v dlouholeté tradici modelů Superb značky Škoda. Superb bude k dispozici s třemi benzinovými motory, dvěma naftovými motory, dále ve verzi s plug-in hybridním pohonem, který nabídne delší dojezd na elektřinu a to přes 100 km. Poprvé se Superb představí také s mild-hybridní technologií. Výkonové spektrum agregátů sahá od 110 kW (150 k) do 195 kW (265 k). Tři zcela nové prvky dále rozšiřují seznam charakteristických Simply Clever prvků a jejich počet se zvyšuje na 28.
Nový Superb, který brzy vstoupí do své čtvrté moderní generace, bude i nadále přesvědčovat emotivním designem, který byl dále vylepšen, a moderními technologiemi. Tento vůz je nyní ještě prostornější a zároveň bezpečnější než kdykoli předtím, a to díky deseti airbagům, mnoha asistenčním systémům a 28 Simply Clever prvkům. Superb navíc kombinuje vynikající spotřebu paliva se skvělým výkonem. Tři moderní a velmi úsporné benzinové motory, dva moderní naftové motory a nová verze s plug-in hybridním pohonem se zvýšeným dojezdem na elektřinu více než 100 km pokrývají výkonové spektrum od 110 kW (150 k) do 195 kW (265 k). Poprvé bude k dispozici i mild-hybridní pohonná jednotka. Všechny modely jsou standardně vybaveny automatickou převodovkou DSG. Jednou z klíčových úprav interiéru je volič převodovky nově umístěný na sloupku řízení pod volantem. Tím se uvolnilo místo na středové konzoli, což řidiči poskytne ještě větší pohodlí a další odkládací prostor.
Až 28 Simply Clever prvků zvyšuje komfort řidiče a spolujezdce v nové generaci modelu Superb. Některé z nich jsou ve vozech Škoda zcela nové: unikátní elektricky ovládaná roleta sloužící jako kryt zavazadlového prostoru ve voze Superb Combi, středová loketní opěrka pro zadní sedadla s integrovaným držákem tabletu a dvojitá odkládací kapsa na zadní straně předních sedadel, kam lze uložit dokumenty, časopisy nebo chytré telefony. Poprvé se v modelu Superb objevuje integrovaná nálevka ve víčku nádržky ostřikovačů čelního skla. Mimochodem, Škoda představila první z velmi široké nabídky Simply Clever prvků již v roce 2001, kdy uvedla na trh první novodobou generaci vozu Superb. Tehdy mezi ně patřily četné držáky nápojů v zadní loketní opěrce, na středové loketní opěrce a uvnitř přihrádky před spolujezdcem a premiérově také 12V zásuvka pro cestující na zadních sedadlech. Ikonický deštník ve dveřích řidiče a chytré háčky na zavazadla v zavazadlovém prostoru se ve vozech Škoda objevují dodnes.
Obliba modelu Škoda Superb s každou generací stoupá. V letech 2001-2008 se prodalo celkem 137 000 vozů první novodobé generace. Druhá generace se vyráběla v letech 2008 až 2015 a jako první nabídla zákazníkům verzi kombi. Celkem bylo dodáno 618 000 vozů. Třetí generace, vyráběná od roku 2015, překonala v celkových prodejích všech generací modelu Superb hranici jednoho milionu vozů. Do konce května 2023 bylo zákazníkům dodáno 805 000 vozů třetí generace. Z údajů o prodejích v roce 2022 vyplývá, že nejvíce vozů Superb směřovalo do Německa, a to 14 300 kusů, což představuje 25 %, dále na domácí český trh, a to 6 900 vozů, což představuje 12 %, a do Polska (5 600 vozů, tj. 10 %). K dnešnímu dni bylo celosvětově prodáno více než 1 560 000 vozů Superb všech generací. Škoda Auto představí čtvrtou generaci modelu Superb v listopadu 2023. Nová generace se bude vyrábět ve slovenském závodě koncernu Volkswagen v Bratislavě, a to i nadále ve verzích liftback i kombi.
Čtvrtá generace modelu Škoda Superb je nejen úspornější a ekologičtější než kdykoli předtím, ale nabízí také velký výběr pohonů. Na výběr jsou tři benzinové motory, dva naftové motory a nový plug-in hybridní pohon s delším dojezdem na elektřinu. Poprvé v modelu Superb je k dispozici i verze s mild-hybridní technologií. Všechny pohonné jednotky jsou dodávány s automatickou převodovkou DSG.
Změnu převodových stupňů ve čtvrté generaci modelu Superb nyní zajišťuje výhradně automatická převodovka DSG, která přenáší výkon velmi úsporných spalovacích motorů i hybridních pohonných jednotek. Volič převodovky je nově umístěn na sloupku řízení pod volantem. Škoda Auto i nadále nabízí to nejlepší z obou světů, aby vyhověla potřebám stávajících i nových zákazníků. Nabídka pohonných jednotek nové generace modelu Superb tak zahrnuje tři benzinové, dva naftové motory a také zcela novou verzi s mild-hybridním pohonem a nový plug-in hybrid se zvýšeným dojezdem na elektřinu. Plug-in hybridní verze je vyhrazena pro karoserii kombi a motor 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k) je u ní doplněn elektromotorem. Maximální kombinovaný výkon pohonného ústrojí 150 kW (204 k) přenáší na přední kola šestistupňová převodovka DSG. Kapacita vysokonapěťové baterie se oproti současné generaci zvýšila o 12,7 kWh na 25,7 kWh, čímž se čistě elektrický dojezd vozidla prodloužil na více než 100 km. Kromě toho Škoda navýšila také maximální nabíjecí výkon ve wallboxech a na nabíjecích místech se střídavým proudem z 3,6 kW na 11 kW, což umožňuje rychlejší nabíjení baterie. Plug-in hybridní verze umožňuje také nabíjení stejnosměrným proudem s maximálním výkonem 50 kW. Stejně jako dříve je možné nabíjení při výkonu 2,3 kW také z domácí 230V zásuvky. Palivová nádrž modelu Superb iV má objem 45 l. Základním motorem celé modelové řady Superb je 1,5 TSI s mild-hybridní technologií a s výkonem 110 kW (150 k). Oba hybridní motory pocházejí z nové generace motorů EA 211 evo2, pracují v úsporném Millerově cyklu a používají turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek. Motor 1,5 TSI s mild-hybridní technologií je navíc vybaven systémem automatického odpojování válců ACT+. K dispozici jsou také dvě varianty motoru 2,0 TSI o výkonu 150 kW (204 k) a 195 kW (265 k). Vrcholný benzinový motor a nejvýkonnější naftový motor 2,0 TDI s výkonem 142 kW (193 k) jsou standardně dodávány s pohonem všech kol. Základním naftovým motorem je 2,0 TDI o výkonu 110 kW (150 k). Všechny benzinové a naftové motory se pojí se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Všech šest variant pohonných jednotek splňuje emisní normu Euro 6e.
Nový chladicí modul zlepšuje chladicí výkon a snižuje aerodynamický odpor. Maximální výkon ventilátorů pro motory s vysokými nároky na chlazení se u nového modelu Superb zvýšil z dřívějších 800 na současných 1200 W.
Čtvrtá generace modelu Superb s modernizovaným designovým jazykem Škoda, novými světly a upravenými proporcemi je větší, emotivnější a dynamičtější než její úspěšný předchůdce. Škoda rovněž přepracovala koncept interiéru s jasným důrazem na potřeby zákazníka a lepší uživatelský zážitek. Kokpit nyní nabízí kompletně novou architekturu s využitím chytré kombinace manuálních a digitálních ovládacích prvků. Nový displej infotainmentu měří až 12,9″. Středová konzole má čistý a jednoduchý design především díky voliči převodovky umístěným nově na sloupku řízení pod volantem.
V novém modelu Superb Škoda dále vylepšila charakteristický design značky. Vůz bude k dispozici jako elegantní liftback s praktickými pátými dveřmi a také ve verzi kombi. Přední světlomety a zadní světla mají u všech nových verzí vozu Superb dynamičtější vzhled. Zadní světla jsou výrazně užší než u dosavadního modelu a nové krystalické prvky umocňují jejich trojrozměrný vzhled. Přední světlomety, které jsou také ostřeji tvarované a mají více krystalických prvků, jsou k dispozici ve dvou verzích. Šestihranné Bi-LED maticové moduly Matrix-LED předních světlometů doplňuje barevný krystalický prvek nazvaný Crystallinium. Jedná se o zcela nový speciální prvek, který evokuje barevné křišťálové sklo a dodává světlometům nový vzhled. Interiér nového modelu Superb byl přepracován s jasným důrazem na potřeby zákazníka. Vše bylo optimalizováno s cílem zlepšit uživatelský zážitek. Interiér se nyní může pochlubit zcela novou chytrou kombinací manuálních ovladačů a digitálního ovládání prostřednictvím dotykové obrazovky. Nový displej infotainmentu má úhlopříčku až 12,9″, což z něj činí největší displej, jaký se kdy v modelu Superb objevil. Volič převodovky je nově umístěn přímo na sloupku řízení pod volantem v dosahu řidiče. Nová středová konzole má i díky tomu jednoduchý a čistý vzhled.
Nová Škoda Superb je delší a vyšší než její předchůdce, a to jak ve verzi liftback, tak v provedení kombi. Rozvor zůstal nezměněn. Výrazně se zvětšil efektivní prostor pro hlavu vpředu i vzadu. Zavazadlový prostor má objem 645 litrů u verze liftback a 690 litrů u verze kombi.
Čtvrtá generace modelu Superb nabízí komplexně vylepšenou funkci Nouzového asistentu. Asistent při odbočování se v modelové řadě Superb objevuje poprvé. Tento systém při odbočování do vedlejších ulic varuje před možnou kolizí s protijedoucími vozidly a pokud hrozí nebezpečí, automaticky zabrzdí. Další novinkou je Asistence při průjezdu křižovatkou. Ta pomocí senzorů v předním nárazníku monitoruje objekty a vozidla projíždějící křižovatkou, kde může být snížená viditelnost, a vydává akustické a vizuální varování na centrálním displeji. Modernizován byl rovněž systém Front Assist, který nyní kromě ochrany chodců dává pozor také na cyklisty. Nový panoramatický kamerový systém, který přichází s vylepšeným rozlišením obrazu, je 360stupňový systém, který využívá čtyři kamery k zobrazení situace kolem vozu.
V oblasti pasivní bezpečnosti nabízí Superb nyní celkem deset airbagů. Součástí standardní výbavy jsou airbagy řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, dva hlavové airbagy, kolenní airbag řidiče a středový airbag mezi předními sedadly, který chrání v případě dopravní nehody řidiče a spolujezdce před vzájemným střetem. Dva zadní boční airbagy jsou k dispozici na přání.
« Elektromobily nikdo nechce? Tesla Y je nejprodávanějším vozem Evropy, předběhla i Dacii Test ojetiny Škoda Superb III: Radost, ale i starost »