Výroba automobilu v továrnì. Ilustraèní foto.

Nejen Volkswagen: Ve Francii je v automobilovém průmyslu ohroženo každé druhé pracovní místo

21. 9. 2024 • Novinky, Zajímavosti

V poslední době jsme hodně psali o krizi v koncernu Volkswagen. Ten totiž akutně potřebuje šetřit, bude propouštět a pravděpodobně také uzavře několik továren, dokonce i v Evropě. Ohroženy jsou továrny v Drážďanech, Osnabrücku, Salzgitteru, Chemnitzi a Kasselu. O práci přitom mohou přijít tisíce lidí. Jen pro ilustraci – v Kasselu pracuje 15 000 lidí a v Salzgitteru přibližně 7 500.

Aktuálně se objevila také zpráva, že německý koncern uzavře minimálně jednu továrnu v Číně. Osud má pravděpodobně zpečetěn továrna v Nan-ťingu, která vyrábí automobily VW Passat a Škoda (Kamiq, Kamiq GT, Superb) a má roční kapacitu až 360 000 vozidel. Volkswagen ji provozuje spolu se svým čínským partnerem, koncernem SAIC. Továrna pravděpodobně ukončí výrobu už v příštím roce.

Krize v automobilovém sektoru v Evropě je však mnohem hlubší. Varovný prst aktuálně zvedli také Francouzi, podle nichž hrozí masivní propouštění ve francouzských společnostech vyrábějících automobilové komponenty.

Jean-Louis Pech, šéf asociace francouzských výrobců autokomponentů FIEV, uvedl, že v následujících letech hrozí tomuto odvětví ztráta přibližně poloviny pracovních míst. „Vzhledem k aktivitě je v následujících pěti letech možná ztráta více než poloviny pracovních pozic. Toto číslo bohužel není přehnané,“ řekl Pech na tiskové konferenci s tím, že „se to může stát velmi, velmi rychle“. Důvodem je pokles prodeje aut, oslabování trhu s elektromobily a rostoucí konkurence Číny.

FIEV v tiskové zprávě upozorňuje také na to, že francouzští a evropští výrobci automobilových komponentů již dlouhodobě nesou břemeno pokračujících otřesů v tomto sektoru. Jedná se o sled negativních ekonomických událostí (covid, krize polovodičů, výrazné zvýšení cen surovin, dopravy a energií), ke kterým se přidává finančně extrémně náročný přechod na elektromobily v roce 2035, konkurence z Číny a evropské regulace. Proto od roku 2019 zaznamenal sektor výroby automobilových komponentů pokles obratu o 10,1 procenta a pokles počtu zaměstnanců o 17 procent.

V tomto kontextu FIEV, který sdružuje 300 společností zaměstnávajících přibližně 57 000 lidí, navrhuje zmírnit časový harmonogram přechodu na elektromobily v roce 2035, obnovit konkurenceschopnost a společně se všemi hráči v sektoru vytvořit podmínky pro oživení francouzského a evropského automobilového průmyslu.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz