Nejrychlejší Superb v historii má 447 koní: Je to oficiální dílo britské škodovky
Nenápadný, ale o to výkonnější. Takový je solitérní Superb Sleeper Edition, který si nechalo postavit britské zastoupení značky na základech třetí generace mladoboleslavské vlajkové lodi.
Letos přišla na trh čtvrtá generace Škody Superb. Ve Velké Británii se však nechtějí rozloučit s tou třetí. Předchozí generace, představená v roce 2016, byla totiž dosud nejúspěšnější. Z celkových 1,6 milionu vyrobených Superbů od roku 2001 připadlo neuvěřitelných 860 000 kusů právě na tuto generaci. Velký podíl na tom měl tehdejší šéfdizajnér automobilky Jozef Kabaň. Třetí generace jednoduše okouzlila svým vzhledem natolik, že na některých trzích převálcovala sesterský VW Passat. A technologicky se mu také vyrovnala. V Superbu debutoval aktivní podvozek DCC či třízónová klimatizace. Nemluvě o prostoru pro zadní pasažéry a obrovském kufru, kterým Superb doslova deklasoval svého vznešenějšího německého sourozence.
Podobně tomu bylo i ve Velké Británii. A tak se tam rozhodli třetí generaci vystrojit velkolepé rozloučení. Tamní zastoupení automobilky si objednalo úpravu Superbu Combi 2,0 TSI 4×4 u renomované tuningové společnosti RE Performance. Výběr dílny byl zcela logický, vždyť RE Performance má na kontě i rekordní Škodu Octavia, která na solném jezeře v Bonneville dosáhla rychlosti 365 km/h. A právě pomalý není ani Superb Sleeper Edition. Cílem projektu totiž bylo vytvořit mimořádně výkonnou verzi, která však svůj potenciál před okolím spíše tají, než aby ho dávala na odiv. Přesně ve stylu takzvaných „sleeper cars“, které vás překvapí, až když na semaforu naskočí zelená. Výsledek je ohromující.
Výkon čtyřválce 2,0 TSI se podařilo zvýšit z původních 280 koní, tedy 205 kW, na ohromujících 447 koní, což je 351 kW. A úctyhodný je i nárůst točivého momentu z 350 na 661 Nm. Stojí za tím větší turbodmychadlo, větší mezichladič stlačeného vzduchu i nový výfukový a palivový systém. Úpravami musela nepochybně projít i 7stupňová převodovka DSG, aby zvládla takový nárůst výkonu. Takže tu máme něco, co by mohlo konkurovat například Audi RS4 Avant nebo BMW M3 Touring. Na rozdíl od nich však Superb Sleeper Edition nepůsobí výstředně. Naopak, jeho karoserie kombi, uhlazený design a nádherný zelený lak Royal Green, který byl uveden výlučně na britském trhu při příležitosti korunovace Karla III., zachovávají rodinný image značky.
Jediným náznakem mimořádných schopností speciální edice je podvozek snížený o 50 mm, který dodala společnost KW, a brzdy AP Racing s drážkovanými kotouči o průměru 390 mm na předních a 320 mm na zadních kolech. Devatenáctipalcová kola jsou obuta do špičkových pneumatik Yokohama s profilem 234/40 ZR. S elegantním vzhledem ladí i interiér, vycházející z vrcholné verze Laurin&Klement. Sedadla i výplně dveří jsou čalouněny perforovanou koňakovou kůží. Nechybí masážní funkce pro řidiče. Ve výbavě jsou matrixové LED světlomety, parkovací asistent Park Assist, prémiové audio Canton, virtuální kokpit či navigace Columbus s 9,2palcovým dotykovým displejem.
Přitom je Sleeper Edition stále mimořádně praktické auto. Pod zadním elektricky ovládaným víkem je neuvěřitelných 660 litrů pro zavazadla. A jaký bude další osud tohoto solitéru? Pravděpodobně půjde o showcar, který bude britské zastoupení Škody používat při mimořádných příležitostech. Dokonce ho plánují zařadit do flotily novinářských vozů. Není však vyloučeno, že pokud se najde zájemce, RE Performance se znovu pustí do práce. Pokud zákazník přiveze svůj Superb třetí generace. Proč by jinak tento projekt nesl název Edition?
« Dvě pětiny Evropanů zvažují koupi elektromobilu: Jak vůz správně vybrat? Kde nabíjet? S unikátní Škodou Rapid OHV na rally veteránů: Toto auto vás chytne za srdce a nepustí »