Nejzábavnější auta roku 2013
Je za námi rok 2013 a tak jsem si řekl, že by nebylo úplně od věci se poohlédnout zpět a zhodnotit, která auta z těch, co mi prošla rukama, byla ta “nej”. Určitě Vás teď napadá otázka, co asi myslím slovem “nej”, a tak rovnou podotýkám – “no přece ta nejzábavnější!”
Nezastírám, že naše redakce je tvořena opravdovými petrolheady, a tak naše hodnocení občas postrádá racionální podtext, občas je to právě silně nesmyslná volba. Tady máme 10 automobilů, která mi vykouzlila úsměv na tváři a to pořádný.
10. Hyundai Genesis Coupé 3.8
Genesis uměl vždy vykouzlit úsměv na tváří svým neotesaným a hrubiánským chováním. Po faceliftu sice výrazně dospěl, ale stále má pod kapotou obří šestiválcovou atmosféru, samosvorný diferenciál a pohon zadních kol. Výsledkem je úsměv od ucha k uchu a každá zatáčka projeta driftem. Není přesný ani výrazně rychlý, je jen tak nějak buransky zábavný a stále se jedná o vůz s prvky klasického muscle caru. Trochu se mi zastesklo po jeho předchozí hrubosti, ale nutno uznat, že ve světle současných aut se pořád jedná o zjevení.
9. Dodge Charger SRT8 HEMI – Pekelný nabíječ
Americká legenda, zběsilá driftovací věc, co ječí ohlušujícím řevem. Dlouhý sedan s retro designem má pod kapotou vidlicový osmiválec HEMI o objemu 6,4 l s dramatickým výkonem 351 kW (470 koní) a maximálním točivým momentem 637 Nm. Motor jen potvrzuje pravidlo, že obsah ničím nenahradíš a že turbomotory jsou pro kadeřníky. Obrovská atmosféra generuje neskutečný zátah s dechberoucí gradací výkonu, je točivá a má famózní reakce na plyn. A ještě jednou ten zvuk, to je naprostá fantazie, o které se majitelům evropských sporťáků nezdá ani v tom nejmokřejším snu. Je jasné, že takové M5, Panamera nebo Quattroporte by v zatáčkách Chargerovi ujelo, ale ne o moc. SRT zatáčí, poslouchá, brzdí a hlavně nabízí to, co nikdo jiný – neskutečné charizma pravého Muscle Caru, výbušný charakter a chování burana. Já to auto prostě chci! Hned teď.
8. Jaguar XFR-S
Jako první v České republice jsem dostal možnost zkusit si nejnovější přírůstek do rodiny rychlých Jaguárů a recept na toto auto zněl velmi lákavě: osmiválcový pětilitr dopovaný kompresorem vepředu a pohon zadních kol s elektronickým samosvorným diferenciálem. K tomu výkon absurdních 551 koní a 680 Nm… To slibovalo obrovskou zábavu. XFR-S přesvědčilo už jen svým okázalým, agresivním a všem vysmívajícím se vzhledem a po nastartování si ještě namyšleně a hrubiánsky odplivlo. Zvuk jaguáří V8 je naprosto pornografický a jízda je ve znamení maximální zábavy. Limuzína, co drtí zatáčky, řve a háže zadkem do strany, jako by o nic nešlo. Miluji už standardní XF a pro tohle bych snad poslal svou ženu do otroctví…
7. Toyota GT86
Upřímně říkám, že na málokteré auto jsem se těšil tak dlouhou dobu dopředu po objednání termínu pro redakční testování. Dokonce jsem se přistihl, jak odpočítávám dny. Není se však čemu divit, protože sportovní vůz Toyota GT86 se stala legendou ještě dříve, než se ukázal první produkční kus. Společné dítě značek Subaru a Toyota totiž ctí starou školu a naprostou orientaci na řidiče a zážitky za volantem. Nízká váha, nízké těžiště, kompaktní rozměry, pohon zadních kol se samosvorným diferenciálem a atmosferický boxer. Zní to dokonale! GT86 se musí držet pod krkem, pořádně a bez servítek! A to je věc, která mě na tomto autě snad baví nejvíce. Pro někoho skromný výkon a mdlý projev ve středních otáčkách může být zklamáním, ale opravdový řidič ocení to, že s Toybaru se musí naučit jezdit, poznávat ho a tak zdokonalovat i své řidičské dovednosti. Není to tupý turbomotor, kde je výkon přístupný všem a hned. Je to vůz, který si budete každý den vychutnávat víc a víc. Každá vyjížďka na vaši oblíbenou trasu bude výzvou, zda-li budete tentokrát rychlejší. GT86 vás naučí pracovat s otáčkami, se správným dávkováním plynu a také práci se stopou, přenosem váhy a v neposlední řadě z vás vytvoří mistra driftu. A opravdu vás to neomrzí, protože postupné sžívání, zvykání si a následné zrychlování je silně motivující a zábavné. Děkuji Japonsku!
6. Ferrari 458 Spider
Je strašná zima, mrholí, okresní silnice jsou plné vytahaného bordelu a štěrku ze zimního posypu, no a auto je na zimácích! Ideální podmínky na sžívání se s bestií, napěchovanou nejmodernější technologií převzatou z monopostů Formule 1. Ano, 458 jsem vytáhl na silnice v půlce března a asi to nebyl úplně dobrý nápad, protože jsem se za volantem více bál, než si užíval. Auto však zůstalo celé a ukázalo, co v něm je. Ne, není to nejlepší auto na světě a ani to nejzábavnější. Je brutálně rychlé, jeho technika je neuvěřitelná, řízení precizně přesné a převodovka řadí rychleji, než vaše myšlenky… A pak je tu nezaměnitelný vysokootáčkový řev motoru. Ano, smějete se jako totální debil celou dobu, co sedíte za volantem, jenže Ferrari také nahání strach a není příliš agilní na opravdu klikatých silnicích, což narušuje pohodu za volantem.
5. Jaguar F-Type
Po téměř půl století navazuje Jaguar na tradici sportovních vozů a přivádí na trh moderního nástupce legendárního modelu E-Type. Jaguar F-Type je ryzí sportovní roadster a tentokráte se nejedná o marketingové řeči. Vůz funguje naprosto výborně, nemá výraznější slabiny a ještě k tomu je nádherný na pohled. Jaguar udělal brilantní kus auta a navrátil své značce sportovní auru, které byla kdysi dávno tak zásadní. Tohle auto je tak organické a tak charizmatické, že první dny z něj budete odmítat vystoupit a spálíte několik nádrží benzínu a, ehm, sad gum. Verze V8 S je ztělesnění biblické apokalypsy, ale nejlepší a nejvýváženější je V6 S. S ní si užijete spoustu zábavy a nabídne ideální jízdní vlastnosti. F-Type je prostě epický stroj a must have všech petrolheadů. Jen ta cena :/
4. BMW M135i
Jedničká jako celek je výborné auto s kvalitním zpracováním a dobrou užitnou hodnotou, když si k tomu přidáme dynamické schopnosti verze M135i, jedná se o jasnou volbu na poli praktických sportovních vozů. Pro mě osobně se jedná o nejlepší hatchback v ceně miliónu korun a o nejlepší auto, které v Mnichově poslední dobou postavili. A nejen v rámci BMW. Vemte M135i do utáhlých rychlých zatáček a garantuji, že se budete smát jako maniak. Je to BMW vybroušené, jako nejdražší diamant světa. A pak je tu také zvuk, který hraje na vysokou notu řadového šestiválce a je silně návykový. Velké koncovky výfuků krásně prskají, bublají a střílí – motor hraje vysokootáčkovou symfonii, podobnou závodním atmosferickým šestiválcům z dob M3 E36. Krása!
3. Maserati GranCabrio
Ve své podstatě je jedno, jestli zrovna sedíte za volantem Lamborghini, splašeného koně ze stáje Ferrari, ultimátního Pagani, a nebo si užíváte pohodu při cestě napříč azurovému pobřeží v kokpitu Maserati. Všechna tato auta pojí ohromné charisma, úžasný design a vytříbený charakter. Pak tu je také vášeň, která jde cítit z každého projevu auta a jistá svéhlavost s neopakovatelnou atmosférou na palubě. Italky mají prostě duši a je velmi snadné jim podlehnout. Vlastně se ani nebudete bránit, vždyť kdo by si takové pokušení nenechal líbit! A stejně tak mě svedla kráska, která na mě mrká před domem. Dlouhá štíhlá postava, sexy křivky, které zrychlí tep a co víc, ještě je topless… Maserati je doslova ztělesněním všech ingrediencí zmíněných výše a připadá mi, že v této automobilce si na svém italském charakteru zakládají tak nějak nejvíce. Jakmile si odbudete obchodní schůzku a dojedete na svou oblíbenou okresku v kopcích nad Monacem… stačí zmáčknout tlačítko s nápisem SPORT a GranCabrio se přetransformuje do totálního psychopata. No a pak si všimnete, že výfuk si zapomněl vzít denní dávku prášků proti schizofrenii a ukazuje své druhé, maniakální já. Zvuk, který vydává se nedá snad ani popsat, je to zemětřesení biblických rozměrů a regulérně z něj mám husí kůži. Je to mix mezi klasickým, vysokootáčkovým řevem osmiválce Ferrari a typickým projevem amerických muscle cars. Asi neexistuje nic lepšího nebo jsem to ještě zatím neslyšel, ale už chápu proč se o vozech Maserati říká, že mají nejlepší zvuk na světě. A to jsem ještě nezmínil pornografické meziplyny a střílení do výfuku při každém ubrání plynu. Jednou jsem takhle večer seděl s kamarády v oblíbeném baru, když mě jeden přemluvil na projížďku. Když jsme se vrátili, kluci radostí křičeli, že slyšeli naši jízdu po celou dobu… v baru. Tak hlasité auto je. A i kdyby jezdilo úplně špatně, tak bych si ho koupil jen kvůli tomu zvuku. A to sem také udělal. Ano, tato modrá coura je moje. A mimochodem, špatně vůbec nejezdí.
2. BMW M3 E92
Odcházející generace M3 si mě naprosto získala a zaslouží si stříbrnou pozici v mé bezvýznamné TOP 10. Atmosferický vysokootáčkový osmiválec je u BMW poslední svého druhu a spolu s ním odchází poslední M3 dle klasického receptu. Už tu budou jen turba a menší motory. Poslední evoluci M3 po faceliftu a s dvouspojkovou převodovkou jsem vzal na rozlučku do Transylvánských hor a to konkrétně na silnici Transfagarasan. To co se tam odehrávalo by mělo být přístupné až po 22. hodině, bylo to totiž čisté porno. M3 orgasticky ječela, klouzala se po mokré silnici nahoru a kroutila při tom zadkem do všech stran a úhlů. Tuhé přesné řízení, fantastické reakce motoru, geniální podvozek a aktivní diferenciál proměnil chvíle za volantem v řidičskou extází. E92 mi bude sakra chybět. Nezbývá mi než konstatovat, že M3 E92 je jedno z nejlepších sportovních aut světa. Její univerzálnost je ohromující stejně jako zážitky, které umí poskytnout. Je to vůz dvou tváří. Pokud bude nová generace ještě lepší, tak už teď se nemůžu dočkat. A Rumunsko? Zapomeňte na kolující předsudky. Je to nádherná země plná ochotných, milých a přátelských lidí, ze kterých by si západní Evropa mohla brát příklad v chování k druhým. A pak je tu Transfagarasan! Nejlepší silnice světa je přesně to označení, které ho plně a zcela adekvátně popisuje.
1. MINI GP
Už “obyčejné” JCW patří k těm nejlepším řidičským autům světa a GP slibuje ještě lepší zážitky. Je odlehčené, motor dostal koně navíc, je tady ultimativní sportovní podvozek s negativním odklonem kol, vzpěra místo zadních sedadel, obří šestipístkové brzdy o průměru 335 mm a nižší váha. Zvenku je vyšperkován karbonovým křídlem na zádi, rozšířenými blatníky, obřím funkčním difuzorem a agresivním předním nárazníkem. Uvnitř se nese vše v duchu sportovního funkcionalismu… Ne nezbláznil jsem se a ano, tato malá nákupní taška na fetu opravdu porazila všechny výše zmíněná auta. Proč? Protože je nejzábavnějším řidičským autem! S GP se musí člověk naučit jezdit, pochopit ho a zvyknout si na jeho povahu. Až po pořádném seznámení a pochopením, jak s tímto vozem pracovat, se řidiči odhalí možnost využít potenciál vozu na maximum a věřte, že to je bod, kdy zábava za volantem dosáhne stavu euforie! Podvozek poslouchá na každý povel a jede přesně tam, kam mu ukážete. Řízení je nejen tuhé, ale i překvapivě komunikativní a řidič vždy ví, kde jsou přední kola. Prásk! Řev! Brutální střelba! Tak nějak se dá pár slovy vyjádřit zvuk, který auto vydává. MINI si zaslouží obrovský respekt za to, jak dokáže jednašestkový čtyřválec ozvučit. Nejen, že jde slyšet z několika kilometrů dopředu, hlavně je to o tom, že vůz zní naprosto brutálně dobře. Zvuk je hrubý, hluboký a pořádně naštvaný. Každé puštění plynu znamená ohlušující ránu do výfuku a vykouzlí maniakální úsměv na tváři. To samé platí při nastartování, kdy si GP tvrdě plivne do obrovských centrálních výfuků. Třeba na benzínce v Rakousku jsem vylekal zamilovaný pár, který spokojeně pojídal burgery v autě, zaparkovaném vedle a určitě si říkal, jakou to mám hezkou nákupní tašku. Pak se ozvaly tři nečekané rány z výfuku, dvojička nadskočila a vyděšeně čekala začátek třetí světové války… Cool!
GP však vítězí nejen díky svému charakteru, ale především díky tomu, jak dokáže svého řidiče vtáhnout do děje. Při řízení pro vás přestane existovat okolní svět a bude tu jen auto, vy a silnice. GP se stane částí vašeho těla, která bude reagovat na každý mozkový signál. Je neskutečně rychlé, přesné a žádný jiný hothatch a sporťák mu nesahá v tomto ohledu ani po kola. Jsem beznadějně zamilován, rozbíjím prasátko a budu doufat, že ho ještě někde seženu. Nikdy jsem žádné auto nechtěl více…
.« Nová Škoda Superb bude zjevením, tvrdí šéf automobilky Spona na pásek Bugatti za 84 000 dolarů »