mamx522_540809f72abf5

Nová Mazda MX-5 představena!

4. 9. 2014 • Novinky

Dlouho očekávaný roadster byl představen dnes brzy ráno. Připomeňme si tedy něco o tomto skvělé sporťáku. Auto se vyrábí již od roku 1989, za tu dobu se nám vystřídaly tři skvělé generace a dnes máme tu čest přivítat čtvrtou, nejpropracovanější a podle mě nejhezčí MX-5. Tato sportovní Mazda byla několikrát vyhlášena jako nejlepší malý roadster na světě. Ono se ani není čemu divit, protože auto má jeden z nejlepších podvozků, muší váhu a motor, který má výkonu tak akorát, to znamená tolik, že si jízdu užijete i v nižších rychlostech a nezabijete se hned v první zatáčce (první generace začínaly u hranice 100 koní a poslední se dostávaly až k číslovce 170 koní). Díky těmto věcem se z něj stalo nejlepší řidičské auto v kategorii a pyšní se známým titulem ‘‘auto co tě naučí nejlíp řídit‘‘. Taky díky tomu je to dnes nejprodávanější roadster na světě, za celou dobu výroby se vyrobilo a prodalo asi 950 000 kusů. Nejlepší na tom je, že MX-5 vždy byla, je a bude auto za přijatelné peníze. Třetí generaci koupíte za 220 tisíc (ojetou) a za 550 tisíc (novou), pokud se spokojíte s druhou generací, tak vám bude bohatě stačit 100 000 na auto v dobrém stavu (já ji prostě koupím). Jedinou kritikou, která se na Miatu hrnula ze všech různých stran, byl její, až moc uhlazený a málo agresivní vzhled (hlavně přední část třetí Generace).

Tak konec debat o minulosti a pojďme se podívat na zoubek té nové Mazdě MX-5, kterou všichni už tak moc dlouho netrpělivě vyhlíželi. Vzhledově nehledejte žádné spojitosti s minulou generací. Čtvrtá generace dostala zbrusu nový oblek a vypadá prostě parádně. Přední světla chytla dravý a strach budící dojem. Od zrcátek se po kapotě táhnou dvě linky, které směřují ke středu vozidla a ukazují na mřížku chladiče. Vedle usměvavé a velké mřížky chladiče se po stranách nacházejí dvě led-svítilny. Boční pohled nám ukazuje dravý ‘‘čumák‘‘ a dlouhou kapotu vozu, řidič sedí až kousek za půlí auta. ‘‘Zadek‘‘ Miaty působí tak akorát agresivně a budí dojem luxusu a přepychu, což se o minulých generacích říct prostě nedalo. Pěkně umístěné zadní svítilny a za nimi se rozšiřující blatníky… co si budeme povídat, vypadá to opravdu brilantně. Střecha vozu je klasicky plátěná a stahování bude automatické (stáhnutí střechy bude trvat přibližně 10-15 sekund). Časem se dočkáme i verze s pevnými střešními panely. Předváděcí auto mělo krásná litá kola, žádné přehnané rozměry, ale dostačující šestnáctky, které se budou skvěle hodit na naše ne moc povedené silnice. Přilnavost s asfaltem budou z části zajišťovat pneumatiky Yokohama Advan Sport 195/50.

Interiér na japonské auto vypadá nečekaně hodně slušně (vlastně jako všechny nové Mazdy). Ovládací prvky jsou směrovány přímo na řidiče, takže ovládání by mělo být více než dobré. Úplnou novinkou je velký displej, který se ovládá ovladačem umístěným na středovém panelu. Je tu známý multifunkční tříramenný volant a ruční brzda přímo po ruce (ta udělá radost všem těm, kteří si jízdu opravdu užívají). V tom autě prostě nic nepřebývá a ani nic nechybí. Černý kožený interiér s červeným prošíváním vypadá taky super a sportovní kožené sedačky s bočným vedením by měly svoji práci plnit taky nad míru dobře. Zatím podle fotek a informací nové Miatě nemůžu vytknout vůbec nic.

Potěšit by Vás mohlo, že nová MX-5 zhubla slušných 100 kilogramů a nyní se pohybuje někde na hranici 900 kilo. Váha by měla být díky umístění pohonné jednotky až za přední nápravu geniálně rozložena 50% na přední a 50% na zadní nápravě. Auto je nižší, širší a kratší než poslední generace (délka činí 3.915 metru, výška 1.235 metru a šířka 1.73 metru).

 O motoru a technice zatím nebylo bohužel skoro nic prozrazeno. Víme jen, že motory Skyactiv-G budou spolupracovat s šestistupňovou manuální převodovkou a později i s automatem. Jejich objem je odhadován na 1.5 a 2.0 litru, výkony potom na 120-140 koní a 160-180 koní. Časem se asi dočkáme i ostré verze s turbomotorem a nakonec bohužel i dieslu. Jediná věc co se mi zatím moc nelíbí je, že Mazda u MX-5 s hřebenovým řízením přešla z elektrohydraulického posilovače řízení na čistě elektrický. Doufám a modlím se, aby nám kvůli tomu v Miatě nechyběl ten dokonalý kontakt s vozovkou (podívejme se, jak dopadla dnešní 911, je skvělá, ale se starým posilovačem mohla být ještě mnohem lepší). Vepředu jsou lichoběžníkové závěsy a v zadu klasický multilink a z problémů Vás budou vytahovat čtyři kotoučové brzdy. To je bohužel vše co v tuto chvíli o nové Mazdě MX-5 víme.

Do prodeje by se měla dostat koncem jara/začátkem léta 2015 a cena by podle odhadů mohla startovat někde pod hranicí 700 000 korun.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz