Nio a CATL vyvíjejí dlouhověké baterie: Cílem je zabránit degradaci
Achillovou patou elektromobilů jsou baterie. Jsou těžké, drahé a svou energetickou hustotou stále nedokáží nahradit energii uloženou v benzínu či naftě. Ale největším strašákem stále je jejich degradace. Jednoduše řečeno, s přibývajícím věkem ztrácejí kapacitu. Nakonec, znáte to z mobilních telefonů. Degradace akumulátorů stojí také za rychlou ztrátou hodnoty elektrických aut, protože mezi životností auta a životností jeho baterie je propastný rozdíl.
Výrobci na ně dávají zatím záruku zpravidla osm let, ale potom jsou již náklady na straně zákazníka. V současnosti to není až tak velký problém, protože absolutní většina elektromobilů na silnicích je velmi mladá. Tedy pokud nepočítáme první Tesly, Nissany Leaf či Renaulty Zoe. Vždyť takový VW ID.3 přišel na svět teprve v roce 2020 a ostatní električtí hráči ještě později nebo teprve před pár měsíci.
Strašák degradace je tedy ještě jen za dveřmi. Čínské Nio, jeden z nejinovativnějších výrobců elektromobilů, však tvrdí, že v letech 2025 až 2032 přijde o záruku na baterie přibližně 20 milionů elektromobilů. Je tak možné, že právě degradace se stane větší brzdou přijetí elektromobilů než jejich vysoká cena, relativně krátký dojezd nebo problémy s nabíjecí infrastrukturou.
Nio to nechce nechat jen tak a již se spojilo s čínskou společností CATL, která je předním dodavatelem li-ion baterií do automobilového průmyslu. Uzavřeli dohodu o vývoji baterií s dlouhou životností. Důvodem spolupráce je také to, že zatímco CATL má obrovskou vývojovou základnu, Nio má zase díky síti výměnných, tzv. swapovacích stanic baterií, cenná data o jejich degradaci. Uskutečnilo již více než 40 milionů takových výměn baterií ve 2 300 provozovaných stanicích.
Během swapů sleduje jejich teplotu, intenzitu či frekvenci nabíjení. Použitím těchto dat již Nio dokázalo prodloužit životnost vyměnitelných baterií ve svých stanicích, přičemž si i po 12 letech používání zachovávají 80 % kapacity. Ale Nio a CATL chtějí ještě víc.
V hře je několik technologií, přičemž jednou z nich může být samoopravitelný film s pevným elektrolytem Interphase (SEI) a lithiovým doplňkem, který může výrazně zpomalit degradaci akumulátorů. O kolik by se prodloužila životnost, však partneři zatím neuvedli a ani to, kdy se baterie „longlife“ dostanou na trh. Představovaly by obrovský přínos pro elektrifikaci vozového parku a také pro ekologii, protože baterie by nebylo nutné vyměňovat za nové tak často, čímž by se snížila například i těžba lithia a dalších surovin potřebných při jejich výrobě.
.« Tuto zbraň Policie ČR na stíhání pirátů zřejmě neznáte: Audi RS6 V10 o výkonu 581 koní CUPRA slavnostně otevřela nový showroom ve Znojmě »