Nejčastější problémy ojetých vozů, o kterých byste měli vědět
Když kupujete ojetý vůz, málokdy víte, co můžete od takového vozu očekávat. Všechny vozy mají svůj příběh a během vaší cesty určitě odhalíte pár podivností, které zrovna bude ten váš skrývat. Může jít například o záhadnou kontrolku na přístrojové desce nebo o neobvyklé hučení motoru, které přehlučí jakýkoli playlist.
Proto je při koupi ojetého vozu nezbytné vyzbrojit se znalostmi. V tomto článku se dozvíte o některých z běžných problémů ojetých vozů a o věcech, které se většinou skrývají pod povrchem a lidé o nich tolik nemluví. Také se dozvíte o tom, jak se vyhnout nákupu vozidla, které by vás vzalo na dobrodružství, o které zcela jistě nestojíte.
1. Přehřívání motoru
Mezi největší problémy ojetých vozů patří zejména přehřívání motoru, které je častým a nepříjemným problémem. Dochází k němu, když teplota motoru stoupne nad jeho normální pracovní rozsah, což může poškodit různé součásti motoru a vést až k jeho úplnému selhání.
K přehřívání motoru vašeho vozidla může docházet z mnoha důvodů. Příčinou může být například nízká hladina chladicí kapaliny, která brání účinné regulaci teploty motoru, zaseklý termostat nebo opotřebované vodní čerpadlo, které je zodpovědné za cirkulaci chladicí kapaliny.
Naštěstí kontrola přehřívání motoru před koupí ojetého vozidla není zas tak složitá. Nejjednodušší je absolvovat delší zkušební jízdu a pečlivě sledovat změny teploty a případné problémy po zahřátí motoru.
Ať už je příčina jakákoli, přehřívající se motor není něco, co byste měli přehlížet, protože oprava nebo výměna motoru může být velmi nákladná.
Příznaky přehřívání motoru
Relativně dobrou zprávou je, že pokud se vašemu vozu začne přehřívat motor, budete schopni rozpoznat jasné signály. Obvykle se jedná o následující příznaky:
- Stoupající ukazatel teploty nebo výstražná kontrolka na přístrojové desce můžou být nejviditelnějšími signály překročení provozní teploty motoru.
- Pára nebo kouř vycházející z kapoty motoru.
- Rozpálená kapota, které se můžete sotva dotknout.
- Neobvyklý zápach, který se line z motoru, často připomínající sladký nebo chemický zápach.
- Podivné tikající zvuky mohou naznačovat, že se nenachází dostatek maziva mezi pohyblivými částmi motoru.
- Snížený výkon motoru brání vašemu vozu držet krok s běžným provozem.
- Stopy po chladicí kapalině v prostoru pod vozidlem mohou rovněž signalizovat přehřátí motoru.
Pokud si během jízdy všimnete některého z těchto signálů, bezpečně zastavte a vypněte motor. Předejdete tak případným škodám (které by mohly vést až k požáru) a začněte problém okamžitě řešit.
2. Závada převodovky
Ať už má vůz automatickou nebo manuální převodovku, pokud dojde k jejímu poškození, mohou se majitelé vozidla potýkat s vážnými problémy.
Podle typu převodovky se může závada projevovat různě. V případě vozu s automatickou převodovkou může například docházet k prokluzu převodovky, zatímco u vozů s manuální převodovkou jsou typickým problémem potíže s řazením. Poslední jmenovaný problém je u moderních vozů častým problémem, který může být zapříčiněn zasekávající se převodovkou, což ztěžuje nebo dokonce znemožňuje zařazení rychlostních stupňů.
Asi nemusíme dodávat, že porucha převodovky si vyžaduje vaši okamžitou pozornost, protože její porucha představuje značné bezpečnostní riziko.
Jaké jsou nejčastější projevy poruchy převodovky?
Kromě prokluzování převodovky a potíží s řazením existují i další příznaky, které vám prozradí, že vaše vozidlo může potřebovat opravu převodovky:
- Neobvyklé zvuky. Ačkoli mohou podivné zvuky signalizovat mnoho různých problémů, porucha převodovky může být jedním z nich. Obvykle se u vadných automatických převodovek ozývají kvílivé, řinčivé a dunivé zvuky, zatímco u manuálních převodovek hlasité, často náhlé mechanické zvuky.
- Únik kapaliny. Jelikož je systém převodovky závislý na rovnováze tlaku kapaliny a mazání, je únik převodové kapaliny jasnou známkou možné poruchy převodovky.
- Zápach spáleniny může naznačovat, že se převodovka přehřívá nebo že dochází ke spalování kapaliny.
- Skřípání nebo chvění. Pokud při řazení rychlostních stupňů nebo sešlápnutí plynového pedálu slyšíte nebo cítíte skřípání či chvění, pravděpodobně to také souvisí s problémy s převodovkou.
- Prudký nárůst rychlosti vozu nebo náhlé zpomalení. Nefunkční převodovka může mít za následek, že váš vůz buď zrychluje, nebo zpomaluje, a to i při udržování rovnoměrném stlačování pedálu s plynem.
- Opožděné řazení. S funkční převodovkou bude řazení plynulé. Zaváhání nebo opožděné řazení je prvním náznakem, že něco nefunguje tak, jak má.
- Kontrolka motoru. Kontrolka motoru vás sice primárně upozorní na možné problémy s motorem a souvisejícími systémy, je však napojena na palubní diagnostický systém vozidla, který monitoruje různé komponenty a systémy, a to včetně převodovky.
3. Opotřebované brzdové destičky nebo kotouče
Brzdový systém se skládá z mnoho úzce propojených pohyblivých částí a má klíčový význam pro bezpečný provoz každého vozidla. Jednotlivé součásti se samozřejmě mohou časem opotřebovat, což se projeví na dalších dílech.
Protože se brzdové destičky a kotouče při brzdění neustále třou a zahřívají, bývají to často právě tyto komponenty, které stojí v centru pozornosti při problémech s brzdovým systémem u ojetých automobilů.
Míra jejich opotřebení nebo četnost jejich výměny závisí na různých faktorech, včetně jízdních podmínek a stylu jízdy. Brzdové destičky se doporučuje měnit každých 40 000 až 105 000 km, zatímco brzdové kotouče byste měli vyměnit kdykoli mezi 50 000 a 110 000 km.
Jak poznat, že je čas vyměnit brzdové destičky nebo kotouče?
Co se týče brzdových destiček, jejich opotřebení poznáte i na pohled. Samozřejmě, že odborný automechanik vám řekne více, než se na první pohled zdá (protože vnitřní brzdové destičky bez sundání kola neuvidíte), ale abyste získali základní představu o situaci, můžete si vnější brzdové destičky zkontrolovat sami, pokud mají kola vašeho vozu otevřenou konstrukci.
Pokud jde o kotouče, jedním z nejčastějších příznaků jejich opotřebení je vibrace volantu při brždění. Jestliže kotouče, které napomáhají zastavení vozu, již nejsou tak hladké, může to způsobit nerovnoměrné fungování brzd, což způsobí mírné chvění auta.
4. Opotřebované tlumiče a vzpěry
Odpružení vozidla je zodpovědné za pohodlné a kontrolované řízení, a proto může mít jakýkoli malý problém s odpružením vliv na váš zážitek z jízdy a bezpečnost na silnici. Pokud máte pocit, že nerovnosti na silnici jsou v poslední době výrazně znatelnější, problém je pravděpodobně v tlumičích a vzpěrách vašeho vozu.
Tlumiče a vzpěry se mohou časem opotřebovat vlivem různých faktorů, včetně počtu ujetých kilometrů, stavu vozovky, velkého zatížení, stylu jízdy nebo vlivu prostředí. Všechny tyto faktory zanechávají časem své stopy, a proto jsou problémy s odpružením častějším problémem u ojetých vozů.
Známky opotřebovaných tlumičů a vzpěr
- Zvýšené nadskakování. Pokud vaše vozidlo po vjetí do díry nebo nějaké nerovnosti na silnici poskakuje více než obvykle, může to znamenat, že tlumiče nebo vzpěry již nefungují tak, jak mají.
- Špatná ovladatelnost. Vaše vozidlo může být hůře ovladatelné, zejména při zatáčení nebo náhlých manévrech.
- ‚‚Pokles nápravy‘‘ nebo krčení. Pokud má vaše vozidlo problémy s odpružením, můžete si při akceleraci nebo brzdění všimnout, že se zadní část vozu krčí nebo že se vůz nadměrně naklání dopředu.
- Skřípavé, klepající nebo drnčivé zvuky vycházející z oblasti odpružení mohou naznačovat, že jsou součástky uvolněné nebo poškozené.
Vzhledem k tomu, že automobil, který má problémy s odpružením, je na silnici obvykle nestabilní, často dochází k nerovnoměrnému opotřebení pneumatik. Proto můžete začít tušit, že s odpružením vašeho vozu není něco v pořádku, když pečlivě zkontrolujete jeho pneumatiky.
5. Selhání baterie
Dalším problémem, s kterým se u ojetého vozu můžete setkat je porucha baterie. Při koupi se tedy doporučuje informovat se o historii baterie a záznamech o údržbě.
Pokud se u svého současného vozu setkáte s něčím zvláštním, například si všimnete výrazného zhasnutí světlometů a interiéru vozu při pokusu o nastartování, měli byste zvážit kontrolu stavu baterie. U moderních vozidel se porucha baterie často projeví rozsvícením kontrolky baterie na palubní desce.
Zde je několik důvodů, které mohou způsobit selhání baterie u ojetých automobilů:
- Stáří baterie. Za ideálních podmínek vydrží baterie v autě často až pět nebo šest let, proto je důležité zohlednit stáří baterie, pokud plánujete koupi ojetého vozu.
- Údržba. Pravidelná údržba baterie, jako je čištění svorek a zajištění správného zapojení, může pomoci prodloužit její životnost.
- Extrémní teploty. V oblastech s náročnými povětrnostními podmínkami (extrémní horko nebo zima) může u vozů, které neměly řádnou údržbu, dojít k dřívějšímu selhání baterie.
- Nečinnost. Pokud se svým autem příliš nejezdíte, baterie může ztrácet náboj a na deskách se může hromadit sulfát, což snižuje její kapacitu.
- Problémy s elektrickým napájením. Pokud má vůz problémy s elektřinou, baterie se nemusí správně nabíjet, což vede k jejímu předčasnému vybití.
Pokud u svého ojetého vozu zaznamenáte problémy s baterií, nechte ji otestovat nebo rovnou vyměnit u spolehlivého automechanika, abyste tak předešli nečekaným poruchám.
6. Ucpaný katalyzátor
Moderní vozidla se neobejdou bez katalyzátorů, které filtrují škodlivé znečišťující látky a toxické plyny vycházející z automobilů. Jedná se o povinnou součást výfukového systému automobilu, jejíž výměna je navíc nákladná, pokud se něco pokazí – a i to se může stát.
U většiny automobilů se jednou za čas provádí rekuperace filtru pevných částí (DPF), během níž se zachycené pevné částice zahřejí natolik, že se spálí a změní na popel, čímž se vyčistí katalyzátor a filtr pevných částic. Nicméně tato operace se často nezdaří, což má za následek ucpání katalyzátoru nebo DPF filtru.
Pokud je katalyzátor vašeho vozu ucpaný nebo zablokovaný, může dojít k zahřátí toxických plynů zachycených v motoru až k jejich vzplanutí. To může negativně ovlivnit výkon, emise a celkový provoz vozidla a časem poškodit důležité součásti motoru.
Jak zjistit, zda je váš katalyzátor ucpaný?
Jedním z prvních příznaků ucpaného katalyzátoru jsou obvykle problémy se startováním vozidla. Druhým souvisejícím problémem je snížený výkon motoru, protože škodlivé plyny uvíznou ve spalovacím prostoru, což vede ke snížené akceleraci a zvýšené prodlevě motoru.
Nezávisle na příznacích může ucpaný katalyzátor vyvolat spuštění palubního diagnostického systému vozidla, což způsobí, že se na přístrojové desce rozsvítí kontrolka „Zkontrolujte motor‘‘ nebo jiná výstražná kontrolka. Pokud tedy máte podezření, že by jeho příčinou mohl být katalyzátor, můžete pomocí skeneru OBD2 zjistit, zda tomu tak skutečně je.
7. Kosmetika
Ačkoli se kosmetika nepovažuje za mechanické poškození a nemá vliv na funkčnost vozidla, přesto je důležité některou z kosmetických vad opravit z důvodu bezpečnosti nebo možných problémů, které by mohla v budoucnu způsobit. Vizuální vady se mohou značně lišit co do závažnosti a zahrnují například škrábance, praskliny a jiné známky opotřebení.
Běžným typem poškození exteriéru je například poškození laku, které je jednou z prvních věcí, kterých si na vozidle všimnete. Může se zdát, že se jedná o zanedbatelný problém, ale ve skutečnosti byste poškození laku neměli ignorovat hned z několika důvodů:
– Poškozený lak může významně ovlivnit estetický vzhled a snížit hodnotu vozu při dalším prodeji.
- Protože lak slouží jako ochranná vrstva proti vlivům prostředí, může poškození laku vést ke vzniku rzi a koroze, což může způsobit poškození konstrukce a ovlivnit životnost vozu.
– Dokonce i drobná poškození laku se mohou rozrůst, pokud se jim nevěnuje dostatečná pozornost, například v důsledku vlhkosti, teplotních změn a dalších faktorů.
– Další estetickou záležitostí je opotřebení interiéru, což však může pomoci odhalit některé odlišnosti vozu. Pokud například volant, sedadlo řidiče, pedály a převodovka vypadají opotřebovaně, ale stav kilometrů auta je poměrně nízký, měli byste prozkoumat, zda nedošlo k nezákonné manipulaci s tachometrem.
Potíže se světly a blinkry je někdy těžké odhalit, pokud se nezačnou mlžit nebo se v nich nehromadí voda. Pokud světla vašeho vozu vypadají jako nová, ale všimnete si některého z uvedených problémů, může to znamenat, že byla v minulosti měněna nebo špatně opravena.
3 věci, které byste měli udělat před koupí ojetého vozu
Úplným základem, díky čemuž se můžete vyhnout problémům s ojetým vozem, je zjistit si o vozidle co nejvíce informací ještě předtím, než uzavřete samotnou smlouvu. Určení potenciálních problémů vám pomůže činit informovanější rozhodnutí, lépe plánovat své finance a vyhnout se nečekaným návštěvám servisu v budoucnu.
Důkladně si prohlédněte vozidlo před jeho koupí
Opomenutí odborné prohlídky je jednou z největších chyb, kterých se kupující ojetých vozů dopouštějí. Každý vůz má totiž svůj příběh a historii. Nikdy tak nemůžete vědět, do čeho jdete, pokud vynecháte návštěvu kvalifikovaného automechanika.
Jestliže se chcete vyhnout možným bezpečnostním a finančním problémům v budoucnu, prohlédněte si ojetý vůz ještě před jeho koupí, abyste věděli, zda bude nutné provést nějaké zásadní opravy. Ujistěte se, že mechanik provede také diagnostický test, protože mnoho problémů lze odhalit jen a pouze při napojení vozidla na diagnostiku.
Zkontrolujte jeho historii
Kontrola historie vozu představuje spolehlivý způsob, jak se můžete o vozidle, které se chystáte koupit, dozvědět více informací. Všechny auta disponují unikátními kódy, kterým se říká VIN neboli Vehicle Identification Number (Identifikační číslo vozidla).
Zadáním tohoto kódu do dekodéru VIN můžete získat cenné informace z historie vozidla, a to včetně nehod, záznamů o poškození, stavu tachometru, původní výbavy a mnoho dalších informací.
Nevynechávejte pravidelné prohlídky
Pravidelná údržba vozu je důležitým „rituálem‘‘, který by měl každý majitel vozu zařadit do běžného života. Díky tomuto rituálu si zajistíte hladký chod svého vozidla bez ohledu na jeho motor, typ převodovky nebo stáří a umožní vám to také odhalit potenciální problémy dříve, než bude pozdě.
.« Pasti na auta existují: Poškodí auto při jízdě v bus pruhu Číňané v Evropě budují výměnné stanice baterií: Lokální konkurenci to zválcuje »