DSC_0727.JPG-657390150

Nejlepší Eco auta roku 2012!

10. 1. 2013 • Novinky, Zajímavosti

Nejen sportovními auty je člověk živ a pokud se podíváme na dnešní ceny pohonných hmot, občas je prostě dobré jezdit také s něčím, co Vás ve městě nebo na dálnici nezrujnuje a nevybere Vaši peněženku či bankovní konto do pavučinových sfér. Pokud nechcete už dále jezdit z bodu A do bodu B za neúnosné částky a přemýšlíte o koupi nového vozu, který nebude hltat palivo po galonech, možná Vám dokážeme při rozhodování pomoct.

BMW F30 318d

Skvělé BMW řady 3 milujeme nejen v zatím nejvrcholnější verzi 335i, která pod kapotou vozí stádo 306 koní, ale také s motorem úplně z opačné strany nabídky. Dvoulitrový turbodiesel o výkonu 105 kW s točivým momentem 320 Nm dokáže kromě dynamické jízdy jet také pěkně “za hubičku”. Zrychlení na 100 km/h za 9 sekund, skvělé jízdní vlastnosti a to vše dokáže F30 318d zvládnout za neuvěřitelnou spotřebu. Jízda po dálnici znamená spotřebu kolem 4,5 litru, ve městě se dá jezdit za 5 litrů a mimo město se vlezete pod 4 l/100 km! Podotýkám, že to nejsou naivní oficiální údaje od BMW, ale skutečně námi změřené hodnoty…

BMW 116d

Nová jednička u nás není rozhodně žádným nováčkem a když se blížil termín vyzvednutí tohoto nejmenšího bavoráka s nejzákladnějším dieselovým motorem, nebyli jsme zrovna radostí bez sebe. Radost jsme ovšem okamžitě začali mít po zjištění, že je to vlastně to nejméně žravé auto (spolu s 318d), které u nás doposud bylo. Jelikož větší polovina naší redakce funguje ve Zlíně a jeho blízkém okolí, v hodnocení auta pak bereme v potaz i to, za jakou spotřebu (a tím pádem za kolik peněz) zvládne po dálnici ujet vzdálenost Zlín – Praha. Malá jednička 116d s dvoulitrovým turbodieselem dokázala jet při 130 km/h za neuvěřitelných 4,5 litru na 100 km a průměr za celý týden neustálého dynamického ježdění se pak motal okolo 5 l/100 km. Ne nadarmo od nás tato jednička dostala nálepku “EcoKing”. Znovu musíme BMW zatleskat… BRAVO!

Mercedes-Benz B 180 CDI

Menší MPV od Mercedesu nedisponuje pouze povedeným lookem, kvalitním interiérem a chytrou převodovkou 7G Tronic. Předností třídy B se základním dieselovým motorem o objemu 1,8 litru je co nejlevněji převézt pětici lidí na jakékoliv místo ve městě i mimo něj. Spotřeba po naprosto ucpané Praze s využitím všech 80 kW i tak byla maximálně 6,5 litru. Celkový průměr se ale v tomto voze při klidné jízdě pyšní hodnotou kolem 5,5 l/100 km, což určitě stojí za úvahu.

Citroën C-Elysée 1.6 HDI

O tomto novém Citroënu, který na trhu konkuruje Škodě Rapid, jsme psali teprve chvíli před koncem roku, ale i přesto, že jeho papírové parametry (a zadní část vozu) nevypadají příliš vábně, dokázal tento mladý francouz překvapit nejednoho člena naší redakce. Očekávání od tohoto vozu nebyla nikterak velká a i když má turbodiesel o objemu 1,6 litru velmi skromný výkon (68 kW), jeho točivý moment 230 Nm zařídil překvapivou dynamiku, za kterou by se nemusel stydět i kdejaký silnější vůz. Hlavní roli v hodnocení tohoto vozu ovšem hrála spotřeba, která dosáhla za celý týden průměrné hodnoty 5,4 l/100 km – a to se rozhodně s plynovým pedálem nezacházelo zrovna ekologicky. Jízda po okreskách Vás přijde na 4,5 litru a pokud byste se opravdu snažili, dá se toto číslo stáhnout pod 4 litry. Dálniční tempo se pak bude držet pod 6 l/100 km, což je s absencí šestého převodového stupně až k neuvěření.

Hyundai i40 1,7 CRDi

S korejskými automobilkami se dnes už prostě musí počítat a co víc… některé jejich modely dokonce válcují německou konkurenci a tak se zdržte veškerých posměšků na jejich minulost. Předsudky v dnešním automobilovém světě se staly holým nesmyslem a o tom nás samozřejmě přesvedčil i skvěle vypadající sedan i40 s turbodieselem 1,7 litru. Výkon 100 kW a točivý moment 330 Nm bohatě stačí na svižnou jízdu a pokud pojedete normálně, s občasným využíváním parametrů motoru, průměrná spotřeba se vejde pod 6 litrů. To vše je navíc zabaleno do opravdového pohodlí…

Škoda Citigo

Stručně a jasně, tato nejmenší Škodovka nás za tento rok opravdu hodně překvapila. I když si Citigo neustále získává nespočet posměšků ze stran všech automobilových fandů, musíme říct, že si je rozhodně nezaslouží. Na papíře smešně vypadající tříválec překvapil nejen svou dynamikou, ale především také spotřebou ve městě, která se i v Praze vměstnala pod 5 litrů benzínu na 100 kilometrů jízdy. V extrému se dá pak jezdit s tímto prckem i za 3 litry, což už je opravdu neuvěřitelná hodnota. To vše je ale na druhou stranu ochuzeno o vnitřní prostor vzadu a především kufr, který je tu opravdu komický. Jinak je ale Citigo velmi schopné a sofistikované auto…

Renault Mégane Coupé 1.2 TCe

Že k relativně levné jízdě nepotřebujete nutně nafťáka, to dokazuje další adept v tomto žebříčku, který zastupuje zážehové motory. Každé auto s malou spotřebou navíc zákonitě nemusí být “malé prdítko” á la Škoda Citigo, na výběr totiž máte také například Renault Mégane s přeplňovanou dvanáctistovkou o výkonu 115 koní. Pokud jej nebudete neustále vytáčet do vysokého spektra otáček a pojedete s lehkou nohou, toto skvěle vypadající “hatch-coupé” ( :D ) bude s přehledem jezdit za 5,5 l/100 km. Mnohé pokusy některých automobilek o downsizing se skutečně moc nepovedly, ale u Renaultu se rozhodně nemají za co stydět.

Mercedes-Benz C 180 BlueEFFICIENCY

Další zástupce benzínových řad pochází z dílen nejstarší automobilky na světě. Ano, základní Céčko s přeplňovanou osmnáctistovkou vyměnilo kompresor za turbodmychadlo a dostalo zelenou (tedy pardon… modrou) nálepku BlueEFFICIENCY. Že i základní modely umějí nabídnout mnoho skvělých vlastností, o tom jsme se přesvědčili v roce 2012 hned několikrát. Teď ale nechci vyzdvihovat všechny vlastnosti třídy C s motorem 1.8Turbo a soustřeďme se vyjímečně na tu spotřebu. Prestiž značky Mercedes, skvělé jízdní vlastnosti a přitom se dá jet průměrně i za 5,8 l/100 km. Dálniční rychlost bude mít za následek zvednutí spotřeby na pořád úctyhodných 6,2 litru a ve městě budete jezdit za 7,3 l/100 km. Na benzínovou 1,8 s turbem o výkonu 156 koní to jsou určitě pozoruhodné hodnoty, nemyslíte?

Lexus CT200h F Sport

Skvěle vypadající hatchback od Lexusu, navíc vyvedený ve slušivém paketu F Sport, je bezpochyby už na pohled velmi výstřední a neobvyklé auto. Spousta lidí pak bude jen nevěřícně koukat, že tento na pohled agresivnější Lexus vozí pod svou karoserií hybridní ústrojí a baterky. Kombinace atmosférické benzínové osmnáctistovky a dvou elektromotorů poskytuje kombinovaý výkon 100 kW, což by mělo na dynamickou jízdu bohatě stačit. Tuto představu ale okamžitě utne převodovka CVT, díky které vlastně ani nebudee chtít jezdit rychle. Při jízdě městem postačí na pár kilometrů pouze energie z akumulátorů, ovšem v takovém případě budete mírnou brzdou provozu. Hybrid v tomto voze ale má opravdu smysl, protože při klidné jízdě nespotřebujete ani 5 litrů na 100 km jízdy.

Toyota Yaris Hybrid

Stylově vypadající japonský prcek zaujme už na první pohled poněkud futuristickým designem a jak už napovídá jeho název, v tomto žebříčku zastupuje hybridní varianty, které kombinují benzínový motor s motorem (či více motory), který pohání pouze elektrická energie. Zde má benzíňák objem 1,5 litru a výkon 73 kW. Ten je ale podpořen 45 kilowattovým elektromotorem a především díky němu se da po městě jezdit pod 5,5 l/100 km. Dálniční tempo si pak řekne o 6,5 litru a okresková jízda se dá dokonce zvládnout za spotřebu 4,5 litru. Za cenu necelých 400 000,- kč se dá o hybridním Yarisu už opravdu přemýšlet.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz