Nejasná historie, nebo stočené kilometry: Na trhu lze pozorovat meziroční úbytek aut s atypicky nízkým nájezdem
Manipulace s tachometrem je v Česku nezákonná od roku 2018. Přesto má podle kvalifikovaných odhadů zhruba každé 5. auto prodávané u nás stočený tachometr. Zanedbaná údržba je přitom mnohem vážnějším problémem než nájezd. Situace na trhu ojetin ovšem signalizuje, že Češi se začali řídit radami odborníků. Spíše než nízké kilometry řeší celkový stav vozu. Tomu odpovídá situace na trhu. Počet nabízených ojetých aut s vyšším nájezdem meziročně stoupl. Zatímco loni mělo pouze 34 % pětiletých Superbů Combi nájezd vyšší než 160 000 km, letos je to již 60 %. Naopak klesnul podíl aut s atypicky nízkým ročním proběhem. Tolerance k vyššímu nájezdu je patrná i u modelů jako Fabia Combi nebo Hyundai i30. Vyplývá to z analýzy serveru TipCars.com.
Stáčení je v dnešní době moderních vychytávek teoreticky velmi obtížné. Přesto k němu dochází. Problematice nepomáhá ani přechod na elektronický velký technický průkaz. Zatímco v papírovém byla hned vidět historie vozu, v digitálním se zájemce o koupi informace o předchozích majitelích nedozví.
Odborníci proto radí oželet nízké kilometry ve prospěch prokazatelné servisní historie. „Kde je poptávka, je i nabídka. Dokud tady budou zákazníci ochotní uvěřit legendě o autě po německém důchodci, budou zde i nepoctivci schopní takové auto vyrobit,“ říká Ing. Marek Knieža z TipCars.com. „Přístup českých řidičů se ale mění. Obecně vnímáme, že zájemci o ojetiny se učí přihlížet k celkovému stavu auta než pouze k čísle na tachometru.“
Ochota lidí kupovat auta s vyšším nájezdem zvyšuje také jejich podíl v nabídce. Znatelná je změna u pětiletých ojetin typických firemních vozů. Zatímco Superby Combi s motory 2,0 TDI měly před rokem nájezd nad 160 000 km v pouhých 34 % inzerátů, letos je jich 60 %. U modelu Octavia Combi 1,6 TDI se jednalo o nárůst z 29 % na 34 %. Podobně se měnil podíl také u naftových kombi Audi A6 Avant (5 % vs 13 %) nebo Mercedesu třídy E (21% vs 29%). Volkswagen Passat Variant 2,0 TDI vykázal v kategorii na 160 tisíc kilometrů změnu z 23 % na 27 %.
Současně je také patrná změna v oblasti aut s nájezdem do pouhých 20 000 km za rok. U Passatu se podíl snížil z 31 % na 22 %. Mercedes-Benz E vykázal změnu z 41 % na 32 %, pokles o 7 % na letošních 48 % pak prodělalo Audi Q7. V nabídce malého kombi Škoda Fabia s benzinovým tříválcem o výkonu 55 kW je letos o 13 % méně aut s ročním nájezdem do pouhých 10 000 km, tj. podíl mají jednu třetinu. Naopak aut, co si každý rok na tachometr připsaly víc než 20 000 km je nyní 21 %, tedy o 15 % více.
Auto po důchodci není mýtus, ale…
„Auta po důchodcích skutečně existují,“ říká Ing. Marek Knieža. „Typicky jsou to malé vozy typu Hyundai i20 nebo Dacia Sandero, které si někdo koupil jako své tzv. poslední auto. Plánuje, že s ním nebude moc jezdit a vydrží mu třeba 10 let. Tady roční nájezd může být klidně 4 000 km. Ovšem taková auta se na trh nedostávají často.“ Aby si někdo koupil jako „poslední auto“ třeba Škodu Superb za milion není v českém prostředí nereálné, ale ani příliš časté. Na západ od našich hranic je to běžnější, ale takovému stavu a nájezdu bude odpovídat cena.
Statistika na trhu ojetin ukazuje, že průměrné roční nájezdy se u malých aut pohybují kolem 8 000 km. To jsou hodnoty právě modelů Hyundai i20 a Dacia Sandero, které budou mít po pěti letech na tachometru něco přes 40 000 km. O něco více, zhruba 14 000 km za rok, musí očekávat zájemce o kombi Škoda Fabia s benzinovým tříválcem 1,0 MPI/55 kW. Benzinový Hyundai i30 kombi pak bude ročně připisovat necelých 13 000 km.
U aut z firemních flotil jsou průměry vyšší než u malých soukromých vozů. Ojetá Octavia Combi 1,6 TDI bude mít přes 28 000 km, Superb Combi 2,0 TDI ještě o 1 000 km víc. Jen o trochu méně má průměrný Volkswagen Passat nebo Mercedes-Benz třídy E. Kolem 20 000 km ročně vykazují letos pětileté ojetiny Audi Q7 a sedan BMW řady 5.
3 rady pro nákup ojetiny
„Při výběru ojetého auta si představte trojúhelník. Na jednom vrcholu jsou nízké kilometry, na druhém výjimečně zachovalý stav, na třetím skvělá cena,“ vysvětluje Ing. Marek Knieža. „Každá ojetina může mít jenom dva vrcholy. Když bude nejetá ve skvělém stavu, nebude levná. Když bude levná a málo jetá, nebude v dobrém stavu. Když bude levná a v dobrém stavu, tak bude mít vysoký nájezd.“
Neřešte kilometry, ale stav a historii. Zejména s ohledem na riziko stáčení, nejasnou (servisní) historii nebo zanedbané prodloužené servisní intervaly. Automobil s 150 000 km ježděný citlivě po dálnici může být v celkově lepším a perspektivnějším stavu než stejně starý, který má za sebou 50 000 km krátkých tras po městě.
Neomezujte hledání na nejbližší okolí. Pokud nenajdete to správné auto v nejbližším okolí, tak nezoufejte a hledejte dál. Nabídka je pestrá napříč celou republikou.
Konzultujte s odborníkem. Pokud autům nerozumíte, nechte jeho stav prověřit důvěryhodným odborníkem. Může to být někdo z rodiny, známých, nebo váš léty ověřený mechanik. Trefou do černého jsou také lidé z fanouškovské scény kolem jednotlivých značek. Doporučit lze také profesionální službu.
.« Stát naučí zdarma seniory řídit: Mnozí jsou za volantem hrozbou, specializovaný kurz jim má pomoci Majitel s Fabií najezdil milion kilometrů bez poruchy: Výrobce se mu odměnil »