Nová dieselová auta neprojdou STK: Důvodem je částicový filtr
Německo zavedlo novou metodiku měření pevných částic výfukových plynů dieselových motorů během povinné technické kontroly (STK). Výsledek? Stále více nových dieselových vozidel nedokáže projít ani první kontrolou po třech letech.
Němečtí řidiči, kteří se rozhodli pro nákup úsporných dieselových vozidel mají problém. Je to překvapivé, ale velká část z nich nedokáže úspěšně projít ani první povinnou technickou kontrolou po třech letech provozu. Jak asi tušíte, důvodem je částicový filtr (DPF), citlivá součást v emisním systému. Tento filtr zachytává saze. Po určité době, zejména při delších trasách, kdy výfukové potrubí dosáhne dostatečné teploty, proběhne regenerace filtru spálením. Problémem je však, pokud jsou dieselová vozidla používána na kratší vzdálenosti a systém nemá šanci projít regenerační fází. Tím se sníží účinnost filtru. Právě toto je důvodem, proč tisíce vozidel neprojdou německou technickou kontrolou kvůli pevným částicím.
Podle informací autoklubu ADAC, od 1. srpna do 30. října loňského roku to postihlo 3,4 % motoristů z 950 809, kteří přišli na kontrolu. Kvůli emisím selhalo 32 285 dieselových vozidel ve věku do tří let. Mluvíme tedy o nových modelech, které stále splňují platný emisní standard Euro 6. U vozidel s nájezdem do 50 000 kilometrů byla neúspěšnost 2,8 %, ve skupině vozidel od 50 000 do 160 000 kilometrů 3,3 % a u vozidel s více než 160 000 kilometrů až 4,7 %. Nejvíce problémů souviselo s motory 1,5 TDCi od automobilky Ford. To není zanedbatelné, protože pokud auto selže u technické kontroly kvůli emisím, je to považováno za vážnou poruchu a nesmí se bez opravy vrátit na silnici.
Výměna částicového filtru s prací představuje investici ve výši přibližně 3 000 eur. U auta, které je staré pouze tři roky, se jedná o vysokou částku. A co je ještě horší, zanesený nebo poškozený částicový filtr není možné reklamovat u výrobce v rámci záruky. Co se vlastně stalo, proč najednou klesla úspěšnost dieselových vozidel při emisní kontrole? Jak vysvětluje ADAC, od 1. července 2023 došlo ke změně metodiky měření z tzv. absorpčního koeficientu na měření koncentrace částic. Povolená je koncentrace 250 000 částic na kubický centimetr. Dobré částicové filtry dokážou počet částic snížit až na 10 000. Ale od července to zřejmě nefunguje.
ADAC vysvětluje, že nesoulad vychází mimo jiné také z odlišné metodiky měření částic při typovém schválení vozidla, tedy postupu, který musí absolvovat automobilka před uvedením vozidla na trh a metodiky používané při technických a emisních kontrolách. Používat metodiku výrobce, která měří částice na kilometr je v podmínkách technických kontrolních stanic nerealizovatelné kvůli vysokým nákladům a časové náročnosti. Proto padlo rozhodnutí měřit počet částic na objem. To je však také důvod, proč není možné reklamovat nefunkční částicový filtr u výrobce v rámci záruky.
Jednoduše řečeno, neúspěch při měření objemu na technické a emisní kontrole nemusí nutně znamenat, že byly porušeny požadavky stanovené v typovém schválení vozidla týkající se životnosti filtru pevných částic. To však také znamená, že případné náklady na uvedení dieselového vozidla do stavu, aby prošlo emisní kontrolou, padají na bedra majitelů vozidel. Proto ADAC doporučuje výrobcům, aby navrhovali emisní systémy v souladu s požadavky emisních a technických kontrol. A také radí, aby výrobci projevili dobrou vůli a poskytli postiženým motoristům příspěvek na opravu. Zda se tak stane, je však nejisté.
.« Petr Vaněček popisuje využití AI v AAA Auto Kouřící vraky na českých silnicích a zdraví všech v ohrožení: Důvodem je nedbalost a korupce emisních kontrol »