Němci si oblíbili drahou ekonaftu HVO 100. Ale jen když jdou na STK
Nafta označovaná jako HVO 100 není žádnou novinkou. Podobně jako bionafta, vzniká z rostlinných olejů, které se přeměňují na uhlovodíky prostřednictvím katalytické reakce s vodíkem (hydrogenace). Toto palivo je téměř k nerozeznání od klasické fosilní nafty. Je zde ale zásadní rozdíl. Stoprocentní nafta HVO 100 má až o 90 % nižší emise CO₂ a je možné ji tankovat i do aut s moderními dieselovými motory vyhovujícími normě Euro 6 bez jakýchkoliv úprav. Kromě emisí CO₂ snižuje také emise pevných částic a uhlovodíků o 30 %, emise oxidu uhelnatého o 24 % a produkuje o 9 % méně oxidů dusíku.
Běžně dostupná není, protože náklady na její výrobu jsou vyšší než náklady na výrobu nafty z ropy, ale přesto ve většině evropských zemí podléhá stejné spotřební dani z uhlovodíkových paliv. Je tedy drahá. V Evropě se prodává na přibližně 4 000 čerpacích stanicích. A od jara i v Německu, kde ji natankujete přibližně na 200 „čerpačkách“. Kupodivu si Němci nové ekologické palivo oblíbili. Podle údajů klubu Mobil in Deutschland ji používá přibližně 10 % motoristů v oblastech, kde je HVO k dispozici. A to i přesto, že litr této ekonafty je o přibližně 6 až 10 centů dražší než běžná nafta.
Jak uvádí Benjamin Kraatz, mluvčí společnosti Sprint Tank GmbH, někteří lidé si dokonce HVO 100 tankují do kanystrů, aby tuto naftu používali například ve svých lodích, obytných autech nebo v naftových generátorech. Kromě ekologických důvodů je totiž její výhodou vyšší cetanové číslo, což znamená, že se v zimě lépe skladuje a nevytvářejí se v ní parafínové krystaly. Je tak přímo stvořená pro stroje, které slouží jen sezónně. Hlavním trumfem nafty HVO 100 je však něco zcela jiného. Díky svému složení pomáhá mnohem snáze projít starším dieselovým autům emisní kontrolou v rámci STK.
Proto ji němečtí motoristé natankují vždy předtím, než navštíví stanici TÜV, což je německá „STK“. U nás se dá nafta HVO 100 tankovat například v Olomouci a Červeném Kříži. Není ale určena běžným spotřebitelům, tankují ji přepravní firmy a cena závisí na množství paliva, které se dopravce zaváže odebrat. Jak nás informovala Zuzana Kačánová ze společnosti Eurowag, cena nafty HVO je u nás o 25 až 50 % vyšší než cena motorové nafty. Je to dáno i tím, že legislativa vyžaduje míchání nafty HVO s bionaftou FAME (methylester mastných kyselin), což z technického hlediska nedává smysl, protože FAME a HVO jsou obvykle založeny na stejném sortimentu obnovitelných surovin, ale zbytečně to zvyšuje náklady.
.« Vláda chce do legislativy přidat dva nové dopravní přestupky, které v Česku způsobují většinu nehod Ruský UAZ posílá vlastním vojákům zmetky: Motory odcházejí přímo na bojišti »