dsc05957aa

Nerovný přístup Magistrátu? V dopravním značení jsou nesmiřitelné paradoxy

11. 12. 2023 • Novinky, Zajímavosti

Praha, 11. 12. 2023 – Každý zná směrové ukazatele typu „Zimní stadion“, „Letiště“ nebo „Příjem zboží“ směřující k různým komerčním i institucionálním cílům ve městech. Určitá místa mají statut tzv. místních cílů a vede k nim oficiální dopravní značení – bílá směrovka s černým nápisem a případně piktogramem. Přitom se v mnoha případech jedná o podnikatelské subjekty. V řadě případů takové dopravní značky navigují Spolek Tudy trefím z. s. nyní upozornil na rozpor v uvažování o srovnatelných typech směrového značení.

Jde o to, že u dopravních značek k tzv. místním cílům nikdo nepřijde na myšlenku je zrušit. Jsou považovány za přínosné. Přestože běžný mobil je schopen tyto cíle najít a orientaci řidiče ponechat na elektronické navigaci. Přitom např. srovnatelný systém jednotného komerčního navádění je nyní v Praze blízko zrušení z důvodu nadbytečnosti,“ říká Peter Ralbovský, zakladatel a předseda spolku.

Zde jsou příklady značení k místním cílům, které pod rouškou dopravních značek v Praze vedou k vyloženě komerčním subjektům:

Paradoxní využití dopr. značení k navádění do komerčních provozů je v Praze zcela běžné.

foto-smerove-tabule

Při komerčním navádění se naopak objevuje názor, že cedule řidiče obtěžují. Jsou zbytečné a nahraditelné navigací v autě nebo telefonu. Přitom čtyřem z pěti Pražanů (82 procentům) tyto ukazatele ve veřejném prostoru nevadí, a 90 procent dotázaných je považuje za efektivní nástroj navigace městem. Ukázal to nedávný výzkum agentury STEM/MARK pro spolek Tudy trefím.

V Praze se navádění do komerčních provozoven dokonce stalo součástí turistického značení:

Spolek Tudy trefím z. s. proto bojuje proti nerovnému přístupu ke komerčním subjektům: „Měli bychom jasně odmítnout nerovnost v uvažování o směrovém navádění v municipalitách. Není to tak, že místní směrová tabule ke sportovní aréně je prospěšnější než komerční ukazatel k autoservisu. Obojí mohou být zhruba stejně často vyhledávané cíle. Není důvod komerční systém směrových zařízení v Praze bez náhrady rušit.“ dodává Peter Ralbovský.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz