Největší podvod s kilometry v historii ČR: Muž stočil tachometr auta o 600 000 kilometrů. Tvrdil, že vůz téměř nepoužíval
Pokud by se nějaká aktivita spojená s prodejem ojetých aut v Česku dala označit za „národní sport“, určitě by to bylo stáčení tachometrů. Tento ne zrovna povzbudivý (a pro některé možná až příliš skeptický) názor je podložen tvrdými fakty a statistikami například od Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA), které jen za poslední dva roky odhalilo více než 6 000 aut s upraveným počtem najetých kilometrů. Mezi takovými „skutečnými podvody“ však tento případ, kde došlo k stočení o 600 000 km, zůstává výjimečný.
Pokud se jen trochu zajímáte o auta a jejich technologii, určitě víte, kdy se stáčení tachometrů opravdu rozšířilo. Ano, právě tehdy, kdy výrobci začali masivně zavádět digitální zobrazování najetých kilometrů. Připojit se k řídicí jednotce vozu pomocí notebooku a za pár minut změnit počet najetých kilometrů o několik desítek či stovek tisíc kilometrů je totiž velmi jednoduché. Je to mnohem snadnější než kdysi, kdy bylo nutné připojit vrtačku k náhonu tachometru nebo ručně manipulovat s mechanickým měřidlem.
Je až překvapivé, kam až jsme tento problém nechali zajít. Po mnoho let procházely tyto praktiky téměř bez povšimnutí, občas někdo skončil s pokutou, ale většinou panoval „klid a mír“. Všichni věděli, že se tachometry upravují ve velkém, ale obecně se to tolerovalo. Na dobře udržovaném voze v perfektním stavu je velmi těžké rozpoznat, zda má najeto například 180 000 nebo 280 000 kilometrů. Cenově to přitom může znamenat velký rozdíl. Nemluvě o tom, že auto s najetými 180 000 km potřebuje jiné náhradní díly než auto, které má najeto o 100 000 km víc. Mnoho lidí předpokládá, že potřebné opravy a výměny při 180 000 km byly provedeny.
Podle Policie ČR si zájemce z Třebíče vyhlédl na inzertním serveru nákladní vůz Iveco. Po telefonátu s prodávajícím se dozvěděl, že má auto najeto jen 40 000 km a je téměř jako nové. S vidinou výhodného nákupu zaplatil za vůz 407 000 korun. V kupní smlouvě však byla uvedena částka pouze 30 000 korun bez daně.
„Prodávající vysvětlil nízkou cenu tím, že by jinak musel odvést vysokou daň,“ uvedla policejní mluvčí Kozumplíková. Navíc nákladní Iveco nemělo povinný tachograf. „Prodávající slíbil, že tachograf dodá dodatečně, což však ani po několika žádostech neudělal. To vzbudilo u kupujícího podezření, a proto se obrátil na autorizovaný servis Iveco, kde zjistil historii vozu a jeho skutečný stav. S údivem zjistil, že vozidlo má najeto přes 600 000 kilometrů,“ sdělila mluvčí.
Jinými slovy, prodávající vědomě připravil kupujícího o stovky tisíc korun. Dobře věděl, proč v autě chybí tachometr. Toto už není „estetické omlazení“ vozu, ale krádež. Ačkoliv kupující mohl být o něco obezřetnější, nic to nemění na tom, že byl podveden.
.« Kia chystá v roce 2025 největší elektrickou ofenzivu a vstup do zcela nového segmentu Trump děsí evropské i japonské automobilky. Vše chce vyrábět v USA »