a161098_full

Některá SUV můžou být rychlá jako supersporty. Je jich překvapivě hodně

23. 12. 2017 • Novinky, Zajímavosti

Svět rychlých aut už dávno není jenom o sportovních a supersportovních modelech, ale již delší dobu zde figurují i přerostlé SUV s monstrózními výkony. Průkopníkem mezi těmito auty je rozhodně BMW, které svými modely X5 M a X6 M v jejich první generaci šokovalo celý svět. O smysluplnosti takových aut se dá dlouze polemizovat a ke schůdnému závěru se asi stejně nedopátráte, nicméně prodeje podobných modelů rozhodně nejsou nízké a zejména v USA a na Blízkém Východě je o ně obrovský zájem. Tady je přehled toho nejzajímavějšího a nejrychlejšího z této kategorie.

Lamborghini Urus

Lamborghini konečně po dlouhém napínání představilo své nové SUV. Pojmenovalo ho Urus a i když jde o velké a vysoké auto, bude pořádně rychlé. Kategorie SUV je dnes velmi oblíbená, prodeje už drahně let neustále rostou. Do tohoto segmentu se tak pouštějí i značky, u kterých by nás na to ještě před pár lety nenapadlo snad ani pomyslet. Zatím nejnovější přírůstek pochází z italského města Sant’Agata Bolognese. Základem Lamborghini Urus je podvozková platforma shodná s Bentley Bentayga a vnější rozměry tak možná překvapí. Délka je 5112 mm, šířka 2016 mm, výška „jen“ 1638 mm a rozvor náprav je 3003 mm. Hmotnost překročí 2,2 tuny. Za předním nárazníkem s mnoha obrovskými nasávacími otvory se nachází vidlicový osmiválec biturbo. Na všechna čtyři kola posílá 478 kW/650 koní a 850 Nm. Děje se tak skrze osmistupňovou automatickou převodovku ZF s hydrodynamickým měničem točivého momentu. Ke zrychlení z 0 na 100 km/h potřebuje – v případě použití funkce Launch Control – nové LamboSUV pouze 3,6 sekundy a na dvoustovce je za 12,8 sekundy. Pokračovat ale může až ke 305 km/h. Naopak k jeho zastavení budou sloužit obrovské brzdy s 440 mm kotouči s 10pístkovými třmeny vpředu, respektive 370 mm kotouče a 6pístkové brzdiče vzadu.

lamborghini-urus-1-537x350

BMW X5 M / X6 M

4.4-litrový osmiválec, výkon 575 koní a točivý moment 750 Nm – přivítejte X5 M. Výkon je přenášen na všechna čtyři kola pomocí osmi-stupňové převodovky M Steptronic a systém pohonu xDrive. Hmotnost je 2275 kilogramů a z nuly na stovku se tento gigant rozjede za 4 sekundy a maximální rychlost činí 257 km/h.

SUV, které udělá problém nejednomu supersportu a prcky, jako je základní 911 nebo F-Type si dává na rozehřátí.

maxresdefault

Jeep Grand Cherokee SRT

Jak se říká, objem ničím nenahradíš. Jeep pod svou kapotou ukrývá atmosférický osmiválec HEMI, jehož objem je 6.4 litru a výkon dosahuje hodnoty 477 koní. Točivý moment 630 Nm putuje přes osmi-stupňový automat a smaží všechny čtyři pneumatiky zároveň. Z nuly na stovku zrychlí za 5.2 sekundy a maximální rychlost je 266 km/h.

Na nejnovější supersporty to už nestačí, ale těch starší se bude minimálně držet a sporťáčkům typu Porsche Cayman, BMW Z4 atd. hrdě ukáže zadní lampy.

Hero

Range Rover Sport SVR

Pěti-litrový V8 Supercharged poskytuje solidních 550 koní a krouťák 680 Nm posílá na všechna čtyři kola pomocí osmistupňové převodovky ZF. Hmotnost je 2335 kilogramů, ale to nebrání zrychlení z nuly na sto za 4.9 sekundy a maximální rychlosti 260 km/h.

Zřejmě nejlépe bokem jezdící SUV, které zní jako nas*aný nosorožec a vypráská skoro všechno, co potká. Nezalekne se ani těžšího terénu.

L494_16SVR_EXT_LOC08_dfc_fs_281-161613_1216x684

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Verde

Toto zběsilé SUV od legendární automobilky Alfa Romeo má pod kapotou vidlicový šestiválec Ferrari o výkonu 375 kW (510 koní) a 600 N.m. To s přehledem stačí, aby se toto SUV dostalo na stokilometrovou rychlost za pouhých 3.9 sekundy a zastaví se až na hodnotě 280 km/h. Stelvio samozřejmě nabízí pohon všech kol Q4 s preferencí zadní nápravy, aby si stále zachovalo hravost. Nechybí ani systém vektorování točivého momentu, musíme však zapomenout na manuální převodovku. Standardem verze QV totiž je osmistupňový automat schopný přeřadit za 100 milisekund.

arst21_582c0c9b4ffe7-537x350

Mercedes-AMG GLC 63 S

Chcete rychlé SUV menších rozměrů a Jaguar F-Pace S či Maserati Levante vám nestačí? Mercedes-AMG přiváží řešení, do GLC a GLC Coupe totiž namontoval pořádný přeplňovaný osmiválec. V základní variantě můžeme vidět 4.0-litrový V8 TwinTurbo, který produkuje výkon 476 koní a točivý moment 650 Nm. Ostřejší eSko má koní 510 a krouťák 700 Nm. Maximální rychlost je u obou verzí elektronicky omezena na 250 km/h, více nejde ani za příplatek kvůli bezpečnosti, auto totiž váží 1925-1945 kilogramů. Na stovku vůz vystřelí za 3.8 sekundy.

mercedes-amg_glc_63_a_63_coupe_2017_prvni_sada_01_800_600-537x350

Mercedes-AMG GLE Coupe 63 S

Přivítejte vládce zla – bi-turbo V8, 585 koní a 760 Nm. Skvělé zrychlení z nuly na stovku za 4.1 sekundy a maximální rychlost se zastavuje na 280 km/h. No není to úžasné na takový kamion? Pokud vedle něj zastavíte se svým Ferrari F430, raději nepokoušejte svou pravou nohu a nezávoďte. Mohli byste prohrát.

carpixel.net-2015-mercedes-amg-gle-63-coupe-16085-hd

Porsche Cayenne Turbo Sport Chrono

Zřejmě nejrychlejší SUV na světě. Cayenne Turbo ze svého osmiválce twin-turbo doluje výkon 550 koní a brutální točivý moment 770 Nm. Hmotnost je 2235 kilogramů a díky skvělé převodovce PDK se rozjede z nuly na stovku za 3.9 sekundy a maximální rychlost je úžasných 286 km/h. Ať žije král.

Toto Porsche zadupe do země kohokoliv s čímkoliv a nezalekne se ani řadění na okruhu.

2018-porsche-cayenne-turbo-frankfurt-2017-6-537x350

Audi SQ7

Audi má ve stáji také pořádnou lokomotivu, která pod kapotou ukrývá nejsilnější naftový motor současnosti – 4.0-litrový osmiválec TDI, který je přeplňovaný dvojicí turbodmychadel a elektrickým kompresorem, jež eliminuje jakoukoliv prodlevu při přidání plynu. O vstřikování paliva se stará nejnovější generace systému common rail, který dokáže tlačit až 2500 barů. Výsledný výkon? 435 koní (320 kW) a extrémní točivý moment 900 Nm již od 1000 ot./min. Spotřeba nemá být vyšší než u klasické naftové V6, to je 7.4 l/100 km.

Díky nízkému aerodynamickému odporu 0.34 a pohonu všech čtyř kol quattro se samosvorným mezinápravovým diferenciálem se rozjede z nuly na stovku za 4.8 sekundy a zastaví se až ve 250 km/h.

Audi SQ7 TDI

Audi RS Q3

Nejmenší ze všech zmíněných, avšak jeho přeplňovaný pětiválec dává výkon 310 koní a točivý moment 420 Nm. Spolupracuje se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou a výkon přenáší na asfalt všechna čtyři kola. Díky svým malým rozměrům a nízké hmotnosti zrychlí z nuly na stovku za 4.8 sekundy a zastaví se až ve 250 km/h.

Skvělé auto pro manželku do práce, jen se v něm asi brzo zabije. No a pokud ji povezete Vy, tak spíš zablije.

Audi-RS-Q3-1

Volkswagen Touareg W12

Mocný 6-litrový dvanáctiválec do W odstřeluje toto monstrum na stovku za 5.8 sekundy výkonem 450 koní a točivým momentem 600 Nm. O komfortní řazení se stará klasický šestistupňový automat a Touareg se nezalekne ani těžšího terénu. Maximální rychlost je 250 km/h.

Tvor, který žere úplně vše kolem silnice a děti jsou jen malým zákuskem.

volkswagen-touareg-w12-3

Bentley Bentayga

Bentley pod kapotou ukrývá nejsilnější motor, jenž byl sériově do SUV namontován. Jeho W12 má výkon 608 koní a točivý moment 900 Nm. Díky inteligentní čtyřkolce trvá sprint na stovku 4.1 sekundy a maximálka o 1 km/h překračuje 300 km/h.

Prozatím nejluxusnější a nejdražší SUV na světě.

Bentley-Bentayga-1

Maserati Levante

SUV o hmotnosti 2109 kilogramů a výkonu 430 koní dokáže dosprintovat z klidu na 100 km/h za 5,2 sekundy, přičemž maximální rychlost vrcholí hodnotou 264 km/h. Standardem pro všechny verze je pohon všech kol ATC (Active Transfer Case) s teoretickým přerozdělením točivého momentu mezi nápravy v rozmezí od 0:100 až 50:50. Výrobcem pohonu 4×4 je dle všeho společnost Magna Steyr, která jej dodává také pro sedan Ghibli.

2017-maserati-levante-s-q4-inline3-photo-675107-s-original

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz