Nezanedbávejte kontrolu oleje. Poradíme vám jak ho vyměnit
Olej je jedna z nejdůležitějších věcí k fungování motoru automobilu. Bohužel není nesmrtelný a čas od času se musí zkontrolovat a vyměnit. Pokud byste tak nečinili, je možné, že vaše auto by velmi brzy umřelo. Oprava by se pak vyšplhala do závratných výšin a vaše zoufalství taky. Pokud se vám zdá, že vaše auto má snížený výkon a více žere, je možné, že je chyba právě v oleji.
Někteří odborníci tvrdí, že by se olej v autě měl vyměňovat častěji, než jak udává výrobce, a to z důvodu, že dlouhé intervaly by motoru mohli uškodit, avšak stanovit přesný kilometrový rozdíl mez jednotlivými výměnami není jednoduché. Záleží na mnoha faktorech a také na tom zdali je benzínový nebo dieselový motor. Avšak taková zlatá střední cesta se pohybuje mezi patnácti až dvaceti tisíci kilometry.
Na životnost oleje má vliv například jaký druh paliva používáte, dále pak délka obvyklé trasy, to znamená, že delší trasy jsou šetrnější, najeté kilometry anebo také typ převodového systému. Těch vlivů je samozřejmě mnohem víc, my jsme vám tu uvedli jen některé, abyste byli v obraze.
Ptáte se, co se stane, když dlouho nevyměníte olej? Odpověď je jednoduchá. Zkrátí to jeho životnost. Mnohem rychleji se zanáší, to znamená, že kal a saze zanáší trubky a zvyšuje se opotřebení, tím se olej znehodnocuje a dochází k míchání oleje s nespáleným palivem. Následně se motor špatně promazává a dochází k zadřití motoru. Pro motory je smrtelný, když chladící kapalina dostane do oleje, což se stane v případě, kdy přestane těsnit chladící systém.
Při výměně olej je dobré navštívit autorizovaný servis, anebo čtete dál a my vám poradíme, jak ušetřit penízky a olej si vyměnit sami doma. Avšak musíte postupovat přesně dle instrukcí, jinak skončíte v servisu skoro určitě.
U starších modelů aut, je výměna jednoduší, než u modernějších aut. U nich totiž potřebujete alespoň obecnou diagnostiku. Tu mají v servisech anebo si můžete zakoupit aplikaci a stáhnout do notebooku, včetně příslušného rozhraní – OBD diagnostickou zásuvku.
První co budete potřebovat, je obstarat si dostatečné množství správného – tedy výrobcem předepsaného – oleje. Ten by měl splňovat normy SAE a ACEA, pokud výrobce uvádí specifikaci, držte se výhradně jí.
Tak jdeme na to. Nejprve bude potřeba vypustit starý olej. Bylo by dobré začít s vypouštění až po nějaké krátce vyjížďce, neboť olej má tendence ve studeném prostředí tuhnout, a tak byste určitě z trubice nedostali všechen olej. K vypuštění budete potřebovat nádobu nejlépe takovou, která má nižší okraje, neboť ji budete umisťovat pod motor vašeho automobilu. U novějších automobilů vás ještě před zahájením vypouštění bude čekat sundání spodního protihlukového deklu, zřejmě to půjde trochu ztuha, ale nevzdávejte to. Následně vhodným klíčem povolíte zátku. K urychlení vytékání oleje je dobré sundat i zátku na hrdle – to je ta část, do které pak lejete olej. Důležité je nikam nespěchat. Může to klidně trvat pár minut, než se prostor zcela vyprázdní, i přesto počkejte, až z místa přestane kapat. V mezičase se můžete vrhnout na demontování olejového čističe. Na starších modelech se jedná o kovový váleček, u nových motorů je to vložka v plastovém válci. Tak či tak je váleček zablokován, je třeba použít řetězový přípravek. Nyní nasadíte řetízek na konec filtru. Znovu vás čeká krátký boj, ale nakonec se to povede. Teď už ho stačí jen rukou vyšroubovat a vytáhnout. Na místo instalujete nový olejový čistič, pomůže vám, kdy gumové těsnění pomažete olejem ze starého čističe, váleček si pak lépe sedne a lze jej upevnit už jen použitím vlastních šikovných prstíků.
Když už vám vytekla poslední kapička starého oleje, je čas zazátkovat výpustní otvor v olejovém prostoru. Samozřejmě je možné použít těsnění nové, to už záleží jen na vás. Zátka se při procesu utěsnění deformuje tak, aby utěsnila vše co má. Tentokrát při utahování použijte klíč, aby nedošlo k přetažení a urvání celého závitu. To byste fakt nechtěli. V této chvíli je připraveno pro nalití nového oleje. Je dobré nalít nedříve něco přes polovinu a počkat, až si olej sedne a poté dolít zbytek. Množství si měříme vždy měrkou, tak aby hladina oleje byla maximálně tak na horní rysce, takže někdy je méně více. Jinak byste si proces vypouštění mohli zopakovat a to určitě nechcete. Pokud máte hotovo, nezbývá nic jiného než uzavřít víčkem nalévací hrdlo. Nyní si nastartujte auto a chvíli počkejte, tak aby měl olej čas se zahřát. Poté motor vypněte a znovu zkontrolujte stav hladiny oleje měrkou, a to klidně několikrát, abyste se ujistili, že je hladina v pořádku. A tím je hotovo!
.« Test legendy Lancia Delta HF TURBO. Ikona zrozená v rally Nesprávné předjíždění může za nárůst usmrcených na silnicích »