Největší a nejsilnější motory na světě – Výkon přes 100 000 koní není problém
Tentokrát se podíváme na několik motorů, které se řadí mezi ty nejsilnější na naší planetě. Ať žijí spalovací motory!
Jejich objemy jsou od skromných 1.4 litru až po ohromujících 25 480 litrů, mají 4 až 16 válců, spotřeba se počítá na desítky až tisíce litrů a výkony se pohybují od 200 koní až po nepochopitelných 111 000 koní. Najdeme je v motorce, autě, letadle, vlaku a ten největší se vlezl už jen do obrovské nákladní lodi.
Warsila-Sulzer RTA96-C
Největší a nejvýkonnější ”běžný” spalovací motor na světě se nemůže nacházet jinde než v obrovských zaoceánských lodích, a že je to opravdu kus oceli. Jeho označení je Warsila-Sulzer RTA96-C, objem 25 480 litrů a výkon 107 389 koní. Na starost jej mají šikovní kluci z Finska a každý měřitelný údaj tu trhá světové rekordy.
Motor má 27.1 metru na délku a 13.4 metru na šířku. Vrtání válce je 960 mm a zdvih rovného 2.5 metru. To znamená objem jednoho válce 1820 litrů a celkový záleží na počtu válců. Nejmenší agregát má 6 válců a objem je 10 920 litrů, naopak ten největší se chlubí 14 válci a objemem 25 480 litrů. Palivem je tu obyčejný mazut, který se předehřívá a poté jej takový zvětšený common-rail vstřikuje, teda vlastně lije do válce. Spotřeba přes 6 000 l/hod. mluví za vše.
Zajímavostí jsou dosažené otáčky, motor dokáže točit 22-102 ot./min. Pro představu, normální vznětový motor, který má většina z nás v autě běží asi 40x rychleji.
General Electric GE90
Přesuňme se z vody do vzduchu, kde se dá s nejnovějšími turbínovými motory dosáhnou ještě extrémnějších výkonů než na moři.
Rekordmanem je turbínový motor General Electric GE90, který sídlí na nejnověším Boeingu 777. Přesný výkon v koních nebo kW je neznámý, protože u těchto motorů se měří jejich tah. No a ten je tu extrémních 510 kN. V AutoJournal matematice to ale znamená zhruba 111 000 koní. Věřili byste někdy tomu, že ve vzduchu se pohybuje tak výkonné monstrum?
V příštím díle se můžete těšit na nejvýkonnější motor v autě a lokomotivě.
Fotogalerie – Warsila-Sulzer RTA96-C
Fotogalerie - General Electric GE90
.
« Modernizované Ferrari FF je za rohem – 700 koní a aktivní aerodynamika TEST Honda CR-V 1.6 i-DTEC 9 A/T – Pár chyb k dokonalosti »