Nejpodivnější vůz se třemi koly v testu: Polaris Slingshot
Čirá zábava za volantem může mít více forem a toto je jedna z nich – Polaris Slingshot! Tříkolka, která je zatraceně rychlá, řve, prská a nic vám nedaruje jen tak. Je náročné ji řídit, ale jak ji zkrotíte, budete mít úsměv od ucha k uchu. Je mi úplně jedno, že je prosinec, zima a Slingshot nemá střechu, natož dveře. Když minulý týden zastoupení Polarisu představilo toto unikátní vozidlo české veřejnosti a uvedla jej na trh, stál jsem první v řadě o testovací termín. Aut, která jsou orientovaná na jednu jedinou věc – radost z řízení – je totiž v dnešní době, jako šafránu.
A Slingshot je opravdu minimalistický! Trubkový rám, plastová vana tvořící interiér a skromné oplastování předku. To je vše! Zepředu vypadá, jako supesrsportovní nízká placka a vzadu pak připomíná regulérní batmobil. Třetí a jediné zadní kolo je ukotveno přes jednostranné kyvné rameno a poháněno řemenem s karbonovou výztuhou. Celkový dojem z designu je prostě úchvatně divný. Slingshot je navíc opravdu široký – bez sedmi centimetrů dosahuje dvou metrů a na délku téměř čtyř.
Stejně je na tom i interiér. Je tady vlastně jen tříramenný volant, dvě sedadla a pedály. Centrální panel tvoří 4,3 palcový display rádia a několik základních tlačítek. Vše je navíc vyrobeno z lehce udržovatelných plastů, aby interiér snesl případný déšť a byl snadno čistitelný. Pod sedadly jsou odtokové kanálky, které odvádějí vodu z interiéru pryč. Svůj batmobil tak můžete klidně vystříkat wapkou, dát si kávu a za chvíli zase drtit přilehlé okresky.
Polaris upustil od všech zbytečností, které kazí zážitky, a tak v Slingshotu nenajdete ani posilovač brzd a jedinou bezpečnostní výbavou jsou tříbodové pásy a ochranné oblouky za sedadly. Žádné airbagy a tuna asistentů tady své místo nenašla. Ostatně stroj je homologovaný jako tříkolový motocykl, takže se úředníci z EU můžou klidně bodnout! Nutností tak zůstává jezdit s helmou a stačí řidičák skupiny B.
Trochu ohebnosti vyžaduje samotný nástup, překonání trubkového rámu a velkého volantu. Pozice za volantem je však perfektní – sedí se nízko a vše je přesně ve správné ose. Chvíli lovím pás, pak zjišťuji že je u pravé řidičovi ruky, cpu klíček do zapalování a rudým tlačítkem uprostřed palubovky přivádím komiksové monstrum k životu. Pod kapotou ožívá jednotka od General Motors a konkretně atmosferický čtyřválec 2.4 litru o výkonu 173 koní a s krouťákem 225 Nm. Nezní to nijak dramaticky, ale nezapomínejte, že Slingshot váží včetně provozních náplní pouhých 763 kg. Výrobce udává zrychlení na stovku za 6.5 vteřiny, ale Slingshot není o rychlosti v přímce, ale o celkovém bezprostředním zážitku z jízdy a okamžitých reakcích atmosferického motoru.
První rozjetí nedělá problém, pedály jdou relativně lehce a spojka není zákeřná. Ve městě se však dostávají na povrch problémy, které k tomuto stroji tak nějak patří – prvním je šířka, která kompiluje manévrovatelnost a občas děsí protijedoucí a pak je tu také strhávání na sebe pozornosti. Spíš je to ale jedna velká show, kdy lidé tahají všechna zařízení schopná uchovávat obraz a fotí si Vás o život. Nejednou Slingshot téměř způsobil nehody a připravil chudáky zvědavce o své plechové milenky. Jasné, introvert si podobné auto nekoupí, ale i zvyklý extrovert bude zaskočen, co tento divnostroj způsobí všude, kde se ukáže. Koncepce tří kol pak ještě zaručí, že vezmete zadkem vše, co se nachází uprostřed silnice.
Kupodivu však není problém komfort, respektive tlumení nerovností. S nimi si Slingshot dokáže poradit až překvapivě dobře. Jakýkoli jiný komfort je pak logicky zapovězen, vždyť to nemá ani dveře. Největší poryvy větru naštěstí odkloní nad vaši hlavu miniaturní čelní sklo, zbytek schytáte Vy a je to úplně boží! Jízdu lze totiž doslova vnímat všemi smysly a v tu chvíli vás nezajímá nic jiného, než dokonalé spojení řidiče a stroje. První pusa plynového pedálu s podlahou znamená zaražení do sedadla a katapult vpřed. Je to ale atmosféra a navíc americká, takže dole je relativně líná, ale po překročení středního pásma otáček se rozpoutá peklo, které se s každou stovkou otáček zvětšuje a vygraduje úplně nahoře. Motor je nádherně lineární a má výraznou špičku. To už se dnes nikde nenosí, holt je to ještě pořádná motorová stará škola.
To se projevuje i na fantastické odezvě motoru na plyn – jen se pedálu dotknete a motor začne okamžitě táhnout a křičet na své okolí. Zvukový projev je celkově velmi zajímavý. Výfuk je totiž vyveden v přední části, a tak vše slyšíte přímo před sebou a bez jakékoli izolace. Výfuk si při řazení krásně odplivne a chuligánsky zařve. Jinak je to klasické naštvané čtyřválcové bručení, které se ve vysokých otáčkách mění ve vytí doplněné o jedovaté pištění sání. Není to nic přehnaného, ale opravdu to ve výsledku zní dobře a dodává to na dalším bezprostředním zážitku z jízdy.
Na okresce Slingshot nabídne koncentrovanou zábavu i adrenalin v plném doušku. Občas jsem se dokonce i trochu bál, za což opět mohla šířka a hlavně divoká zadní náprava. Grip na předku je téměř nepřekonatelný, velký rozchod znamená i obří dávku přilnavosti, ale problém nastane po dosažení apexu, kdy má tendenci zadek ujet ven. Není to problém jako takový, spíš velká sranda, jen je s tím třeba počítat. Jedno zadní kolo totiž nikdy nenabídne stejný grip, jako dvě. Čistá stopa však batmobilu nedělá vůbec žádný problém a dokáže zatáčky krájet opravdu v překvapujících rychlostech, a to dokonce i na horším povrchu. Bál jsem se odskakování, ale nic takového se nekonalo. Pokud opravdu zatlačíte na pilu, Slingshot opustí každý apex v powerslidu a Vy se u toho budete smát, jako totální idioti. Řev motoru, sedadlo pár cenťáku nad silnicí a naprostý pocit spojení se strojem je prostě silně návyková věc.
O krocení síly a rychlosti se starají čtyřpístkové brzdy, jenž jsou bez posilovače. Vyžaduje to důrazné sešlápnutí, ale na druhé straně jsou ukázkově dávkovatelné a s lehkým strojem nemají nejmenší trable. Na americké auto potěšilo i samotné řízení, má sice delší převod, ale je tuhé a komunikativní. Dá se u něj rozhodně mluvit o zpětné vazbě a auto na něj reaguje velmi dobře. Ostatně skvělé je i řazení. Pětistupňový manuál má krátké dráhy, přesnou a tuhou kulisu. Je radost s ním pracovat. Možná by si zasloužil jen kratší převody.
Slingshot dává jasnou odpověď na otázku, proč byste měli chtít sedět pár centimetrů nad asfaltem, polykat mouchy a v každé zatáčce ječet strachy… Dává totiž pojmu “zábava za volantem” zcela nový rozměr a je to sakra jízda!
« Jak probíhá ekologická likvidace vozidel Test Honda CB650R: Moře zábavy za jeden úsměv »